نمایشگاه خودرو شهر آفتاب متعجب از وزیر صمت

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
چراغ چهارمین نمایشگاه خودرو تهران بدون حضور وزیر صمت روشن شد

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس»، نمایشگاه سرانجام بزرگرترین رویداد خودرویی کشور به رغم تمام عوامل موثر و تاثیر گذار برگزار می شود. این دوره علاه بر اثراتی که دستورات وزیر صمت بر آن گذاشته است،غایبانی نیز دارد که جای خالی بسیاری از آنها در صنعت خودر کشور احساس می شود اما در مقابل،می توان […]

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس»، نمایشگاه سرانجام بزرگرترین رویداد خودرویی کشور به رغم تمام عوامل موثر و تاثیر گذار برگزار می شود. این دوره علاه بر اثراتی که دستورات وزیر صمت بر آن گذاشته است،غایبانی نیز دارد که جای خالی بسیاری از آنها در صنعت خودر کشور احساس می شود اما در مقابل،می توان با آنچه که طی سال های تحریم به دست آمده است آشنا شد.
حال پریشان خودروسازان خصوصی
خودروسازان خصوصی در شرایطی پا به این رویداد می گذارند که همچنان از دستورات وزیر صمت مبتنی بر اجرای 8 فرمان رئیسی پریشان و متحیر مانده اند.چرا که این وزارت خانه به استناد به ماده 5 این فرامین در عمل و به دلیل وارد حیطه فعالیت آنها شده و ابزار فروش یا همان ابزار اصلی رقابت را از آنان گرفته است.در مقابل آنها مجبور هستند که در سامانه یکپارچه فروش حاضر شوند.در این شرایط آنها توانایی فروش و ارائه شرایط ویژه در نمایشگاه را ندارند.این درحالی است معمولا حضور در نمایشگاه فرصت خوبی برای فروش محصولات با شرایط ویژه به آنها ارائه می کرد و شرکت کنندگان می توانستند از تخفیفات نمایشگاه برخوردار شود.در واقع وزیر صمت هر دو طرف این داد وستد را از یک شرایط خوب محروم کرده است.
آزادی سازی واردات؟
از سوی دیگر با تصمیمات اتخاذ شده در خصوص آزاد سازی واردات به نظر می رسد که این نمایشگاه نیز در این وضعیت متاثر شود. در واقع این خبر می تواند باعث ایجاد امیدواری نسبت به ورود محصولات جدید شود.معنی دیگر این است که می تواند تقاضاهای خرید تا زمان مشخص شدن تکلیف واردات،راکد و ساکن نگهدارد.به بیان دیگر بازار خودرو که همواره نشان داده است تا چه میزان از محصولات جدید استقبال می کند با این خبر نیز در انتظار خواهد ماند. هر چند واردات خودرو می تواند به بازار کمک کند .اما نامشخص بودن زمان و چگونگی آن می تواند منجر به نتایج نه چندان خوشایندی شود.در واقع در شرایط فعلی از یک سو به دلیل نوسان نرخ ارز مشخص نیست که این خودرو ها با چه نرخ ارزی و چه قیمت تمام شده و در چه کلاسی وارد بازار خواهند شد. از سوی دیگر این انتظار می تواند فروش و حتی نگاه خریدارانه را از محصول فعلی دریغ کند.به بیان ساده این تصمیم منطقی ،در زمان نامناسبی قرار است به تصویب برسد.
ساده تر اینکه این دو تصمیم وزیر صمت باعث خواهد شد که بازار خودرو با یک سکون همراه با نگرانی و چشم انتظاری نسبت به فردای بازار خودرو مواجه شود.
تحریم کدام خودروساز را برد
در همین حال با نگاهی به حاضران دوره قبل نمایشگاه خودرو شهر افتاب غایبان زیادی به چشم می خورند که تحریم فرصت حضور آنان در ایران را از آنان گرفته است. خودروسازانی که حضورشان می توانست علاوه بر جذابیت بیشتر،رقابت گرم تری در صنعت و بازار خودروسازی کشور ایجاد کند.در این نمایشگاه بر خلاف دوره قبل میتسوبیشی ، نیسان ، هوندا ، تویوتا ، مزدا ، سوبارو ، ب ام و ، فولکس ، بنز ، بورگوارد ،رنو ، پژو ، دی اس و سیتروئن، ولوو ،کیا،هیوندا و سانگ یانگ ، ایسوزو ،ماهیندرا و لوکسژن حضور ندارند.حتی خودروسازانی چینی مانند لیفان ، بایک ، بیسو ، سوئست ، سایک-ام جی ، جیلی ، بی وای دی ،گریت وال و هاوال نیز در چهارمین نمایشگاه شهر افتاب غایب هستند.
در واقع نگاه به این لیست بلند بالا نشان می دهد که چه ظرفیتی از صنعت خودروی کشور خارج شده است و از سوی دیگر نشان دهندده توانمندی خودروسازان داخلی به خصوص بخش خصوصی برای پر کردن جای خالی آنان است.در این شرایط اما وزیر صمت با ماده 5 اساس فعالیت و کسب وکار آنان را نشانه گرفته است.
داخلی هایی که در شهر آفتاب نیستند
با این حال این نمایشگاه غایبان دیگری نیز دارد که داخلی هستند و بنا به دلایل متعدد به شهر آفتاب نیامده اند.در چهارمین نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب سایپا، ، مدیران خودرو، کرمان موتور،رامک خودرو، خودروسازان بم، سانیار موتور، پادرا دیزل صنایع خودروسازی ایلیا و همچنین شرکت هایی مانند ریگان خودرو،آذویکو،،سیف خودرو، راین خودرو ،کارمانیا و عظیم خودرو نیز از دیگر غایبان داخلی به شمار می آیند.
حاضران نمایشگاه خودرو آفتاب
اما برخلاف غایبان داخلی در چهارمین نمایشگاه شهر آفتاب بهمن موتور، بهمن دیزل، گرو صنعتی ماموت، گروه خودروسازی مایان، مجتمع صنعتی پلیسان، آتین خودرو دیزل، شرکت دنیای ماموت، مکث موتور، ویرا دیزل، آتین پارت افراز، رخش خودرو دیزل، گروه صنعتی ایران خودرو، ایران خودرو دیزل، ایساکو، خودروسازی آذهایتکس، آرین پارس موتور، شایان دیزل، فردا موتورز، ارس خودرو دیزل (آمیکو)، امداد خودرو ایران، آپکو، نفت بهران و مهران سرد در این نمایشگاه حضور دارند.آنگونه که به نظر می رسد در این دوره باید بیشتر شاهد رقابت میان دو تولید کننده بخش خصوصی یعنی گروه ماموت و بهمن موتور باید باشیم.چرا که اخبار از رقابت در معرفی محصول این دو تولید کننده حکایت می کنند.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟