خودروسازی داخلی

نگاهی به حضور دو خودروساز اصیل ژاپنی در ایران

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،بنابر اعلام سایت همراه مکانیک ، تویوتا که در بیش از ۱۷۰ کشور جهان محصولات خود را ارائه می‌کند شرکتی چند ملیتی است که در ژاپن و در سال ۱۹۳۷ با نام تویوتاموتور به طور رسمی افتتاح شد.

خودروسازی تویوتا

اما حضور تویوتا در ایران با فعالیت شرکت ایرتویا، نمایندگی انحصاری فروش محصولات تویوتا در کشور و سال ۱۳۵۲ رقم خورد. بعد از ورود ۴ دستگاه تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه، واردات خودرو تویوتا به ایران رسما آغاز شد.

رجوع به آمار گمرک نشان می‌دهد ، حدود ۱۶ درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار تویوتا است به‌طوری‌که تویوتا پریوس با حدود ۲۵۰۰ دستگاه، تویوتا راو۴ با ۲۱۲۹ دستگاه و تویوتا کرولا با ۱۶۹۱ دستگاه رتبه‌های یک تا سه واردات تویوتا را از آن خود کرده‌اند. اما از مهم‌ترین محصولات تویوتا در ایران می‌توان به لندکروزر، پرادو، راو۴، فورچونر، هایس، CHR، FJکروزر، هایلوکس، پریوس، کمری، آریون، کرولا، یاریس و کمری هیبریدی اشاره کرد. اغلب این مدل‌ها در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شوند که تشخیص تفاوت‌های آنها و تاثیری که بر قیمت خودرو می‌گذارند به آسانی امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال اختلاف قیمت بین تیپ‌های مختلف تویوتا کمری هیبرید در سال ۲۰۱۶ تا حدود ۳۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. سایت همراه مکانیک به عنوان مرجع ارائه قیمت خودروی دست دوم تنها سایتی است که قیمت انواع محصولات تویوتا را به تفکیک ارائه می‌کند.

برای مشاهده قیمت محصولات تویوتا در ایران کافی است به این آدرس مراجعه کنید.

خودروسازی نیسان

نیسان دیگر خودروساز ژاپنی، شرکتی چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر یوکوهاما ژاپن است.

نیسان نیز همچون تویوتا و هوندا شرکت زیر مجموعه ی خود را به نام اینفینیتی را راه‌اندازی کرد که وظیفه تولید خودروهای لوکس شرکت نیسان را بر عهده دارد.

سابقه حضور نیسان در ایران به پیش از انقلاب بازمی‌گردد اما از اواسط دهه ۸۰ میلادی این شرکت به طور رسمی و گسترده وارد بازار خودرو ایران شد.

شرکت پارس خودرو اولین شرکتی بود که به مونتاژ و عرضه تولیدات نیسان در ایران پرداخت. نیسان پاترول خودرویی که به سفارش ارتش ژاپن توسط شرکت نیسان تولید شد و ظاهری شبیه به جیپ‌های آمریکا دارد، اولین خودرویی بود که توسط پارس خودرو مونتاژ  شد. همکاری شرکت‌های نیسان و پارس خودرو تا سال ۲۰۱۱ ادامه داشت اما به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه ایران این همکاری قطع شد.

اواخر سال ۹۵ شرکت جهان نوین آریا فروش محصولات جدید نیسان در ایران را آغاز کرد. فعالیت این شرکت با فروش نیسان جوک آغاز شد که بنابر آمار منتشر شده ۸۰درصد مشتریان نیسان جوک جوانان هستند و در فاصله اندکی خودرو ایکس‌تریل هم به سبد محصولات شرکت افزود.

طبق آمارهای رسمی، شرکت جهان نوین آریا با دو محصول نیسان جوک و نیسان ایکس تریل، بیش از ۱۰ درصد سهم بازار واردات خودرو ایران را در دست گرفته است.

نیسان ایکس تریل (روگ) و نیسان قشقایی، ۱.۳۸ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ فروش داشته‌اند و پرچمدار رتبه نخست حجم فروش خودروهای نیسان شدند. که نیسان ایکس تریل هم‌اکنون در بازار خودروی ایران موجود هسند.

نیسان ایکس‌تریل را می‌توان یکی از کاربردی‌ترینSUVهای بازار جهانی دانست که در دو مدل ۵ و ۷ نفره (آپشنال) ارائه می‌شود و به نحوی پرچمدار محصولات نیسان به شمار می‌آید. این خوردو با ظاهری جذاب و سواری نرم و دلنشین؛ رقیبی بسیار سرسخت برای خودروهایی چون سانتافه، سورنتو و … است و قطع به یقین گزینه‌ای قابل اعتنا برای خرید یک خودرو SUVخواهد بود.

با توجه به ابعاد بزرگ نیسان ایکس‌تریل، این خودرو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار داده و از همین رو، یک خودروی خانوادگی نیز محسوب می‌شود. در طراحی کابین، از دو رنگ استفاده شده است که همین امر به جذاب شدن ایکس تریل کمک کرده است.

نیسان ایکس تریل دارای سواری بسیار نرمی بوده و به لطف سیستم تعلیق مناسب، حتی دست‌اندازهای بزرگ نیز نارضایتی سرنشینان را در پی ندارد.

از ویژگی‌های نیسان ایکس‌ تریل، می‌توان به مجموعه‌ای به نام «سپر ایمنی» اشاره کرد. به‌جز برندهای گران‌قیمتی همچون لکسوس و مرسدس، کمتر خودرویی با چنین قیمتی، این حجم از تجهیزات ایمنی را ارائه می‌کند. «سپر ایمنی» می‌کوشد از وقوع تصادف جلوگیری کند

برای مشاهده قیمت نیسان ایکس تریل و نقد و بررسی این خودرو، همچنین مشاهده قیمت محصولات نیسان و سایر سازنده‌های موجود در ایران می‌توانید به سایت همراه مکانیک مراجعه کنید.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا