خودروسازی داخلی

هن‌تنگ؛ گل‌به‌خودی عظیم‌خودرو

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس،  پرونده هاوال مبهم به پایان رسید. فوتون ساوانا سرنوشتی تلخ پیدا کرد. از ماهیندرا تنها یک نام باقی ماند. این‌ها کارنامه شرکتی است یکی از شعارهایش «رضایت‌مندی» است. تیم آقای عظیمی سال‌ها پیش با آن جاروجنجال مربوط به لیزینگ، رضایت‌مندی را به معنی واقعی تعریف کردند. آخر و عاقبت آن سه برند دیگر هنوز مشخص نشده بود که این مجموعه در اوج بی‌برنامگی‌های دولت سراغ یک برند گم‌نام و غریبه رفت تا لیست پر از ابهام خود را تکمیل کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که از هر کدام از این مدل‌ها چیزی حدود ۵۰ دستگاه (جمعاً ۱۰۰ دستگاه) وارد شده است؛ اما نکته اینجاست که نام عظیم خودرو نه در آخرین لیست ثبت سفارش دیده می‌شود و نه در لیست شرکت‌های مجاز به پیش‌فروش که سازمان حمایت آن را (مورخ ۲۶ فرودین ۹۷) منتشر کرده است. شاید تیم مدیریتی این محصولات را به صورت عبور موقت وارد کرده‌اند تا بعد نسبت به آن تصمیم بگیرند.

از کجا آمد؟‌

هنوز برگ گواهی فعالیت برند Hangteng‌ خشک نشده است. عظیم‌خودرو «به طرزی عجیب» مجوز فعالیت این خودروساز چینی را کسب کرد؛ یعنی درست پیش از آغاز تغییر و تحولات در مرکز اصناف و ممنوعیت صدور گواهی فعالیت برندهای خارجی که تا امروز نیز پا برجاست. هن‌تنگ از روز ۱۹ فروردین سال جاری (۱۳۹۷) تا ۱۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ اجازه فعالیت در ایران را دارد. شاید بد نباشد بدانید که شماره تماس بخش شکایات این شرکت، یک شماره موبایل است.

مانند بسیاری از شرکت‌های خارجی دیگر، هن‌تنگ نیز نام طرف ایرانی را در سایت خود درج نکرده است. در واقع اساساً عظیم خودرو را به‌عنوان طرف مستقیم قرارداد خود نمی‌شناسد. احتمالاً بار دیگر داستان واسطه‌ها و نمایندگانی که اختیارنامه دارند، وسط کشیده شده است. کمپانی هن‌تنگ اتو، با سابقه‌ای حدود ۵ سال در ۲۰۱۳ تأسیس شد. این شرکت توسط کمپانی مادر New-Tech خریداری شده است. همان مجموعه‌ای که زوتی را نیز به فرزندی قبول کرده است.

زیر ذره‌بین

کپی‌کاری، اولین چیزی است که در مواجهه با این طراحی این خودروها به ذهن می‌رسد. در ایامی که شرکت‌های معتبر چینی با استخدام طراحان سرشناس اقدام به خلق مدل‌هایی مستقل می‌کنند،‌ هن‌تنگ سیاست قدیمی مهندسی معکوس خودروهای کره‌ای را در رأس کار خود قرار داده است. در مدل X5 و X7 به‌وضوح می‌توان زبان طراحی هیوندای توسان و سانتافه را مشاهده کرد. البته برای خالی نبودن عریضه، اشاراتی نیز به طراحی فولکس‌واگن تیگوان نیز شده است. جلوپنجره‌ای شبیه جگوار F-Pace و پنجره‌هایی شبیه به پورشه ماکان. پدیده‌ای که دیگر این روزها منسوخ شده است.

مدل X7 که به‌عبارتی پرچم‌دار هن‌تنگ شناخته می‌شود، خود بر اساس پلت‌فرم زوتی T600 که قرار است سایپا متولی آن باشد، طراحی شده است. زوتی فوق زیرساخت یک مدل دیگر را که اتفاقاً در بازار ایران نیز حضور دارد را نیز تشکیل داده است؛ کوپا T210 که قرار است از سوی ریگان موتور عرضه شود. خلاصه که این وضعیت اعتبار و هویت هن‌تنگ است که قصد دارد به شخصیت خریداران ایرانی‌اش احترام بگذارد. همین مدل سال ۲۰۱۶ رونمایی شد؛ یعنی حتی تجربه کاری‌اش هنوز حتی به دو سال نیز نمی‌رسد. خودرویی با پیشرانه ۲ لیتری توربو که از سوی میتسوبیشی-شن‌یانگ برایش تأمین شده است. قدرت خروجی ایکس ۷ چیزی معادل ۱۹۰ اسب‌بخار است. رکوردی بسیار پایین‌تر از رقبای فعلی‌اش در بازار. مشخصات مدل دیگر یعنی X5 نیز چندان جذاب نیست. این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۵۰ اسب‌بخاری که توسط SAIC چینی طراحی شده، در ۲۰۱۷ به بازار آمد. هن‌تنگ تنها ۰.۲۶ درصد بازار چین را در اختیار خودش دارد؛ یعنی حتی خریداران هم‌وطن نیز نسبت به آن اعتماد چندانی ندارند. فقط در نظر داشته باشید که هر دو این شاسی‌بلندها به صورت ۲WD یعنی تک دفرنسیال عرضه می‌شود.

در بازار

هنوز معلوم نیست که این خودرو چگونه وارد شده و به دست نمایشگاه‌داران رسیده است که این‌گونه وسیع در سطح شهر دیده می‌شوند. سایت‌های خرید و فروش اینترنتی نیز با استفاده از فضای ناشناخته فعلی که به نظر می‌رسد توسط شرکت عرضه‌کننده برایشان فراهم شده، دلالی را به اوج خود رسانده‌اند. در واقع وقتی شرکت می‌بیند که راهی برای پیش‌فروش و فروش معقول این خودرو پیدا نمی‌کند، گریز را در تعامل با بنگاه‌داران و نمایشگاهی‌ها می‌بیند. مدل X5 این شرکت در بازار چیزی حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. ارزش نمونه X7‌ نیز ۱۸۰ میلیون اعلام شده است. ارقامی عجیب و غریب که هیچ تنابنده‌ای را در بازار پر از ابهام کنونی ترغیب خریدشان نمی‌کند. به‌ویژه آنکه هنوز بحث خدمات پس از فروش هن‌تنگ مشخص نشده است. کارشناسان به مشتریان اکیداً توصیه می‌کنند که نسبت به خرید این خودرو هوشیار باشند. خودرویی ناشناس که کیفیت آن هنوز به اثبات نرسیده و بحث خدمات پس از فروش و تأمین قطعات آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخلاف تصور، کسب گواهی خدمات پس از فروش از سوی شرکت‌های بازرسی و تأیید آن توسط دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، هرگز دلیل موجهی برای حمایت از سرویس‌های این خودرو نخواهد بود.

منبع:ایسکانیوز

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا