اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

واردات خوب است اما نه به تنهایی

خودروسازان این روزها با مشکلاتی زیادی مواجه هستند.مسئولان در حال حاضر با واردات،جو را علیه آنها کرده اند.اما باید دانست که واردات خوب است اما نه به تنهایی.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»،طی سال هایی که از ممنوعیت وتحریم می گذرد،قیمت خودرو رکوردهای جدیدی از خود به جا گذاشته است.در این میان خودروهای وارداتی اما به گونه ای رکرودشکنی کرده اند که بازار خودرو تا به امروز شبیهش را در خاطر ندارد.

شرایط تحریم،تورم،هیجان زدگی،تقاضا کاری کرد که قیمت خودروهای وارداتی به شکل اعجاب آوری سقف قیمت ها را شکسته و قله نشین شوند.به تبع بازار،داخلی ها نیز حایگاه جدیدی برای خود تعریف کردند. این حجم از افزایش قیمت خرید خودرو را برای بسیاری از مردم غیرقابل دسترس کرده است.اما طی یکی دو سال گذشته از یک سو تولید خودرو افزایش یافته است و از سوی دیگر با رفع ممنوعیت از واردات خودرو،به نظر می رسد که بازار در شرف بازگشت به مدار امن قرار دارد.متولیان و مسئولان نیز سعی می کنند با تزریق آرامش به بازار از نظر روانی جو و التهاب را بخوابانند.

در این میان جوی نه چندان مناسب علیه تولید کنندگان راه افتاده است.در حال حاضر محور اصلی حملات،بخش خصوصی است.بسیاری از افراد با تکیه بر قیمت ها و مطرح کردن چرایی قیمت های بالای این خودروها به طرز ماهرانه ای هم از مسئولیت و نقش خود در این وضعیت فرار می کنند و هم از نظر ذهنی جامعه مصرف را آماده ورود خودروهای وارداتی می کنند.البته اثر کسی واردات در شرایط فعلی بر کسی پوشیده نیست.کسی نمی تواند منکر نقش آفرینی این خودرو شود.با این حال باید دانست که واردات خودرو به تنهایی نمی تواند باعث کنترل بازار شود. در واقع اصلی ترین مشکل بازار خودرو(بدون توجه به اثر مسائل‌ کلان اقتصادی ) عدم تعادل عرضه و تقاضا است.

بنابراین اگر تولید با مشکل مواجه شود و کاهش یابد.این مشکل به قوت خود باقی خواهد ماند.یعنی نه تنها با کاهش قیمت همراه نمی شود،بلکه تقاضا سمت و سوی دیگری پیدا می کند.شرایط امروز خودروسازان نشان می دهد که اگر به صورت جدی به آن پرداخته نشود،شاید نه تنها اهداف واردات محقق نشود،بلکه شاهد افزایش مجدد قیمت ها خواهیم بود.البته به نظر می رسد که اولین هدف از واردات افزایش درامد است. یعنی اگر قصد کاهش قیمت ها در بازار بود،حداقل کار عدم افزایش تغرفه ها بود.یعنی حتی اگر نمی خواستند کاهش بدهند در همان پایه قبلی باقی می ماند.به همین دلیل است که برخی کارشناسان بازی روانی با خودروهای وارداتی را همزمان با تبلیغ علیه مونتاژکاران تضمین فروش خودروهای وارداتی به خصوص دست دوم ها می دانند.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا