خودروسازی داخلی

مشکل ترافیک شهری حل شدنی نیست؟!

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،در این مطلب آمده است: در چند روز اخیر قیمت خودروی شرکت‌های تولیدکننده از طریق سایت‌های مربوطه به خریداران اعلام شد و لذا در این نرخ‌گذاری جدید که بدون در نظر گرفتن وضعیت معیشتی مصرف‌کننده به ویژه رانندگان زحمتکش تاکسی و برون شهری و غیرکارشناسی از طریق رسانه‌ها مشخص گردید، غیر از تعجب و حیرت چیز دیگری برای مردم کشور به ارمغان نخواهد داشت که مبلغ قابل توجهی حدود یک سوم قیمت سال قبل به نرخ هر یک از خودروها بدون نظارت و کنترل دولت افزایش یافت و تصویب شد.
بدون هرگونه شک و شبهه‌ای یکی از عوامل گرانی در هر جامعه‌ای دولت وقت است که در چنین مواقعی سکوت کرده که خود اعلام رضایت است. متاسفانه هر رور تعداد زیادی خودرو در شهرهای استان به ویژه مرکز استان بدون هرگونه برنامه‌ریزی راه حل ترافیک افزوده نشده که همچون گره کوری بر راهبندان‌های خیابان و میادین احساس می‌شود و راهکار اساسی برای کاهش حجم ترافیک ارایه نگردیده که فرصت سوزی شهروندن تلقی می‌شود.
حال بگذریم از اینکه سرمایه‌ی ملی – میهنی اعم از مصرف بنزین، گاز و… به هدر می‌رود اما آلودگی غلظت هوا و انتقال انواع و اقسام بیماری از طریق سموم گاز و بنزین و ذرات پراکنده در هوا نمی‌توان نادیده گرفت، به ویژه برای کودکان و سالمندان که بسیار مضر و خطرآفرین است. غروب هر روز حجم ترافیک در مراکز شهر بسیار سنگین و فشرده است و راه عبور برای خودروها دشوار گاهی اوقات غیرممکن به نظر می‌رسد. خیابان‌های تنگ و باریک که شاید هفتاد سال پیش طراحی و افتتاح شده که آن دوران فقط چند خودرو دولتی و تعداد اندکی شخصی وجود داشت، اکثر مردم با دوچرخه پایی رفت و آمد داشتند و محیط زندگی هم بسیار دلنشین از هوای پاک و سالم بود.
امروز در کشور ژاپن یک روز در هفته را اختصاص داده‌اند به « هوای پاک » که همه شهروندان ژاپنی از وزیر، وکیل، مدیر کل، کارگر، کارمند و… با دوچرخه پایی تردد دارند و غیر از خودروهای آتش‌نشانی، اورژانس و… به طور کلی ممنوع اعلام گردیده است.
ولی با کمال ناباوری، جامعه ما برخلاف کشورهای پیشرفته است. خیابان‌ها که به صورت پارکینگ عمومی درآمده علاوه بر شلوغی و راهبندان، هوای محیط را هم به نوعی آلوده کرده که با تولید نوعی سموم از راه تنفس وارد بدن عابرین می‌شود که به گفته برخی از پزشکان متخصص سرطان‌زا می‌باشد.
فراموش نکنیم در اوج ترافیک شهری که هر روز شاهد آن هستیم اگرخدای ناکرده سهوا آتش سوزی در مکان تجاری مرکز خرید و فروش (بازار) یا مجتمع مسکونی صورت پذیرد عبور خودروی آتش نشانی در میان ازدحام این همه خودروها و خیابان‌های تنگ و باریک چگونه است؟ تردد خودروی اضطراری پلیس و عبور خودروی اورژانس که حامل بیمار بدحال است چگونه باید سریعا به بیمارستان برساند.
آیا تاکنون برنامه‌ریزی داشته ایم یا بعد از اتفاق ناگوار عین ساختمان پلاسکو راه حل را جستجو می‌کنیم که عین گلوله راه گلوی هر ایرانی را می‌بندد؟
آیا فقط شرکت‌های تولید‌کننده با قدرت و نفوذ سیاسی با افزایش قیمت بی‌رویه هر سال خودروها را به فروش می‌رسانند؟ چرا و به چه دلیل ارگانی مانع این نرخ‌های غیرکارشناسی خودروها نمی‌باشد؟ آیا مقصر اصلی آمریکاست؟

منبع:ایرنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا