خودروسازی داخلی

پر فروش ترین خودرو ملال آور جهان

به گزارش پایگاه خبری خودورپلاس،این خودرو از همان روزهای نخستین با محبوبیتی روز افزون در مناطق مختلف جهان روبرو شد و فروش آن رفته رفته افزایش چشمگیری پیدا کرد؛ طوری که سال گذشته و در سالگرد ۵۰ سالگی این مدل، تویوتا اعلام کرد که موفق به تحویل ۴۴ میلیون دستگاه کرولا به مشتریان خود شده است.

با این حساب کرولا لقب پرفروش ترین خودروی جهان را با خود یدک می کشد. با وجود نقاط قوت زیادی که این خودرو دارد، برخی از ویژگی های آن همواره مورد انتقاد بوده و نه تنها نتوانسته نظر مثبت همه افراد را به خود جلب کند، بلکه مورد نفرت بعضی از کارشناسان نیز قرار گرفته است.

به عبارت دیگر می توان کرولا را یکی از محبوب ترین و در عین حال منفورترین خودروهای حال حاضر جهان خطاب کرد!

تویوتا کرولای نسل یازدهم در آمریکا چهره متفاوتی نسبت به سایر نقاط جهان دارد.
راست: کرولای بازار آمریکا، چپ: کرولای سایر مناطق جهان

برای سال ۲۰۱۷، کرولا مورد بازنگری قرار گرفته و با تغییراتی هر چند اندک ارایه شده است. در این مطلب قصد داریم با سبکی متفاوت (مشابه مطلب بررسی کادنزا ۲۰۱۷) به بررسی کرولا ۲۰۱۷ بپردازیم.

کرولا قیمت متعادلی دارد، اما یک خودروی ارزان نیست

  • از این خودرو باید درست به اندازه رقم پرداختی انتظار داشته باشید و مقایسه آن با محصولات لکسوس یا حتی هوندا سیویک چندان درست نیست.

  • رانندگی با این خودرو آنقدرها هم که گفته می شود بد نیست.
  • با بروزآوری های تویوتا و استفاده از چراغ های LED، دوربین عقب و پکیج تکنولوژی بصورت استاندارد، کرولا دیگر مشابه خودروهای ارزان قیمت به نظر نمی رسد و از کمی چاشنی امکانات برخوردار شده است.

  • تجهیزات استاندارد کرولا عبارتند از: ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابرین، اخطار خروج از بین خطوط، کروز کنترل تطبیق پذیر و چراغ های اتوماتیک با روشنایی زیاد. اکثر رقبای کرولا این تجهیزات را بصورت آپشن ارایه می کنند.
  • بنابراین کرولا با قیمت پایه ۱۸,۵۰۰ دلار تجهیزاتی دارد که مازراتی کواتروپورته فاقد آنست!

  • خودروی مورد تست دارای آپشن هایی مثل صندلی های گرم شونده، دکمه استارت، آینه عقب کدر شونده خودکار، سیستم ورود بدون کلید، صندلی برقی با تنظیم هشت جهته، روکش چرم صندلی ها، سانروف و سیستم مسیریاب بود. این خودرو قیمتی برابر با ۲۴,۰۷۰ دلار است.

  • سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر کرولا فقط در اتوبان ها کاربرد دارد و در ترافیک شهری نمی توان از آن استفاده کرد. عملکرد این سیستم در مجموع مناسب و روان و بوده و هم تراز با خودروهای بسیار گران قیمت تر ارزیابی می شود.
  • جای خالی قابلیت تشخیص نقاط کور بصورت استاندارد در کرولای ۲۰۱۷ احساس می شود.
  • نسخه ۲۰۱۷ کرولا از صندلی های با کیفیت تری برخوردار بوده و به دلیل طراحی مجدد نشان دهنده های پشت فرمان و ورودی های هوا کمتر مشابه خودروهای ارزان قیمت شده است.

  • در مقایسه با خودرویی مثل شورولت کروز، استفاده از قسمت های مختلف در کرولا بسیار راحت تر بوده و راننده سردرگم نمی شود. فضای داخل کابین مخصوصا در قسمت عقب بسیار مناسب است.

  • از لحاظ رقم پرداختی کرولا قیمتی کمتر از هوندا سیویک دارد، اما با این حال امکانات بیشتری را بصورت استاندارد در مدل پایه ارایه می کند.
  • حتی در فول ترین نسخه نیز قیمت کرولا چندان بالا نیست، اما با قیمت مورد نظر کرولا وارد محدوه ای می شود که گزینه های بهتری در دسترس هستند.

رانندگی با آن آنقدرها هم بد نیست

  • یکی از باورهای عمومی که درباره کرولا وجود دارد، به تجربه رانندگی نه چندان خوب آن مربوط می شود.
  • در مسیرهای شهری رانندگی با کرولا بسیار عالی ارزیابی می شود. هدایت و پارک کردن این خودرو فوق العاده راحت بوده و دید راننده به اطراف بسیار خوب است. شتاب آن نیز چندان بد نبوده و بدون هیجان خاصی راننده را به مقصد خواهد رساند!

  • شعاع گردش کرولا زیاد نیست و راننده می تواند به راحتی در مسیرهای تنگ، پارکینگ و بریدگی ها دور بزند.
  • رانندگی با کرولا ۲۰۱۷ در اتوبان کماکان ناامید کننده است. فرمان خودرو هنوز اطلاعات درستی از مسیر به راننده منتقل نکرده و گیج احساس می شود، بدتر اینکه هنگام سبقت موتور واکنش مناسبی از خود نشان نداده و ممکن است راننده از تصمیم خود منصرف کند!

  • کرولا به یک موتور ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخار و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. توان این موتور برای رانندگی در شهر کاملا کافی است اما در جاده و سرعت های بالا کم رمق احساس می شود.
  • شاید دلیل این امر گیربکس CVT باشد، اما به هر ترتیب عملکرد آن از گیربکس ۴ دنده اتوماتیک قدیمی بهتر است.

  • موتور و گیربکس استفاده شده در کرولا نکته مثبتی هم دارد و آن چیزی نیست جز میزان مصرف سوخت. این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی به ۷.۵ لیتر سوخت نیاز دارد.

برخی مواردی که باید بهبود یابند

  • علی رغم بروزآوری های موجود در ظاهر و تجهیزات تکنولوژیک، شاسی کرولا نیازمند بررسی و ارتقا است.
  • سیستم تعلیق میله پیچشی در عقب و ترمزهای کاسه ای اکنون دیگر کاملا قدیمی محسوب می شوند. موتور نیز هنوز به جای تزریق مستقیم سوخت، از تزریق الکترونیکی استفاده می کند.

  • اگر چه رفع این ایرادات ممکن است باعث افزایش قیمت کرولا شود، اما تجربه رانندگی با این خودرو را به شکل قابل ملاحظه ای ارتقا خواهد داد.
  • فرمان خودرو نیز نیازمند برخی اصلاحات بوده و باید ضمن سنگین تر شدن اطلاعات بهتری از مسیر فراهم کند.

جمع بندی و نظر نهایی

آمار فروش کلی کرولا از بدو تولید تاکنون، نشان می دهد که کرولا با وجود برخی معایب به هیچ وجه خودروی بدی نیست. اگر چه این خودرو در کلاس خود بهترین یا هیجان انگیزترین گزینه محسوب نمی شود، اما مزایایی دارد که مورد پسند عموم خریداران است؛ مزایایی مثل فضای داخلی بزرگ، لیست بلند امکانات استاندارد، دوام و اطمینان بالا و البته قیمتی متعادل.

درباره کرولا همین بس که میلیون ها نفر با پرداخت دلارهای ارزشمند خود، کارایی و کیفیت آن را تایید کرده اند. نسخه ۲۰۱۷ این خودرو نیز ادامه دهنده پیشینیان خود بوده و برای رفت و آمدهای روزمره دقیقا همان چیزی است که افراد عادی به آن نیاز دارند.

تویوتا کرولا در بازار ایران

کرولا برای سالیان سال نقش پر فروش ترین تویوتای موجود در ایران را بازی می کرد، اما این خودرو اخیرا عنوانش را به مدل هیبریدی تویوتا پریوس داده و مدل ۲۰۱۶ کرولا که جدیدترین نسخه وارد شده به ایران محسوب می شود، با افزایش قیمتی عجیب و رد شدن از مرز قیمتی ۱۶۰ میلیون تومان به خودرویی پر طرفدار اما دست نیافتنی برای خیل عظیمی از مشتریان مبدل شده است.

در واقع کرولا با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان برای مدل ۲۰۱۶ و مشخصات فنی نه چندان جذاب رو در روی انبوهی از خودروهای کره ای و حتی ژاپنی دست دوم نظیر کیا اپتیماف هیوندای سانتافه و حتی تویوتا کمری کارکرده قرار گرفته و به شکل قابل توجهی از رقبای خود نظیر میتسوبیشی لنسر، رنو فلوئنس، کیا سراتو، هیوندای النترا و …گران قمیت تر و کم آپشن تر است، از همین رو باید منتظر ورود مدل ۲۰۱۷ کرولا به بازار ماند، بله قیمت نسخه های فعلی تا حدی تعدیل شود.

نقاط قوت

+ امکانات و تجهیزات ایمنی زیاد بصورت استاندارد

+ قیمت مناسب

+ فضای داخلی زیاد

نقاط منفی

– عملکرد ناامید کننده در اتوبان

 

منبع:دیجیاتو

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا