خودروسازی داخلی

معاون وزیر صنعت: خودروسازان گارانتی را جدی بگیرند

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، «سیدمحمود نوابی» افزود: این سازمان بر حوزه خودرو و عرضه محصولات کارخانه‌ها نیز نظارت می کند.
وی ادامه داد: هرچند قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو مصوب سال ۱۳۸۵ وجود دارد اما در سال ۱۳۹۱ آیین‌نامه‌ای نه چندان خوب در این زمینه ابلاغ شد که به دنبال آن در سال ۱۳۹۵ نیز دولت قانون اصلاح شده را ابلاغ کرد که در آن همه حقوق مصرف کننده در حوزه خودرو دیده شده است.
وی افزود: براساس این قانون، اگر خریدار از سیستم‌هایی همچون جعبه دنده، گیربکس و غیره نارضایتی داشته باشد بعد از ۲ بار مراجعه و در صورت تعمیر نشدن و رفع نشدن عیب ها، می‌تواند خودروی خود را به کارخانه داده و تعویض کند که در این زمینه در سال‌های اخیر اقداماتی نیز انجام شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تلاش خودروسازان برای ارتقای کیفی خودروی تولید شده و توجه به گارانتی‌ها و حفظ قانون حمایت از مصرف کننده را یادآور شد و گفت: قرار است در این قانون اگر خودرویی بیش از حد استاندارد در تعمیرگاه بماند کارخانه موظف است پول خواب خودرو را نیز به مشتری بدهد.
نوابی، گارانتی تعمیرات را تا سه ماه و تغییر قطعات را ۶ ماه اعلام کرد و گفت: پیش از این، گارانتی‌ها در این حد و اندازه نبوده و با توجه به وجود ۱۷ میلیون خودرو در کشور، با تنوع مراجعات برای بهره‌مندی از گارانتی‌ها و تعویض و تغییر قطعات روبرو هستیم.
وی در مورد نظارت بر قیمت خودروهای عرضه شده از طریق کارخانه و نمایندگی‌ها نیز توضیح داد: بر خودروی صفر کیلومتر و فروش آن از طریق نمایندگی نظارت داریم اما هیچ دخالتی بر بازار دست دوم خودرو نداریم.
رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: برای خودروهای وارداتی نیز به ویژه چگونگی ترخیص و عرضه آن در بازار نظارت می شود و به طور قطع با متخلفان در افزایش بی‌رویه قیمت برخورد می‌کنیم اما به دلیل آنکه خوروی دست دوم در مالکیت افراد است ما دخالتی در این حوزه نداریم و دستگاه‌هایی همچون سازمان امور مالیاتی می‌توانند در این حوزه ورود پیدا کنند.
به گزارش ایرنا، براساس قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو که در سال ۱۳۹۵ در هیات دولت تصویب و ابلاغ شد، عرضه کننده موظف است در زمان تحویل، خودروی درخواستی مصرف کننده را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینـان از نداشتن عیب، خودرو را تحویل دهد.
براساس این مصوبه، عرضه کننده همچنین موظف است در صورت وجود عیب احتمالی در خودرو، آن را مطابق زمان استاندارد تعمیرات، رفع کند مشروط بر آنکه رفع عیب، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود؛ درغیر این صورت عرضه کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو و یا اخذ رضایت کتبی مصرف کننده اقدام کند.

منبع:ایرنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا