خودروسازی داخلی

مخالفت بیش از ۴۰ کشور جهان با طرح تعرفه خودروی آمریکا

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، به نقل از رویترز، در حالی که دولت ترامپ تهدید کرده است که تعرفه های سنگینی را علیه واردات خودرو از کشورهای مختلف به خصوص اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد، بیش از ۴۰ کشور جهان از جمله چین، ژاپن و اتحادیه اروپا روز سه شنبه نگرانی عمیق خود را نسبت به این تصمیم آمریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح کردند.

بر اساس این گزارش، ژاپن هشدار داده است که اتخاذ چنین تدابیر و اقداماتی از سوی آمریکا می تواند موجب تشدید اقدامات تلافی جویانه از سوی شرکای تجاری ایالات متحده شود و این روند در نهایت منجر به فروپاشی سیستم تجارت بین الملل چند جانبه خواهد شد.

بیش از ۴۰ کشور جهان از جمله ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا هشدار دادند که این اقدام آمریکا می تواند موجب اختلال جدی در بازار جهانی شده و سیستم سازمان تجارت جهانی را در معرض خطر قرار دهد، چرا که تجارت خودرو نقش مهمی در مبادلات تجاری در عرصه بین المللی دارد.

دونالد ترامپ تهدید کرده است که تعرفه ۲۰ درصدی علیه واردات همه خودروهایی اروپایی وضع خواهد کرد.

آمریکا تحقیقاتی را آغاز کرده است تا ببیند آیا واردات خودرو از اروپا تهدیدی علیه امنیت ملی است یا نه. وزارت تجارت آمریکا تا فوریه ۲۰۱۹ فرصت دارد تا به این سئوال پاسخ دهد.

ولی اتحادیه اروپا نیز به آمریکا هشدار داده است که اعمال تعرفه های وارداتی بر خودرو و قطعات خودرو می تواند به ضرر صنعت خودروسازی ایالات متحده تمام شود و اتحادیه اروپا نیز تدابیر تلافی جویانه ای را اتخاذ خواهد کرد.

یک مقام روسی نیز گفت: مساله تحقیقات آمریکا طی سال گذشته در نشست های مختلف سازمان تجارت جهانی مطرح شده است ولی تنها شاهد بدتر شدن اوضاع هستیم.

وی افزود: ایالات متحده در حال از دست دادن اعتبارش به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد است.

کشورهای چین، کانادا، سوئیس، نروژ، ترکیه، کاستاریکا، هنگ کنگ، ونزوئلا، سنگاپور، برزیل، کره جنوبی، مکزیک، قطر، تایلند و هند نیز نگرانی خود را نسبت به سیاست های تجاری آمریکا اعلام کرده و این سیاست ها را مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی می دانند.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا