خودروسازی خارجی

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،در مدل شلبی GT۵۰۰ علاوه بر تغییر پیشرانه، تغییراتی هم به منظور بهبود هندلینگ صورت گرفته بود که یکی از آن ها کاهش ارتفاع خودرو به میزان ۱۱ میلی متر در جلو و ۸ میلی متر در عقب بود. علاوه بر این، GT۵۰۰ به سیستم کمکی الکتریکی جدید فرمان فورد هم مجهز شده بود که موجب سریع تر و دقیق تر شدن سیستم فرمان و بهبود عملکرد آن در مسیرهای پیچ درپیچ در هنگام پارک کردن می شد. همچنین برای شلبی GT۵۰۰ مدل ۲۰۱۱ پکیجی سفارشی بنام SVT پرفورمنس هم ارائه شده بود که شامل رینگ های کاملاً جدید آلومینیومی سبک وزن فورج کاری شدهٔ ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب، لاستیک های گودیر ایگل F۱ سوپرکار، تنظیم عملکردی کمک های جلو و عقب با فنرهای سفت تر و مواردی دیگر می شد. این تغییرات موجب بهبود عملکرد و هندلینگ خودرو شده بود به گونه ای که شلبی GT۵۰۰ مدل ۲۰۱۱ یک دور پیست VIR را ظرف ۲ دقیقه و ۵۸ ثانیه طی کرد که سریع تر از خودروهایی چون ب ام و M۳، آئودی R۸ V۱۰، دوج وایپر و پورشه ۹۱۱ GT۳ بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

همانند شلبی GT۵۰۰ استاندارد، مدل GT۵۰۰ سوپر اسنیک هم برای مدل ۲۰۱۱ تغییراتی را تجربه کرد که شامل مواردی چون تعلیق تهاجمی تر و قدرت زیادتر پیشرانه می شد. یکی از تغییرات تعلیق این مدل، تجهیز به پکیج هندلینگ مسابقه ای فورد بود که شامل کمک فنرهای قابل تنظیم، فنرهای کم ارتفاع تر و موارد دیگری می شد. در بخش پیشرانه نیز سوپرشارژر ارتقاء پیدا کرده بود که قدرت موتور را به بیش از ۶۶۰ اسب بخار رسانده بود؛ اما برای کسانی که حتی این قدرت را هم کافی نمی دانستند، امکان سفارش سوپرشارژر Kenne Bell هم وجود داشت که قدرت پیشرانه را به ۷۵۰ اسب بخار افزایش می داد. سیستم اگزوز Borla، رینگ های ۲۰ اینچی شلبی، ترمزهای شلبی با کالیپرهای شش پیستونه و دیسک های خنک شونده، کاپوت فایبرگلاس منحصربه فرد با طراحی کلاسیک شلبی و تریم چرمی دورنگ داخلی نیز از دیگر ویژگی های شلبی GT۵۰۰ سوپر اسنیک مدل ۲۰۱۱ بودند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

اما غیر از تغییر پیشرانه های نسل پنجم موستانگ و افزایش قدرت آن ها برای مدل ۲۰۱۱، فورد خبر خوب دیگری هم برای طرفداران این ماسل کار افسانه ای داشت که آن بازگشت مدل محبوب و مشهور باس بود. فورد با رونمایی از موستانگ باس ۳۰۲ جدید در نمایشگاه لس آنجلس ۲۰۱۰، پس از حدود چهل سال، دوباره نام باس را احیا کرد. باس ۳۰۲ جدید از همان پیشرانهٔ ۵ لیتری V۸ موستانگ GT استاندارد مدل ۲۰۱۱ استفاده می کرد اما در این موتور تغییراتی همچون ارتقاء سیستم تنفس و اصلاح میل بادامک انجام گرفته بود و بنابراین حالا ۴۴۴ اسب بخار قدرت تولید می کرد که ۳۲ اسب بخار زیادتر از قدرت ۴۱۲ اسب بخاری موستانگ GT استاندارد بود. همچنین گشتاور این موتور نیز با ۱۴ نیوتن متر افزایش به ۵۱۵ نیوتن متر رسیده بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

نیروی موتور در باس ۳۰۲ توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به دیفرانسیل لغزش محدود استاندارد منتقل می شد درحالی که امکان سفارش دیفرانسیل تورسن هم وجود داشت. در باس ۳۰۲ اما از همان سیستم اگزوز موستانگ GT استاندارد استفاده شده بود ولی تغییراتی در آن صورت گرفته بود تا صدای آن افزایش پیدا کند. این مدل تعلیق خود را هم از مدل GT گرفته بود که البته به آن فنرهای جدید و سفت تری اضافه شده بود و قطر نوار تثبیت کنندهٔ عقب هم افزایش پیدا کرده بود. علاوه بر این، ارتفاع باس ۳۰۲ نیز در جلو ۱۱ میلی متر و در عقب تنها یک میلی متر کاهش پیدا کرده بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

باس ۳۰۲ در ظاهر هم تغییراتی را تجربه کرده بود تا هم از نمونه های معمولی موستانگ متمایز گردد و هم شخصیت مسابقه ای و همین طور سلف پرافتخار خود را یادآوری کند. این ویژگی ها شامل مواردی چون جلوپنجرهٔ متفاوت و حذف مه شکن های درون آن، سپر جلوی متفاوت با اضافه شدن اسپلیتر، رینگ های ۱۹ اینچی مشکی رنگ مسابقه ای با لاستیک های پیرلی P-Zero، خطوط مشکی رنگ طرفین بدنه با نوشتهٔ Boss ۳۰۲ و اسپویلر کوچک عقب می شد. باس ۳۰۲ جدید از سال ۲۰۱۱ با مدل ۲۰۱۲ به بازار آمد و تا پایان تولید نسل پنجم موستانگ یعنی سال ۲۰۱۵ به تولید رسید. بدین ترتیب نام پرافتخار و افسانه ای باس رسماً پس از چهار دهه به خانوادهٔ موستانگ بازگشت که این شاید یکی از بهترین اتفاقات در نسل پنج موستانگ باشد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

چندی بعد اما فورد نسخه ای ارتقاءیافته از باس ۳۰۲ را نیز با نام Laguna Seca معرفی کرد. این مدل که نمونه ای تولید محدود بود، به صندلی های اسپرت ریکارو، دیفرانسیل لغزش محدود تورسن و تعلیق تجدیدنظر شده با تنظیم منحصربه فرد کمک فنرها مجهز شده بود. در مدل Laguna Seca صندلی های عقب نیز حذف شده و به منظور افزایش استحکام ساختاری، رول بار X شکل بجای آن ها نصب شده بود. این مدل در دو رنگ مشکی و نقره ای با تریم قرمزرنگ عرضه می شد.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

اما باس ۳۰۲ تنها مدلی نبود که در نسل پنجم موستانگ پس از چندین دهه غیبت به خانوادهٔ این ماشین بازگشت چراکه در سال ۲۰۱۰ به مناسبت چهل وپنج سالگی اولین موستانگ شلبی GT۳۵۰ مدل ۱۹۶۵، شلبی در مراسم افتتاح حراجی برت جکسون، GT۳۵۰ کاملاً جدیدی را معرفی نمود. هرچند در سینهٔ این مدل هم همان موتور ۵ لیتری V۸ استاندارد موستانگ GT قرار داشت اما این پیشرانه به یک سوپرشارژر مجهز شده بود که قدرت آن را به ۵۲۵ اسب بخار افزایش داده بود؛ اما حتی در صورت تمایل خریدار، امکان افزایش این قدرت به ۶۲۴ اسب بخار هم وجود داشت که البته در این صورت گارانتی خودرو باطل می شد. پیشرانهٔ ۵ لیتری سوپرشارژ در GT۳۵۰ صرفاً با گیربکس دستی ارائه می شد و کسانی که خواهان گیربکس اتوماتیک بودند باید به نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور رضایت می دادند که ۴۳۰ اسب بخار قدرت داشت.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

شلبی GT۳۵۰ جدید علاوه بر پیشرانهٔ سوپرشارژ، به سیستم تعلیق مسابقه ای فورد هم مجهز شده بود. این مدل در بیرون نیز تغییرات زیادی را تجربه کرده بود که ازجملهٔ آن ها می توان به دماغهٔ جدید، سپرهای بلند جدید، اضافه شدن اسپلیتر، دریچهٔ روی کاپوت کاربردی، کانال های خنک کنندهٔ ترمزها، چراغ های عقب متفاوت سه بخشی و خروجی های اگزوز مرکزی اشاره کرد. GT۳۵۰ مدل ۲۰۱۱ تنها با یک ترکیب رنگ بیرونی سفید با خطوط آبی عرضه می شد ولی برای مدل ۲۰۱۲ رنگ های دیگری هم ارائه شد اما نشان ۴۵ سالگی از روی خودرو حذف گردید. تست های جاده ای اولیه که توسط موتور ترند انجام شد، نشان داد که شلبی GT۳۵۰ می تواند ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد که از مدل GT۵۰۰ با شتاب ۴.۲ ثانیه ای و حتی از مدل ۷۵۰ اسب بخاری سوپر اسنیک با شتاب ۴.۱ ثانیه هم سریع تر بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

موستانگ شلبی GT۳۵۰ جدید بعدازاینکه در سال ۲۰۱۰ به عنوان جشن ۴۵ سالگی شلبی GT۳۵۰ کلاسیک در مراسم افتتاحیهٔ حراجی برت جکسون رونمایی شد، در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۱۱ برای اولین بار به نمایش عمومی درآمد. سپس برای سال ۲۰۱۲ نسخهٔ کابریولت آن نیز ارائه گردید. کسانی که خواهان یک شلبی GT۳۵۰ بودند می توانستند موستانگ های مدل ۲۰۱۱ خود را به طور مستقیم به مرکز شلبی در لاس وگاس ببرند تا شلبی آن ها را به GT۳۵۰ تبدیل کند.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

نسل پنجم موستانگ برای مدل ۲۰۱۳ دومین فیس لیفت خود را تجربه کرد که در نمایشگاه لس آنجلس ۲۰۱۱ رونمایی شد. این آخرین فیس لیفت نسل پنجم موستانگ محسوب می شد. البته تغییرات این فیس لیفت همانند فیس لیفت اول کلی و بنیادین نبود و اصلاحاتی جزئی در ظاهر موستانگ ایجاد کرده بود. در این فیس لیفت تغییراتی در دماغهٔ موستانگ ایجاد شده بود که آن را به مدل شلبی GT۵۰۰ شبیه کرده بود. این تغییرات شامل تغییر جلوپنجره، تغییر فرم سپر و تغییراتی جزئی در چراغ های جلو می شد. در عقب نیز چراغ ها تغییر کرده و به نمونه های سه بخشی LED تبدیل شده بودند که نمای بسیار زیباتری نسبت به چراغ های قبلی داشتند. علاوه بر این، در سپر عقب و پانل عقبی هم تغییراتی ایجاد شده بود.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

با انجام این فیس لیفت، نسل پنجم موستانگ بسیار زیباتر از قبل شد و بدین ترتیب یکی از زیباترین و باابهت ترین موستانگ های تاریخ متولد شد که به واقع می توان آن را به همراه نمونه های نسل اول، زیباترین موستانگ تاریخ دانست. موستانگ مدل ۲۰۱۳ از استایلی بسیار باابهت، بااصالت و تکرارنشدنی برخوردار شد که متأسفانه در نسل بعدی ادامه پیدا نکرد. طی این فیس لیفت اما تغییراتی در پیشرانه های موستانگ ایجاد نشد و همچنان همان موتورهای ۳.۶ لیتری V۶ و ۵ لیتری V۸ در مدل های پایه و GT ارائه می شدند. ولی درحالی که قدرت موتور پایه تغییری نکرده بود، نیروی تولیدی موتور GT با افزایش ۸ اسب بخاری به ۴۲۰ اسب بخار رسید.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

در نمایشگاه لس آنجلس ۲۰۱۱ اما تنها نسخهٔ فیس لیفت شدهٔ مدل های پایه و GT موستانگ معرفی نشدند بلکه این فیس لیفت در کل خانوادهٔ موستانگ اعمال شد که شامل مدل های باس ۳۰۲ و شلبی GT۵۰۰ هم می شد؛ بنابراین در مدل باس ۳۰۲ هم همان تغییرات مذکور اعمال شده بود که البته این تغییرات همچنان با ویژگی های منحصربه فرد این مدل مثل خطوط مشکی رنگ روی بدنه، حذف مه شکن ها و اسپلیتر جلو و اسپویلر عقب همراه بودند. البته تغییرات باس ۳۰۲ در این فیس لیفت صرفاً ظاهری بوده و پیشرانهٔ آن تغییری نکرده بود که این یعنی همچنان از همان موتور ۵ لیتری V۸ با ۴۴۴ اسب بخار قدرت استفاده می کرد. در اینجا اما پانزدهمین قسمت از سری مطالب تاریخچهٔ موستانگ به پایان رسید و بنابراین در قسمت بعدی، تغییرات شلبی GT۵۰۰ طی فیس لیفت مدل ۲۰۱۳ را به همراه ادامهٔ تاریخچهٔ نسل پنجم موستانگ بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

ماسل کارها: تاریخچهٔ فورد موستانگ (قسمت پانزدهم)

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا