خودروسازی داخلی

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،در ابتدای برگزاری این رقابت، ۲۶ روزنامه نگار از ۹ کشور مختلف به عنوان هیئت داوران، خودروی سال را انتخاب می کردند اما هم اکنون تعداد اعضای هیئت داوران رقابت خودروی سال اروپا به ۶۰ نفر از ۲۳ کشور مختلف رسیده است. امسال کراس اوور کوچک ولوو XC۴۰ پیروز این رقابت شده و عنوان خودروی سال ۲۰۱۸ اروپا را کسب کرده است. حال اما قصد داریم طی سری مطالبی در سه قسمت نگاهی داشته باشیم به تمامی خودروهای سال اروپا از ابتدا یعنی از سال ۱۹۶۴ تاکنون.

خودروی سال ۱۹۶۴ اروپا

روور ۲۰۰۰

همان طور که گفته شد، رقابت های انتخاب خودروی سال اروپا از دههٔ ۶۰ میلادی آغاز گردید یعنی زمانی که صنعت خودروسازی بریتانیا هنوز خودروهای خلاقانه ای را تولید می کرد. یکی از این خودروها روور ۲۰۰۰ بود که با غلبه بر مرسدس بنز ۶۰۰ و خودروی موتور عقب هیلمن ایمپ توانست عنوان اولین خودروی سال اروپا را از آن خود کند.

خودروی سال ۱۹۶۵ اروپا

آستین ۱۸۰۰

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

در سال ۱۹۶۵ نیز بازهم عنوان خودروی سال اروپا به یک خودروی بریتانیایی رسید. این خودرو آستین ۱۸۰۰ بود. ممکن است این ماشین امروزه قدیمی به نظر برسد اما در آن سال ها یکی از معدود خودروهای دیفرانسیل جلوی بازار محسوب می شد. در رقابت خودروی سال ۱۹۶۵، اتوبیانچی پریمولا و فورد موستانگ به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۶۶ اروپا

رنو ۱۶

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

رنو تاکنون شش بار موفق به کسب عنوان خودروی سال اروپا شده و پس از فیات دومین خودروساز پرافتخار این رقابت محسوب می شود؛ اما این شرکت فرانسوی اولین پیروزی خود در رقابت خودروی سال اروپا را در سال ۱۹۶۶ با مدل ۱۶ به دست آورد که انتخاب کاملاً درستی بود زیرا رنو ۱۶ هاچ بک بسیار مدرنی به شمار می رفت. در جایگاه های بعدی نیز رولزرویس سیلور شادو و اولدزمبیل تورنادو قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۶۷ اروپا

فیات ۱۲۴

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

فیات با ۹ عنوان پیروزی در رقابت های خودروی سال اروپا، رکورد زیادترین پیروزی را در اختیار دارد. کسب این افتخارات در سال ۱۹۶۷ با مدل ۱۲۴ آغاز شد که در شوروی با نام لادا ۲۱۰۱ تولید و عرضه می شد. حتی بخش زیادی از DNA جعبه ای شکل لادا ریوا که تا چند سال پیش همچنان به تولید می رسید نیز به فیات ۱۲۴ بازمی گشت. رقبای این خودرو در رقابت سال ۱۹۶۷ ب ام و ۱۶۰۰ و جنسن FF بودند.

خودروی سال ۱۹۶۸ اروپا

NSU Ro ۸۰

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

NSU Ro ۸۰ نخستین خودروی آلمانی به حساب می آمد که در رقابت خودروی سال اروپا به پیروزی رسید. این خودرو به پیشرانهٔ وانکل مجهز بود و همچنین تنها خودرویی با موتور وانکل محسوب می شود که در این رقابت ها به پیروزی رسیده است. در رقابت خودروی سال ۱۹۶۸ خودروهای فیات ۱۲۵ و سیمکا ۱۱۰۰ هم به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۶۹ اروپا

پژو ۵۰۴

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

۵۰۴ که توسط پینین فارینا طراحی شده بود، یکی از بهترین و موفق ترین محصولات پژو بوده و فروش بالایی را برای این شرکت به همراه داشت. یکی از موفقیت های این سدان فرانسوی نیز کسب عنوان خودروی سال ۱۹۶۹ اروپا بود. در این سال ب ام و ۲۵۰۰ و آلفارومئو ۱۷۵۰ نیز دوم و سوم شدند.

خودروی سال ۱۹۷۰ اروپا

فیات ۱۲۸

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

فیات در سال ۱۹۷۰ نیز با مدل ۱۲۸ در رقابت خودروی سال اروپا پیروز شده و بدین ترتیب به نخستین شرکتی تبدیل شد که دو بار جایزهٔ بهترین خودروی سال اروپا را کسب کرده است. در پس فیات ۱۲۸ نیز خودروهای اتوبیانچی A۱۱۲ و رنو ۱۲ قرار گرفته بودند.

خودروی سال ۱۹۷۱ اروپا

سیتروئن GS

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

در سال ۱۹۷۱ سیتروئن با مدل GS برای اولین بار موفق به دریافت جایزهٔ خودروی سال اروپا شد. در آن سال فولکس واگن K۷۰ هم در جایگاه دوم قرار گرفت درحالی که در رتبهٔ سوم رقابت خودروی سال ۱۹۷۱ اروپا محصول دیگری از سیتروئن یعنی SM قرار گرفته بود.

خودروی سال ۱۹۷۲ اروپا

فیات ۱۲۷

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

و بازهم فیات. دو سال بعد از کسب عنوان خودروی سال اروپا توسط مدل ۱۲۸، فیات برای سومین بار با مدل ۱۲۷ موفق به دریافت این جایزه شد. این موضوع نشان می دهد که فیات در آن سال ها چه خودروهای مدرن و خوبی تولید می کرده است. در رتبه های بعدی رقابت سال ۱۹۷۲ نیز رنو ۱۵ و مرسدس بنز ۳۵۰SL قرار گرفته بودند.

خودروی سال ۱۹۷۳ اروپا

آئودی ۸۰

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

سرانجام در سال ۱۹۷۳ آلمان ها برای دومین بار با آئودی ۸۰ در رقابت خودروی سال اروپا به پیروزی رسیدند. آئودی ۸۰ با اختلاف تنها پنج امتیاز زیادتر از رنو ۵ در جایگاه نخست قرار گرفت درحالی که پس از رنو ۵ نیز آلفارومئو آلفتا موفق به کسب مقام سوم شد.

خودروی سال ۱۹۷۴ اروپا

مرسدس بنز S کلاس

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

موضوع عجیبی است که درست در آغاز بحران نفتی دههٔ ۷۰ یک سدان لوکس به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شده است. این ماشین مرسدس بنز S کلاس بود و تا به امروز تنها پیروزی مرسدس در این رقابت ها محسوب می شود. پس از مرسدس بنز آلمان ها، مقام دوم در آن سال به فیات X۱ و مقام سوم هم به هوندا سیویک رسید.

خودروی سال ۱۹۷۵ اروپا

سیتروئن CX

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

با توجه به معرفی نسل اول فولکس واگن گلف در سال ۱۹۷۴، ممکن است انتظار داشته باشید این هاچ بک آلمانی به عنوان خودروی سال ۱۹۷۵ انتخاب شده باشد اما در هیئت داوران خودروی سال اروپا فقط روزنامه نگاران آلمانی حضور نداشته اند و به همین دلیل در سال ۱۹۷۵ سیتروئن CX به عنوان خودروی سال انتخاب شد درحالی که گلف در جایگاه دوم قرار گرفته و مقام سوم هم به آئودی ۵۰ رسید.

خودروی سال ۱۹۷۶ اروپا

سیمکا ۱۳۰۷

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

ممکن است امروزه نامی از شرکت سیمکا نشنیده باشید. این یک خودروساز فرانسوی بود که در سال ۱۹۷۹ به زیرمجموعهٔ پژو تبدیل شد اما پیش از آن در سال ۱۹۷۶ توانست عنوان خودروی سال اروپا را با سری ۱۳۰۷ خود کسب کند. پس از سیمکا نیز ب ام و سری ۳ و رنو ۳۰ در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۷۷ اروپا

روور ۳۵۰۰

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

در سال ۱۹۷۷ یعنی ۱۳ سال پس ازاینکه روور اولین جایزهٔ خودروی سال اروپا را از آن خود کرده بود، با جانشین مدل ۲۲۰۰ یعنی مدل جدید ۳۵۰۰ برای دومین بار به جایزهٔ خودروی سال اروپا دست پیدا کرد. روور ۳۵۰۰ زیادتر به خاطر طراحی جذاب و پیشرانهٔ V۸ خود این جایزه را کسب نمود. این آخرین پیروزی یک خودروی بریتانیایی در رقابت خودروی سال اروپا محسوب می شد. در رتبه های بعدی این سال هم آئودی ۱۰۰ و فورد فی یستا قرار گرفته بودند.

خودروی سال ۱۹۷۸ اروپا

پورشه ۹۲۸

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

چهل سال پیش، پورشه ۹۲۸ اولین خودروی اسپرتی بود که موفق به کسب جایزهٔ خودروی سال اروپا شد. همچنین این تنها پیروزی پورشه در کل تاریخ این رقابت ها تا به امروز محسوب می شود. رقبای ۹۲۸ در سال ۱۹۷۸ نیز ب ام و سری ۷ و فورد گرانادا بودند که به ترتیب در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.

خودروی سال ۱۹۷۹ اروپا

سیمکا هورایزون

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

شرکت فرانسوی سیمکا یک بار دیگر در سال ۱۹۷۹ نیز توانست با هاچ بک مدرن هورایزون جایزهٔ خودروی سال اروپا را کسب نماید. این خودرو بعداً با برند تالبوت به بازار عرضه گردید. پس از هورایزون خودروهای فیات ریتمو و آئودی ۸۰ رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

خودروی سال ۱۹۸۰ اروپا

لانچیا دلتا

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

در این سال نهایتاً لانچیا توانست برای اولین بار هیئت داوران خودروی سال اروپا را تحت تأثیر قرار دهد تا مدل دلتای آن را به عنوان خودروی سال انتخاب کنند. لانچیا در سال ۱۹۸۰ با پیروزی در برابر واکسهال آسترا (مقام دوم) و پژو ۵۰۵ (مقام سوم) به جایزهٔ خودروی سال اروپا رسید.

خودروی سال ۱۹۸۱ اروپا

فورد اسکورت

معرفی خودروهای سال اروپا از ابتدا تاکنون قسمت اول

نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که این پیروزی را باید به حساب آمریکا نوشت یا بریتانیا زیرا در سال ۱۹۸۱ فورد اسکورت به عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد که توسط بخش بریتانیایی فورد توسعه پیدا کرده بود. درهرحال این ماشین با اختلافی جزئی بالاتر از فیات پاندا و آستین مترو قرار گرفت.

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا