خودروسازی خارجی

ممنوعیت واردات خودرو موقتی خواهد بود / دولت در حال مدیریت منابع ارزی کشور است

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس به نقل ازانجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،میثم رضایی رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم مدیریت منابع ارزی کشور در شرایط خاص کنونی گفت: اخیرا دولت تصمیم به ممنوعیت واردات ۱۳۳۹ قلم کالا در گروه های مختلف گرفت که برخی از ردیف های آن مرتبط با خودروهای سواری و سنگین است اما این مهم را نباید فراموش کرد که دولت در این شرایط چاره ای جز این کار نداشته است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۲ قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور، ایجاد موانع غیر تعرفه ای و غیر فنی برای واردات به جز در مواردی که رعایت دستورات و موازین شرعی اقتضا می کند ممنوع است و فقط دولت تنها می تواند با اعمال تعرفه در واردات آن کالاها از جمله خودرو محدودیت ایجاد کند، در نتیجه این ممنوعیت در واردات خودرو قطعا مقطعی خواهد بود.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو همچنین به موقتی بودن ممنوعیت واردات خودرو اشاره کرد و گفت: این تصمیم با توجه به شرایط فعلی و در این زمان حساس اتخاذ شده و قطعا با آرام شدن فضای اقتصادی و برنامه ریزی های بلند مدت دولت، واردات خودرو دوباره به روال عادی و منطقی خود بر می گردد.

وی ادامه داد: نمی شود به راحتی اشتغال و سرمایه گذاری عظیم صورت گرفته در این بخش را برای همیشه از بین برد و قطعا مسئولان دولتی هم به این مهم واقف هستند.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به قانون تجارت و غیر قانونی بودن واردات خودرو برای مدت طولانی گفت: با توجه به غیرقانونی بودن ممنوعیت واردات خودرو، اگر این موضوع برای مدت زمان متمادی ادامه پیدا کند قابل پیگیری در مراجع قضایی و ذی ربط خواهد بود.

رضایی با اشاره به مضررات طولانی شدن ممنوعیت واردات خودرو به کشور هم اشاره کرد و گفت: اگر واردات خودرو برای مدت طولانی به طور کلی متوقف بماند قطعا باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی و در مرحله بعد افزایش قیمت خودروهای داخلی در کارخانه و بازار خواهد شد و باز هم در این شرایط این مشتریان هستند که ضرر می کنند.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با تشریح هدف دولت از محدود کردن واردات خودرو گفت: این تصمیم دولت بیشتر برای حمایت از تولید داخل و حرکت واردکنندگان خودرو به سمت تولید و مونتاژ است چراکه واردات خودرو به صورت (سی بی یو) هیچ ارزش افزوده ای برای کشور نخواهد داشت و بیشتر از همه به سود شرکتهای خارجی خواهد بود اما اگر واردکنندگان ولو به صورت مونتاژ این خودروها در بازار عرضه کنند هم موجب اشتغالزایی خواهد شد و هم در کشور ارزش افزوده بیشتری تولید خواهد شد.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا