اخبار ویژهاسلایدر بالامقایسه و معرفی خودرو

نگاهی به خودروی جدید شرکت پورشه؛ Macan مدل ۲۰۲۰

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری “خودروپلاس“، مدل ۲۰۲۰ خودروی Macan شرکت پورشه در دسته SUVهای کوچک لوکس قرار می‌گیرد؛ اما اگر بخواهیم نگاه درستی به این خودرو باید داشته باشیم، باید این تصور را که رانندگی با خودروهای این رده جذاب نیست، کنار بگذاریم. عملکرد فوق‌العاده و آرامش در رانندگی، به همراه قابلیت استفاده همه‌روزه، به این خودروی شرکت پورشه کمک کرده که در چند نمونه از تست‌های مقایسه‌ای که ما در این سال‌ها انجام داده‌ایم پیروز میدان شود و همچنین در فهرست بهترین‌های سال ۲۰۲۰ ما قرار بگیرد. ۲ موتور متفاوت برای کلاس‌های مختلف این طراحی شده است: یکی موتور توربو شارژی که به صورت پیش‌فرض روی کلاس Base قرار داشته و ۲۴۸ اسب بخار قدرت و ۴ سیلندر دارد و دیگری موتور انتخابی ۳۴۸ اسب بخاری توربوشارژ ۶ سیلندر که روی کلاس S نصب شده است. این خودرو همچنین از سیستم دنده اتومات هفت دنده و سیستم تعلیق تمام چرخ متحرک (AWD) نیز بهره می‌برد. با اینکه بعضی رقبای این خودرو قیمت کمتری دارند، با این حال مدل ۲۰۲۰ Macan به عنوان گزینه‌ای مناسب هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند و آنچه خودروهای پورشه را در جایگاه بالایی قرار می‌دهد، در این خودرو نیز به چشم می‌خورد.

چه چیزی در مدل ۲۰۲۰ جدید است؟

کلاس ویژه GTS حالا در مدل ۲۰۲۰ برای مشتریان این خودرو در دسترس خواهد بود. موتور ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر این کلاس که از نوع توربوی دوقلو است، ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید کرده و گشتاوری معادل ۵۱۹ نیوتون متر برای این خودرو با خود به همراه دارد. اپلیکیشن Carplay شرکت اپل هم به عنوان یک آپشن جداگانه و هم به عنوان بخشی از یک پکیج ویژه قابلیت اتصال به این خودرو را خواهد داشت و همچنین شارژ بی‌سیم نیز به عنوان بخشی از آپشن محفظه گوشی هوشمند به این خودرو اضافه شده است.

کلاس قیمت
Base $۵۲,۲۵۰
S $۶۰,۷۵۰
GTS $۷۲,۶۵۰

کلاس‌های مختلف این خودرو و قیمت هر کدام

چه موتوری قدرت Macan را تامین کند؟

ما هنوز موتور ۴ سیلندر توربوشارژ که قلب تپنده کلاس Base است را امتحان نکرده‌ایم؛ اما می‌توانیم نتایجی را که از تست کلاس S با موتور ۶ سلیندر توربوی دوقلو ۳۴۸ اسب بخاری بدست آورده‌ایم، محل استناد قرار دهیم. در یک کلام نتیجه این تست شگفت‌انگیز بود: پورشه جدید موفق شد به عدد صفر تا صد در ۴.۷ ثانیه برسد. این عدد شاید تنها کمی نسبت به قبل بهبود یافته باشد، با این حال به این معناست که با خودرویی سریع‌تر از رقبایی همچون SQ5 دیگر خودروساز آلمانی یعنی آئودی و یا F-Pace S شرکت جگوار روبرو هستیم. برای یک SUV لزوماً ضروری نیست که شتابی به اندازه Macan داشته باشد؛ با این حال این مساله باعث نمی‌شود که ما از رانندگی با این خودروی شرکت پوشه لذتی فراوان نبریم. همانطور که گفتیم کلاسGTS  با ۳۷۵ اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل ۵۱۹ نیوتون متر بازگشته است. ما هنوز این کلاس را تست نکرده‌ایم، اما خود خودروساز آلمانی تخمین می‌زند که صفر تا صد آن ۴.۷ ثانیه بوده و بتواند به سرعت ۱۶۲ مایل بر ساعت نیز برسد. فاکتور سرعت برای یک کراس اور که به قصد اسپورت بودن ساخته مهم است؛ اما علاوه بر این Macan موفق می‌شود در جاده‌ها عملکردی داشته باشد که تنها از یک سدان اسپورت انتظار می‌رود و همین باعث می‌شود ما بی‌نهایت این خودرو را دوست داشته باشیم. رانندگی Macan نرم و روان بوده و در عین حال به دقت می‌توان آن را کنترل کند. سرنشینان این خودروی پورشه حتی کوچکترین تکانی را هم حس نمی‌کنند. Macan سر پیچ‌ها مقاوم و ثابت‌قدم عمل می‌کند و همین باعث می‌شود احساس محکم و استوار بودن خودرو به شما دست بدهد. فرمان خودرو نسبت به پورشه‌های اسپورت کمی سبک‌تر است؛ با این حال هنوز بی‌نهایت دقیق بوده و کار کردن با آن برای هر راننده‌ای لذت‌بخش است.

یک سوال مهم: Macan پرمصرف است یا نه؟

از نظر مصرف سوخت، نمرات سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) برای Macan خیلی شبیه به رقبایش است و چند رقیب آن نیز در بزرگراه‌ها به نمرات بهتری دست یافته‌اند. کلاس Base تخمین زده می‌شود که ۱۲.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مسیر در درون شهرها و ۱۰.۲ لیتر در بزرگراه مصرف کند. کلاس S نیز نمرات مشابهی دریافت کرده؛ با این تفاوت که در بیرون شهر حدود نیم لیتر کمتر بنزین می‌سوزاند. در تستی که خود ما در مسافتی ۲۰۰ مایلی در بزرگراه‌ها روی کلاس S انجام دادیم، به عدد ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دست یافت که از اعداد اعلام شده توسط EPA بهتر بود.

فضای داخلی Macan راضی‌کننده است؟

اگر در نظر بگیریم که با یک کراس اور در این رنج قیمتی و از برندی مشهور طرف هستیم، جواب منفی است. اگر بخواهیم از خیر طراحی پیش‌فرض گذشته و از آپشن‌ها استفاده کنیم ، با قیمت سرسام‌آور آن‌ها روبرو می‌شویم. یک مشکل دیگر این است که نسبت به سایر رقبا، برای سرنشینان جای کمتری در صندلی عقب Macan تعبیه شده است. تنها امکانی که در فضای داخلی Macan حس لوکس بودن به این خودرو می‌دهد، صندلی‌های برقی برای راننده و سرنشین جلو است که البته راحتی را هم به فضای داخلی خودرو اضافه کرده است. اگر از آپشن استفاده از چرم در تمام فضای داخلی استفاده کنید، بخشی از مشکل حل می‌شود؛ اما ۲۳۳۰ دلاری که پورشه برای این آپشن از شما خواهد خواست آن هم فقط برای اینکه کنسول مرکزی ماشین را با پوست گاو بپوشاند، حتی برای شرکتی مثل پورشه که به قیمت‌های بالایش شهره است، پول گزافی است و کمتر کسی حاضر به پرداخت چنین پولی است.

فضای حمل بار کم و همچنین فضاهای داخلی کوچک برای قرار دادن اشیا و وسایل، Macan را به یکی از خودروهایی در رده خود تبدیل می‌کند که استفاده از آن‌ها چندان برای مقاصد مختلف کاربردی نیست. اما هیچوقت خرید یک پورشه به این اندازه منطقی نبوده است: ما ۶ چمدان در صندوق این SUV قرار دادیم و اگر صندلی‌ها را جمع می‌کردیم، این عدد به ۱۶ تا هم می‌رسید؛ عددی که احتمالاً برای خیلی‌ها کافی خواهد بود.

سیستم صوتی-تصویری

فناوری‌های سطح بالای بسیاری همچون ارتباط بی‌سیم با اپلیکیشن CarPlay شرکت اپل و یا شارژ بی‌سیم را می‌توان به سیستم صوتی-تصویری این خودروی شرکت پورشه اضافه کرد؛ ولی احتمالاً این کار مثل دیگر تجهیزات Macan باعث می‌شود حسابی صورت حسابتان سنگین شود. درگاه‌های USB و همچنین خروجی‌های ۱۲ ولتی در تمام اتاق این خودرو به چشم می‌خورند تا هم راننده و هم دیگر سرنشینان بتوانند گوشی‌ها و تبلت‌های خود را شارژ نگه دارند. از آنجایی به صورت پیش‌فرض پکیج Wi-Fi روی خودرو وجوددارد، احتمالاً در طول سفر حجم اینترنتی که خانواده‌ها برای گوشی‌های موبایل خود می‌خرند، دست نخورده باقی خواهد ماند!

کدام تکنولوژی‌های کمک‌راننده در Macan وجود دارند؟

هنوز نه Macan و نه هیچکدام دیگر از مدل‌های جدید خودروهای شرکت پورشه تست تصادف نشده‌اند. بنابراین نمی‌توان از منظر ایمنی درباره آن‌ها نظری داد. با این حال می‌توان درباره تکنولوژی‌های کمک‌راننده که روی این خودروی شرکت آلمانی نصب شده‌اند صحبت کرد؛ هر چند خبر بد این است که تقریباً هیچ‌کدام از این تکنولوژی‌ها، به صورت پیش‌فرض روی خودرو نصب نشده‌اند و برای استفاده از آن‌ها، باید مبلغی اضافه پرداخت کرد:

  • هشدار خروج از خط (به صورت پیش‌فرض)
  • ترمز اضطراری خودکار (به صورت آپشن)
  • سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل) تطبیق‌پذیر (به صورت آپشن)

ترجمه:فرزین احمدی 

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا