اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگخودروسازی داخلی

پارس خودرو ؛ بزرگی که قدرش را نمی دانند

پارس خودرو، داستان یک آغاز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، بر اساس گاه شمار صنعت خودرو،این شرکت در سال ۱۳۳۵ توسط مرحوم جعفر اخوان با نام شرکت جیپ تاسیس و با واردات و فروش خودروهای جیپ ویلیز و قطعات یدکی آن آغاز به کار کرد . سه سال بعد کار مونتاژ و تولید را با احداث کارخانه در محل کنونی شرکت پارس خودرو در جاده مخصوص شروع کرد. این آغاز داستان اولینی بود که جاده مخصوص در صنعت خودرو به خود دیده است.  در ابتدا پارس خودرو محصولات رامبلر و جنرال موتورز را تحت لیسانس شرکت‌های مادر تولید می‌کرد. نخستین خودروی ساخته شده توسط این شرکت آریا شاهین بود که در سال ۱۹۶۷ میلادی بر اساس خودروهای تولید رامبلر ساخته شد. این شرکت همچنین خودرو جیپ را تحت لیسانس شرکت اصلی تولید کرد.

پارس خودرو ؛ بزرگی که قدرش را نمی دانند

شراکت با جنرال موتورز

در سال ۱۹۷۲ میلادی پس از این که پارس خودرو جزئی از جنرال موتورز شد به جنرال موتورز ایران تغییر نام یافت و تولید خودروهای اپل را با علامت تجاری شورلت در ایران آغاز کرد. این خودرو با موتورهای ۲٫۵ و ۲٫۸ لیتری تولید می‌شد. علاوه بر این یک مدل بیوک به نام بیوک اسکای‌لارک و کادیلاک به نام کادیلاک سویل و یک مدل شورلت به نام شورولت نوا همراه با یک وانت شورلت تولید شد. در سال ۱۳۵۹ همزمان با قطع رابطه با جنرال موتورز نام شرکت ابتدا به شرکت خودرو سازی ایران و در دیماه همان سال به پارس خودرو تغییر داده شد و اولین محصول بعداز انقلاب تولید جیپ فرماندهی با همکاری شرکت ماهیندرای هند بود.

شراکت با یک غول ژاپنی

سال ۱۳۶۵ آغاز همکاری با شرکت نیسان ژاپن و تولید خودروی نیسان در پارس خودرو بود از محصولات دیگر این سالها می توان به تولید مدل های مختلف نیسان با کاربری های حمل پول و آمبولانس و جیپ صحرا در مدل های اسپرت و کروکی اشاره در واقع اولین خودرو شاسی بلند بعد از انقلاب پاترول که بسیار معروف بود و امروز نوستالژی شده است باز هم در کارنامه پارس خودرو ثبت شده است.

پارس خودرو ؛ بزرگی که قدرش را نمی دانند

ورود سایپا به پارس خودرو

در سال ۱۳۷۸ سهام پارس خودرو در سازمان بورس عرضه شد و ۵۱% آن را شرکت سایپا خریداری کرد و اولین اقدام شرکت سایپا انتقال خطوط تولید محصول پراید بعنوان محصول استراتژیک سایپا و پرتیراژ آن زمان در ایران به شرکت پارس خودرو بود . در سال۱۳۸۰، نیسان پیکاپ دو کابین و ماکسیما به عنوان لوکس ترین خودروهای مونتاژی در ایران به خط تولید پارس خودرو اضافه شد و رنو۵ هم با بهره گیری از موتور پراید و با نام PK به تولید رسید. در همین سال پارس خودرو ، خودروی پاترول سافاری را به بازار عرضه کرد، همچنین در سال ۱۳۸۱ رونیز و در سال ۱۳۸۲ سرانزا به خودروهای تولیدی پارس خودرو اضافه شدند تا پارس خودرو اولین ترین خودرو ساز تولید کننده خودروهای لوکس، در ایران شناخته شود.تیانا،قشقایی ،مورانو، پیکاپ ریچ  (همکاری با شرکت ZNA شریک تجاری نیسان )کولیوس (همکاری با رنو فرانسه)،برلیانس (همکار و شریک تجاری شرکت BMW آلمان با بهره گیری از تکنولوژی شرکتهای تویوتای ژاپن و پورشه آلمان در طراحی شاسی و قوای محرکه)،تولید ساندرو و تندر ۹۰ بخش دیگری از محصولات پارس خودرو هستند که تا به امروز تولید شده اند.امروز نیز کوئیک را تولید می کند

بازخوانی تاریخ؛چرا؟

البته اگر کسی علاقمند و فعال صنعت خودرو باشد بسیاری از این اطلاعات را می داند و این تاریخچه را خوانده است.در واقع دلیل بازخوانی یادآوری نکات و مسائلی است که می تواند بار دیگر این شرکت را تبدیل به اولین ها کند.

به بیان ساده پارس خودرو شرکتی است که سابقه همکاری با تولید کنندگان بزرگ دنیا را بیش و پیش از سایر در کارنامه دارد.اولین بار نام ماهیندرا با پارس خودرو در ایران شنیده شد.اولین ساشی بلند،اولین  و اولین و اولین و از این گونه اولین ها زیاد در تاریخ پارس خودرو  وصنعت خودروسازی کشور دیده می شود.اما طی سال های اخیر به نظر می رسد بنا به دلایل مختلف آنچنان که باید و شاید از ظرفیت ها وپتانسیل های این شرکت بهره برداری مناسب صورت نگرفته است.

یک مقایسه ساده

شاید این مقایسه بنا به دلایل سیاسی و سیاست گذاری اقتصادی کشورها چندان صحیح نباشد اما می گویند فرض محال که محال نیست.به عنوان مثال شرکت چری را در نظر بگیرد.شرکتی که تقریبا ۲۳ سال پیش تاسیس و دو سال بعد از تاسیس اقدام به صادرات محصولات خود کرده است.اخیرا نیز برند لوکس این شرکت به نام فونیکس در ایران معرفی و محصولاتش نیز معرفی شده است.در این میان باید بررسی کرد که چرا تا کنون این امکان برای پارس خودرو محقق نشده است.این در حالی است که از عمر این شرکت بیش ۵۰ سال گذشته است.هر چند مسائل و مشکلات زیادی که پیش روی صنعت خودروسازی کشور وجود داشته و دارد در راه چینی ها وجود ندارد اما به نظر می رسد که به این موضوع زیاد فکر نشده است.به بیان ساده پارس خودرو با توجه به تجربه همکاری با خودروسازان بزرگ دنیا،پتانسیل ،نیروکار ماهر و کارآزموده و زیر ساخت هایی مناسبی که دارد می تواند به عنوان بال لوکس ساز سایپا خود را مطرح کند.

راهی که می توان طی کرد

البته طی سال های اخیر شرایطی که برای اقتصاد کشور و همچنین صنعت خودرو به وجود آمده ضرورت ها و اولویت ها را به گونه ای دیگر رقم زده است.ولی با این حال می توان برای پارس خودرو نقشی که پیشتر ایفا کرده است را دوباره بازنویسی کرد. به بیان ساده همانطور که در سطور بالا اشاره شد،بازخوانی تاریخچه پارس خودرو دلیل است برای یادآوری برای افراد و نهادهایی که در این صنعت تاثیر گذار و تصمیم گیر هستند.بنابراین در شرایط فعلی که هم صنعت خودروسازی و هم بازار از خودروهای پریمویم به عنوان لوکس استقبال می کند،استفاده از ظرفیت و فرصت پارس خودرو می تواند علاوه بر پوشش بخشی از سلیقه بازار و نیاز مصرف کنندگان، راه را برای تولید محصولاتی باز کند که این شرکت تجربه تولید آنها را داشته است.تجربه ای که می تواند مانند دوران گذشته راه نفوذ به بازارهایی را پیدا کند که اقصادی هستند نه حاصل مراودات سیاسی .

بزرگی که قدرش را نمی دانند

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا