هدف منظور سازمان برنامه از برهم زدن آرامش بازار چیست؟

۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودرو پلاس» ، در حالی که تعدادی از نمايندگان مجلس به دلیل نامطلوب دانستن وضعیت واردات خودرو ، طرح سوال از وزیر صمت را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده اند ، رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهار نظری صریح واردات خودرو را به صلاح ندانسته است. “رئیس سازمان برنامه و […]

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودرو پلاس» ، در حالی که تعدادی از نمايندگان مجلس به دلیل نامطلوب دانستن وضعیت واردات خودرو ، طرح سوال از وزیر صمت را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده اند ، رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهار نظری صریح واردات خودرو را به صلاح ندانسته است.

“رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه واردات دو تا سه میلیارد دلاری خودرو به صلاح کشور نیست، گفت: ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در کشور را داریم.

افزود: فرض کنیم سال آینده دو تا سه میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود و براساس آن درآمدها و حقوق گمرکی را محاسبه می‌کنیم. در حالی که می‌دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرویی اختصاص دهیم که در داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.”

این در حالی است که پیشتر رئیس سازمان توسعه تجارت از تامین ارز برای حداقل ۶۰ هزار خودرو صحبت کرده بود . وزیر صمت نیز در حال فراهم مقدمات واردات ۱۰۰ هزار خودروی برقی است.

به بیان ساده تر وزارت صمت به رغم تمام مشکلات و کمبودهایی که در تامین ارز و تخصیص بهینه آن وجود دارد، تلاش می کنند تا در حد توان با واردات خودرو کمک کنند تا بازار به آرامش برسد.

در این شرایط باید دید که سخنان داود منظور در این زمان که روند واردات آهسته پیش می رود ‌و بازار خودرو نیاز به یک شوک برای انفجار دارد به نفع چه جریان و گروهی خواهد بود؟

هر چند واردات را به صلاح ندانسته است‌ اما باید پرسید که وی در کجای صنعت خودروسازی کشور قرار دارد؟ آیا چون معاون رئیس جمهور به شمار می آید مجوز اظهار نظر در این زمینه را دارد؟ آیا در جلسات هیات دولت حضور نداشته و از قولنین اطلاعی ندارد؟ آیا نمی داند که بیش از یک سال از ابلاغ آیین نامه واردات خودرو گذشته است.

به چه علت در زمانی که وزیر باید به پرسش نمایندکان جواب بدهد و همجنین آمارها از افت تولید داخل حکایت می کنند ، یکدفعه باید درباره واردات و خروج ارز از کشور صحبت کند.

در زمان تخصیص ارز ترجیحی و نیمایی برای چای و برنج چرا حرفی نزده است؟
این در حالی است که هر اظهار نظری که در آن بازهم بوی کاهش عرضه و ممنوعیت به مشام بازار برساند،با واکنش های سریع منجر به افزایش قیمت همراه خواهد شد.

در این فضا چرا رئیس سازمان برنامه به دنبال تامین ارز برای تولید کنندگان نیست؟ چون وظیفه تامین ارز با این سازمان نیست. یعنی در حیطه وظایف آن تعریف نشده است. اظهار نظر درباره واردات خودرو هم در صلاحیت وی نیست.

چون این گونه اظهار نظرها تاثیر مستقیم و بالایی در بازار خودرو دارد.
بنابراین منظور در قامت رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاون رئیس جمهور باید مراقب سخنان خود باشد.

البته با توجه به جایگاهی که دارد بعید است که از وضعیت آگاهی نداشته باشد. با این حساب باید دید منظور در زمین چه جریان یا افرادی توپ می زند یا اینکه سهو چیزی گفته است.بنابراین باید مراقب دهان خود باشد.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید