خودروسازی داخلی

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری ۴۸۸ پیستا

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،بیایید با نام خودرو کار را شروع کنیم. پیستا در زبان ایتالیایی به معنی پیست بوده بنابراین می توانید حدس بزنید که این خودروی سبک تر و قدرتمندتر از ۴۸۸ استاندارد چه چیزهایی در چنته دارد.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

بله درست است، فراری ادعا می کند پیستا تمام تجاربی را که در ساخت ۴۸۸ چلنج و ۴۸۸ GTE به دست آمده به همراه دارد و بسیاری از قطعات آن ها را نیز به عاریت گرفته است.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

هم اکنون خروجی پیشرانه ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربو به ۷۱۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز به ۷۷۰ نیوتون متر رسیده است. با شنیدن این اعداد ضربان قلب به سرعت بالا می رود و ما هم بی صبرانه منتظر حضور در پیست تست فیورانوی فراری هستیم تا این خودرو را برای اولین بار بررسی کنیم. افزایش قدرت و گشتاور باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۲.۸۵ ثانیه برسد و سقف سرعت آن نیز هم اکنون به بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت رسیده است.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

این عملکرد بسیار زیادتر از آن چیزی است که فکر می کنیم و کار مهندسان فراری در تولید پیستا بسیار برجسته بوده است. در این پیشرانه از پیچ های اتصالی تیتانیومی سبک وزن برای پیستون ها، سوپاپ های ورودی، فلایویل و میل لنگ سبک تر، ورودی های هوای فیبر کربنی، توربوهای توئین اسکرول به روز شده با توربین های ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم/آلومینیوم و طراحی بهتر رادیاتور برای بهبود خنک کنندگی مجموعه استفاده شده است. در حقیقت ۵۰ درصد قطعات پیشرانه در مقایسه با خودروی ۴۸۸ GTB جدید هستند.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

پیستا به لطف اگزوز جدید و استفاده وسیع از فیبر کربن (از جمله رینگ های ۲۰ اینچی سفارشی) ۹۰ کیلوگرم سبک تر است و تنها ۱۳۸۵ کیلوگرم وزن دارد.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

همچنین داون فورس تولیدی پیستا نیز زیادتر است. این خودرو از مجرای ورودی برگرفته از فرمول ۱ استفاده کرده و همچنین وجود اسپویلر و دیفیوزر بهبود یافته منجر به افزایش ۲۰ درصدی داون فورس و همچنین ضریب درگ بسیار پایین شده است.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

با استفاده از لاستیک های بسیار چسبان میشلین پایلوت اسپورت کاپ ۲، پیستا چسبندگی باورنکردنی ای دارد و شما را مجبور خواهد کرد درک خود از خودرو را دوباره تغییر دهید و همچنین شما را به چالش خواهد کشید.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

بخشی از این بهبودها نتیجه آن چیزی است که افزایش دهنده دینامیک فراری نامیده می شود. این سیستم با کنترل لغزش جانبی این برند همراه شده و با ترمزها و حسگرهای لازم یکپارچه شده تا بدین ترتیب فراری ۴۸۸ پیستا در حرکت های جانبی بسیار لذت بخش تر باشد. با خاموش بودن سیستم کنترل کشش و همچنین استفاده از تنظیمات مانتینوی روی فرمان شاهد کارکرد فوق العاده ی این جانور ایتالیایی هستیم.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

خواه در پیست باشید یا در جاده، شما می توانید از گشتاور عظیم خودرو در پیچ ها استفاده کنید و خودرو هم دقیقاً آنچه را می خواهید انجام خواهد داد.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

اگرچه گفته می شود تمرکز روی سوپرکارهای پیشرانه وسط به سختی صورت می گیرد اما کنترل پیستا به خوبی انجام می شود. این خودرو حس دوست داشتنی تنظیم پذیر بودن را داشته اما همیشه موارد ایمنی در نظر گرفته شده است. شما می توانید از ظرفیت های فوق العاده ی پیستا در هر لحظه لذت ببرید. رافائل ده سیمونه، راننده تست ارشد فراری و مردی که مسئول توسعه پیستا بوده می گوید تمامی کارهای صورت گرفته باعث شده اند آسان تر بتوان به محدودیت های پیستا دست یافت و هیجان زیادتری داشت. او اشتباه نمی کند…

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

این محدودیت ها دیوانه کننده هستند. فرمان خودرو از ۴۸۸ GTB گرفته شده بنابراین هنوز هم فوق سریع بوده اما با به روزرسانی های خوب سیستم تعلیق و استفاده از لاستیک های چسبنده تر شاهد سنگین تر شدن فرمان هستیم. گاهی اوقات محصولات فراری به خاطر این فرمان سریع می توانند حس روی هوا بودن را القا کنند اما این موضوع درباره پیستا صدق نمی کند. فرمان ارتباط فوق العاده ای با بخش جلویی ایجاد کرده و چسبندگی باورنکردنی ای را نشان می دهد.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

شما می توانید با اعتماد به نفس مثال زدنی وارد پیچ ها شوید و هرگز احساس کم فرمانی را نداشته باشید. بخش عقب نیز به خوبی حرکت کرده و حتی با وجود گشتاور فوق العاده زیاد که می تواند لاستیک ها را سبک تر کند کشش پیستا احساس برانگیز بوده و البته باید اذعان کرد باید با احتیاط این میزان قدرت را به کار گرفت.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

قوای محرکه پیستا نقش مهمی در برجسته بودن این خودرو بازی می کنند. سیستم مدیریت گشتاور متغیر به این معنی است که در هر دنده شاهد عملکرد وحشیانه خواهید بود و البته حداکثر گشتاور ۷۷۰ نیوتون متری تنها در دنده هفتم به دست می آید. به این ترتیب پیشرانه همان بوست مورد انتظار شما از یک پیشرانه توربو را در دورهای پایین ارائه کرده و در دورهای میانه نیز همانند یک بوکسور سنگین وزن نشان می دهد. البته این پیشرانه توربو برخی مشخصات پیشرانه های تنفس طبیعی را نیز شبیه سازی کرده و تا ردلاین ۸ هزار پیشرانه لذت فراوانی نصیب راننده می کند.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

سیستم اگزوز پیستا نیز سر و صدای زیادتری داشته و راننده و عابران را به تحسین وا می دارد. البته پیشرانه هنوز هم صدای یک قلب آهنین توربو را داشته و هرگز صدای یک اسپچیاله را با خود به همراه نخواهد داشت اما لذت کافی را دارد.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه نیز بازنگری شده بنابراین تعویض های آن در حالت مسابقه ای و در مقایسه با GTB حدود ۳۰ میلی ثانیه سریع تر است. تعویض دنده گیربکس در یک چشم بر هم زدن انجام می شود که آن هم به لطف یک سیستم جدید با نام استراتژی کنترل شاتگان پیشرانه است. این سیستم کنترل سریع تری روی خروجی پیشرانه ۸ سیلندر در زمان تعویض دنده داشته و بنابراین تعویض های سریع تری انجام می شود.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

البته تعویض دنده پیستا برای راننده همانند یک هاچبک خانوادگی است. با انتخاب حالت جاده ای سیستم تعلیق نرم تر شده و در این حالت پایداری زیادتری نسبت به حالت استاندارد وجود دارد.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

در تنظیمات نرم تر سیستم تعلیق، با افزایش سرعت خودرو شاسی احساس شناورتری داشته و در این حالت لاستیک ها یک فاکتور کلیدی برای ایجاد راحتی هستند. موقعیت های بسیار معدودی وجود دارند که باعث می شوند کنترل کمتری روی خودرو وجود داشته باشد.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

حتی آرامش و رفاه این خودرو نیز با توجه به تمرکز روی پرفورمنس خیلی بد نبوده است. اگر در یک سوپرکار پیشرانه وسط ۲۵۲۷۶۵ پوندی نگران فضای محفظه بار هستید باید بدانید ۴۸۸ پیستا محفظه بار ۱۷۰ لیتری و باک سوخت ۷۸ لیتری داشته و با مصرف سوخت ادعایی ۱۱.۵ لیتری محدوده حرکتی این خودرو در بزرگراه بسیار خوب خواهد بود.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

فراری ۴۸۸ پیستا یک خودروی اسطوره ای است. علیرغم قدرت و خشونت زیادتر، پیستا تکامل زیادی در مقایسه با ۴۸۸ GTB داشته و هیجان رانندگی فوق العاده زیادی دارد. این خودرو سبک تر بوده و تمرکز زیادتری روی پرفورمنس باعث نشده که سواری خودرو بد شود. تکنولوژی و مهندسی بکار رفته در پیستا کاملاً جواب داده است. از سیستم های بهینه شده شاسی گرفته تا پیشرانه ای قوی تر، پیستا فصل جدیدی در تاریخ سوپرکارهای پیشرانه وسط فراری باز کرده است.

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

مشخصات فراری ۴۸۸ پیستا

  • قیمت: ۲۵۲۷۶۵ پوند
  • پیشرانه: ۸ سیلندر ۳.۹ لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۷۱۰ اسب بخار/۷۷۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۲.۸۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: بیش از ۳۴۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۱۱.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

هیولای پیست! اولین تجربه رانندگی با فراری 488 پیستا

منبع:نوداد

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا