خودروسازی داخلی

ناوگان حمل و نقل عمومی ساوه بهسازی و نوسازی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، پدیده رو به رشد افزایش جمعیت و توسعه شهرها سبب ایجاد شلوغی، ترافیک و آلودگی محیط زیست می‌شود و به دنبال آن پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد، این مطلب یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات جوامع شهری است.

استفاده ازسیستم‌های حمل و نقل عمومی کارا و مؤثر به‌عنوان یکی از بهترین راهکارها درراستای رفع این مشکلات در بین برنامه‌ریزان و مدیران شهری مطرح است.

اهمیت فرهنگ‌سازی استفاده از حمل و نقل عمومی و ضرورت توسعه این نوع از حمل و نقل خبرنگاران تسنیم مرکزی را بر آن داشت تا در مصاحبه‌ای تفصیلی با “علی‌اصغر آرمیده” رئیس سازمان حمل و نقل شهر بار و مسافر شهرداری ساوه موضوع حمل و نقل عمومی و راهکارهای توسعه آن را به گفت‌و‌گو بنشینند.

مشروح صحبت‌های “علی‌اصغر آرمیده” رئیس سازمان حمل و نقل شهر بار و مسافر شهرداری ساوه در زیر می‌آید:

حمل و نقل عمومی چه زمانی می‌تواند موفق عمل کند؟

آرمیده: براساس استاندارد حمل و نقل عمومی، زمانی موفق عمل کرده که ۷۵ درصد مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، این درحالی است که مجموع جابجایی روزانه ما ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ مورد بوده یعنی حدود ۳۰ درصد از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که علت استقبال کم از حمل و نقل عمومی بخشی مربوط به سازمان حمل و نقل است که خدمات ارائه شده مناسب نبوده و بخشی از آن مربوط به فرهنگ‌سازی است و برای این مهم حمایت و همکاری همه دستگاه‌ها به‌ویژه آموزش و پرورش مهم و موثر است.

 برنامه‌های امسال حوزه حمل و نقل شهری شهرداری ساوه را تشریح کنید.

آرمیده: اوایل امسال بحث مراکز معاینه فنی خودرو سبک و سنگین درون و برون‌شهری از کمیته فنی استان اخذ شده و پس از اخذ آن از کمیته وزارت فنی شهرداری‌های کشور، محوطه موتوری این سازمان تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که هدف از احداث این مرکز تامین منابع درآمدی برای سازمان بوده است.

با توجه به کاهش درآمد برخی شهرداری‌ها از جمله شهرداری ساوه از محل ارزش افزوده راهکار و سیاست‌هایی مبنی بر تامین منابع درآمدی به سازمان‌های شهرداری ارسال شد که یکی از منابع درآمدی این سازمان احداث مرکز فنی خودرو است.

مهم‌ترین مشکلات حوزه حمل و نقل را تشریح کنید.

آرمیده: یکی از مشکلات عمده حوزه حمل و نقل و اتوبوس فرسودگی ناوگان است، در این زمینه دو برنامه برای بازسازی و اضافه کردن ۲۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان را داشتیم و پیش‌فاکتورآنها هم انجام شد ولی با توجه به تحریم‌ها و افزایش قیمت‌ها تاکنون این مهم عملیاتی نشده، اما امسال در برنامه داریم از محل منابع درآمدی خودمان ۲۰ دستگاه را به ناوگان حمل و نقل اضافه کنیم.

از آنجایی که ۱۰۰ درصد ناوگان ما براساس قراردادی که با بخش خصوصی داشتیم به این بخش واگذار شده تلاش بر این است تا بعد از اتمام قرارداد نحوه واگذاری به بخش خصوصی تغییر کند، زیرا واگذاری  ۱۰۰ درصدی ما را آسیب‌پذیر می‌کند، مردم سازمان حمل و نقل و شهرداری را متولی خدمات حمل و نقل می‌دانند، بنابراین هرگونه کم‌کاری یا نقص در ناوگان و نوع برخورد رانندگان به اسم سازمان تمام می‌شود، سعی می‌کنیم در حین ارتباط بیشتر با بخش خصوصی نظارت‌ها نیز بر عملکرد ناوگان به نسبت گذشته بیشتر شود.

در رابطه با تسهیلات درنظر گرفته شده برای این حوزه بگویید.

آرمیده: در برنامه بودجه ۹۷ نیز اعتباراتی برای بازسازی و خرید به حوزه حمل و نقل اختصاص پیدا کرده که این اعتبار درقالب وام است، در گذشته این اعتبار به صورت یارانه بود که ۸۰ درصد آن را دولت و حدود ۱۸ درصد آن را شهرداری‌ها پرداخت می‌کردند

وی افزود: ولی در بودجه به این شکل است که ۵۰ درصد آن را دولت می‌پردازد و مابقی به صورت وام بوده و همچنین جلسه‌ای هم در این زمینه با معاونت سازمان‌های شهرداری‌های کشور داشتیم، امتیازاتی پیش‌بینی شده که در صورت تامین منابع درآمد دولتی این مهم تخصیص می‌یابد.

نظرتان در رابطه با فعالیت تاکسی‌های اینترنتی چیست؟

آرمیده: بحث تاکسی‌های اینترنتی از دیگر موضوعات است، مردم ما خواهان دریافت خدمات رایگان و با کیفیت بوده و این حق آنها است، ما هم خواهان رقابت هستیم ولی این رقابت زمانی محقق می‌شود که شرایطی را که برای خودروهای اسنپ فراهم می‌شود برای حوزه ما هم فراهم کنند، از آنجایی که سازمان حمل و نقل متولی این امر است باید این تاکسی‌ها با نظارت این سازمان فعالیت کنند و در صورتی که براساس ضوابط این سازمان فعالیت کنند محدودیتی برای فعالیت آنها وجود ندارد.

به لحاظ تعداد ناوگان حوزه حمل و نقل عمومی ساوه در چه وضعیتی است؟

آرمیده: تصوری که در شهروندان ساوه وجود دارد این است که تعداد تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در این شهر زیاد است، اما براساس شاخص و استاندارد جهانی نه تنها زیاد نیست بلکه مناسب هم نیست، روزانه ۶۲ هزار و ۵۰۰ نفر جا به جایی مسافر داریم که حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر آنها توسط تاکسی جا به جا می‌شود و مابقی توسط اتوبوس، این درحالی است که جمعیت شهری ساوه ۲۲۵ هزار نفر است.

سازمان حمل و نقل به‌عنوان دستگاه متولی باید کیفیت خدمات را بالا ببرد که آموزش رانندگان یکی از برنامه‌های حمل و نقل بوده زیرا اخلاق‌مداری همواره مورد توجه این سازمان در انتخاب راننده‌ها است.

 چه برنامه‌هایی برای تشویق مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی دارید؟

آرمیده: در برنامه داریم روز حمل و نقل که آذرماه است، همایشی با حضور اساتید حمل نقل به منظور کیفی‌سازی حمل و نقل و ارائه راهکارها به منظور سوق دادن مردم به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی برگزار کنیم.

عمر ناوگان حمل و نقل عمومی ساوه در چه وضعیتی است؟

آرمیده: عمر ناوگان حدود ۹ سال است و باید نوسازی شود ولی مشکل منابع درآمدی است، اگر در گذشته سالانه تعدادی از ناوگان نوسازی می‌شد شاید امروز این مشکل برطرف شده بود.

بازرسی‌ها به چه شکل است، آیا نتیجه و اثربخشی لازم را دارد؟

آرمیده: ممکن است تعداد بازرسان حوزه حمل و نقل کم باشد، اما به صورت سیار خدمات ارائه‌شده از سوی رانندگان را رصد می کنند.

منبع:تسنیم

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا