اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

یادگار مقیمی در آمار تولید خودرو وزارت صمت

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودرو پلاس»، درست در روز نه آبان یعنی روزی که فردای آن قرار بود وزیر صمت به مجلس برود،نشستی با حضور معاون صنایع حمل ونقل وزیر صمت،منوچهر منطقی و مدیر کل دفتر خودرویی وزارت خانه توکلی لاهیجانی برگزار شد.موضوع نشست درباره واردات بود اما پیش از سخنان منطقی و آغاز پرسش و پاسخ،توکلی به ارائه آمار تولید خودرو در کشور پرداخت. بر اساس این گزارش ها در تمام زمینه ها، تولید اعم از سواری،تجاری و موتور سیکلت طی ماه های گذشته سال جاری با رشد های بالا همراه بوده است.یعنی از نظر کمی و کیفی با افزایش و ارتقاء همراه بوده است.

اما نکته جالب توجه در این گزارش ها تغییر کلیدواژه ها نسبت به سال قبل به خصوص در دوران مدیران قبلی خودروسازان بزرگ است.اگر به اخبار زمانی که فرشاد مقیمی بر کرسی مدیریت ارشد ایران خودرو تکیه داشت نگاهی بیاندازیم،با کلید واژه افزایش تولید روبرو خواهیم بود.یعنی درست در زمانی که بازار نیاز به تولید و تزریق خودرو داشت،آمارها همه حکایت از بالا رفتن میزان تولید بودند.تولیدی که هر چند حجم کوچک تری نسبت به میزان تقاضا داشت،با این حال توقع این بود که به همان اندازه بر بازار اثر گذار باشد. هر چه این آمار ها بیشتر می شدند به همان میزان نیز تلاطم و آشفتگی بازار بیشتر می شد.در واقع در دوران مقیمی که چندین و چند برابر رقیب نارنجی پوشش در رسانه ها و صدر اخبار خودرویی قرار داشت با برخی کلید واژه های سعی در القا آرامش به بازار و مصرف کنندگان داشتند.

از یک سو به شدت با ارقام و آمار تولید بازی می کردند و از سوی دیگر گلایه های قیمت گذاری مطرح می شد.به بیان ساده در عین اینکه نسبت به قیمت گذاری دستوری و ضررتولید و زیان انباشته اعتراض و انتقاد می شد،از سوی دیگر اینگونه به جامعه تلقین می شد که به رغم تمام این مشکلات به رسالت خود عمل کرده و تولید را افزایش داده ایم.هر چند طی آن دوران تولید سخت تر از زمان حاضر بود چرا که سایه تحریم ها سنگین تر و ار گذاری کرونا بیشتر بود.ولی بازی با اذهان مردم و تلاش برای فریب روانی جامعه با استفاده از کلید واژه افزایش تولید رفته رفته کار کرد خود را از دست داد.

شاید برخی از مردم قصد خرید خود را به بهانه اینکه تولید بالا رفته است و عرضه افزایش خواهد یافت و در نتیجه قیمت ها سیب نزولی پیدا می کنند،حبس کردند.اما هر چه منتظر ماندند نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه قیمت ها میل به صعود بیشتری پیدا کردند.اما در این شرایط فرشاد مقیمی بسیار بیشتر از همتای خود در آنسوی جاده مخصوص در رسانه حضور داشت و باز هم از مساله ای حرف می زد که وجود نداشت.در واقع به نظر می رسد که به وی دیکته شده بود که ازاین واژه و عبارات استفاده کند.اما زمان به خوبی بسیاری از مسائل را روشن می کند و به قول قدیمی ها ماه زیر ابر نمی ماند.به بیان ساده رفته رفته مشخص شد که هر چند تولید افزایش یافته است اما تعداد زیادی از آنان به مرحله تجاری سازی نمی رسد.چرا که نقص قطعه وجود داشت .در واقع بخش قابل توجهی از آن چه که بیان می شد،سر از پارکینگ خودروساز در می آورد.

اما در هر صورت در کارنامه مدیر وقت ثبت می شد.با این حال هیچگاه به صراحت اعلام نکرد که این تولید تجاری نیست و در عمل اصلا نباید خط تولید به دلیل فقدان قطعات خاص روشن باشد.با این حال این شجاعت و اعتراف هیچ گاه جنبه عملی پیدا نکرد.ولی نکته ای که در این شرایط وجود دارد،بسیاری از مردم شاید ندانند که ریشه این تاکیدات از سوی کسی که هم اکنون بر کرسی یکی از معاونت های ایدرو تکیه زده است،از کجا نشات می گیرد.در مقابل به یادشان خواهد ماند که چه کسی این حرف ها را زده است.به نظر می رسد که این یادگاری مقیمی هم اکنون در سطحی بالاتر در حال استفاده است.جایی که وزارت صمت اینبار کلید واژه دیگر به نام عبور مستقیم را ابداع کرده است.اما این موضوع نیز تا کنون نتوانسته است اثری روی بازار بگذارد.

نکته دیگر اینکه به نظر میرسد وزارت صمت یکی از یادگاری های مقیمی،یعنی خودروهای ناقص را وارد آمار تولید امسال کرده است.به بیان ساده وزارت صمت یک خودرو را دو بار حساب کرده است.یکبار آن را در آمار تولید سال گذشته آورده است و بار دیگر پس از تجاری شدن جزء تولیدات سال جاری ثبت شده است.در این میان آنچه که بسیار پرسش برانگیز است عدم اثر گذار این همه تولید با عبور مستقیم بر بازار است.

این مساله و موضوعاتی مشابه باعث می شود که مردم،به خصوص اقشار کم درآمد که کاهش قیمت خودرو می تواند آن را به آرزوی خودرو دار شدن برساند،بی وزارت صمت بی اعتماد شوند.این بی اعتمادی می تواند به سایر بخش ها سرایت کند.واضح آنکه مردم مدیری که به آنها دروغ گفته است را فراموش نمی کنند.چرا که باعث شده بخشی از زندگی و نیازهای آنان آسیب ببیند.بنابراین هنگامی که بازار بی توجه به آمارهای افزایش تولید به مسیر خود ادامه می دهد، به بازی با اعداد و استفاده از حربه های قدیمی هیچ نیازی نیست.

 

عباس مغاری

انتهای پیام /

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا