خودروسازی داخلی

پژو Instinct خودرویی با طراحی خاص

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، پژو Instinct نسل جدیدی از کانسپت های کمپانی پژو است که در کنگره ی جهانی موبایل (MWC) در شهر بارسلونای اسپانیا به طور رسمی معرفی شد. کمپانی پژو در این کانسپت خود از فناوری های جدیدی استفاده کرده است و نمای ظاهری بسیار خاص و زیبا آن در ترکیب با تکنولوژی خاص از نکات قابل توجه پژو Instinct به شمار می رود.

مدت کوتاهی پس‌ازاینکه یک تصویر از کانسپت پژو Instinct افشا شد، حالا پژو این کانسپت را رسماً در کنگرهٔ جهانی موبایل (MWC) در بارسلونا معرفی کرده است. تاریخ به ما نشان داده است که پژو همواره شیوهٔ ساخت کانسپت‌های بسیار جذاب را می‌داند اما متأسفانه این کانسپت‌ها به‌ندرت به خط تولید راه پیدا می‌کنند. حال اینستینکت (غریزه) هم یکی از همین خودروها است. در این کانسپت با هدف ارائهٔ تجربهٔ رانندگی متصل‌تر از قبل، فناوری‌های جدیدی بکار رفته است.

کانسپت Instinct در نمای بیرونی از ظاهر بسیار زیبایی برخوردار است که ترکیبی از استایل خاص پژو با تکنولوژی بوده و به گفتهٔ پژو جهت به حداقل رساندن مصرف سوخت، به آئرودینامیک آن نیز بسیار توجه شده است. یکی از ویژگی‌های جالب کانسپت Instinct این است که غیر از استفاده از دوربین بجای آینه‌های جانبی معمولی، دوربین‌های دیگری هم درون چراغ‌های جلو نصب شده‌اند مسیر پیش رو را اسکن کرده و ارتباط مستقیمی با سیستم‌های کمک‌رانندهٔ متعدد خودرو برقرار می‌کند.
کانسپت پژو Instinct در بیرون بیشتر به یک خودروی استیشن یا شوتینگ بریک شباهت دارد درحالی‌که درهای آن به شیوهٔ موسوم به خودکشی باز می‌شود. با باز شدن این درها، فضای داخلی با تکنولوژی بالایی پدیدار می‌شود که کنترلرهای فیزیکی بسیار کمی در آن بکار رفته است. در عوض یک صفحه‌نمایش لمسی ۹٫۷ اینچی در کنسول مرکزی نصب شده که بخشی از سیستم آیندهٔ i-Cockpit پژو است.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کانسپت شیر نشان، قابلیت تماماً خودران آن است؛ اما بااین‌حال راننده هر وقت که بخواهد می‌تواند کنترل خودرو را به دست گیرد که این کار از طریق نمایشگرهای لمسی نصب شده در کابین صورت می‌گیرد. همچنین صندلی‌های این ماشین نیز برای بهترین استفاده از سیستم رانندگی خودران بهینه‌سازی شده است به‌گونه‌ای که پشتی آن‌ها برای استراحت سرنشینان به‌طور کامل خوابیده و درصورتی‌که کاربر بخواهد رانندگی کند به حالت نشسته درمی‌آید.
یکی دیگر از ویژگی‌های برجستهٔ کانسپت پژو Instinct، استفاده از فناوری‌ای است که اصطلاحاً «اینترنت در اشیاء» نامیده می‌شود. این سیستم که با رابط ابری Artik سامسونگ کار می‌کند، با دستگاه‌های مختلف کاربر همگام می‌گردد. همچنین خودرو می‌تواند سبک رانندگی راننده را نیز تشخیص داده و تنظیمات را با توجه به نیازهای کاربر و نوع رانندگی او انجام دهد. این تنظیمات می‌تواند شامل مواردی چون تغییر حالت رانندگی، روشنایی داخلی، سیستم صوتی و صندلی باشد.
علاوه بر این، کانسپت Instinct توانایی تغییر رفتار خود با توجه به آنچه که راننده می‌خواهد را هم دارد. به‌عنوان‌مثال، زمانی که راننده به ورزشگاه رفته است، خودرو می‌تواند داده‌ها را از ساعت هوشمند او گرفته و جهت بازگشت به خانه خود را برای ارائهٔ یک سواری راحت و آرامش‌بخش تنظیم کند. علاوه بر این، جهت اطمینان از عدم فراموشی قرارهای ملاقات یا جلسه‌ها، سیستم ناوبری ماشین می‌تواند با لیست کارهای راننده یکپارچه شود.

هنوز اطلاعات بسیار کمی از مشخصات فنی این کانسپت هوشمند اعلام شده است اما میدانیم که کانسپت Instinct مجهز به قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی است که خروجی کلی آن ۳۰۰ اسب بخار قدرت است. این کانسپت تا تاریخ ۲ مارس در کنگرهٔ جهانی موبایل در بارسلونا به نمایش درمی‌آید و به‌احتمال‌زیاد چندی بعد شاهد نمایش مجدد آن در نمایشگاه خودروی ژنو نیز خواهیم بود.

بیشتر بدانیم : اولین تصاویر رسمی از نسل تازه پژو ۵۰۸؛ جانشین شیر پیر ایکاپ و ایران خودرو

تصاویری از نسل جدید پژو ۵۰۸ لو رفته است و به ما زبان طراحی و نمای بیرونی و درونی را به خوبی نشان می دهد.

این عکس ها که در یک نشریه لهستانی منتشر شده است یک سدان با ارتفاع پایین تر، عریض تر و طراحی خشن را به ما نشان می دهد. پژو سعی کرده تا از المان های دو کانسپت خود یعنی اگزالت و Instinct استفاده کند.

چراغ های خشن LED که به صورت عمودی تا بخش زیرین سپر کشیده شده اند مستقیما از Instinct گرفته شده اند. طراحی کلی چراغ های جلویی و جلو پنجره نیز شبیه به آخرین محصولات این شرکت یعنی ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ هستند.

طراحی ظریف خط سقفی که ادامه آن به یک اسپویلر بر روی صندوق عقب ختم می شود. طراحی چراغ عقب به صورت یک تکه و چراغ های ۳ بخشی که توسط یک نوار سیاه در عرض خودرو جدا شده اند.

اگزوزهای گرد کرومی و دیفیوزر در زیر سپر عقب مخصوص مدل های GT خواهد بود. رینگ های ۵ تکه دو بخشی که در دو سایز ۱۹ و ۲۰ اینچی عرضه می شوند.

در داخل اتاق با زبان طراحی دگرگون شده پژو طرف هستیم که به i-Cockpit معروف شده است. صفحه نمایش عظیم لمسی در بخش مرکزی کنسول، پشت آمپری تمام دیجیتال، فرمان دو پره با طراحی خاص پژو و جوی استیک با طراحی بسیار مدرن از مهم ترین بخش های طراحی درون خودرو به شمار می روند.

از نوار های LED آبی رنگ در بخش زیرین داشبورد و نگه دارنده لیوان در کنار دست راننده و شاگرد و همینطور استفاده از چوب در بخشی از طراحی داشبورد جلو و چرم با درجه کیفی بالا آن را رقیب مستقیم خودروهای آلمانی می سازد. در بخش قوای محرکه پژو ۵۰۸ از موتورهای کم حجم اما مجهز به توربوشارژر دیزلی و بنزینی مجهز شده است. موتورهای ۱٫۲ لیتری و ۱٫۶ لیتری توربو و همینطور موتور ۱٫۵ لیتری و ۲ لیتری دیزل قدرت رسان این موتور خواهند بود.

نسخه هیبریدی نیز توسط پژو عرضه خواهد شد که حداکثر قدرت آن به ۳۰۰ اسب بخار خواهد رسید.

اولین رونمایی از این خودرو در نمایشگاه ژنو خواهد بود و خبرنگار اعزامی دیجیاتو به نمایشگاه ژنو این مراسم را به طور کامل پوشش خواهد داد.

نسل فعلی پژو ۵۰۸ که در ایران نیز عرضه می شود

اما در بازار ایران با توجه به عرضه نسل قبلی پژو ۵۰۸ با قیمت ۱۷۵ الی ۲۲۰ میلیون تومان ظرف ماه های اخیر، شرایط عرضه نسل جدید ۵۰۸ نامشخص به نظر می رسد و این روند ممکن است با قطع ناگهانی واردات نمونه قدیمی و بروز مشکل کمبود قطعات یدکی برای خودروهای موجود در بازار منجر شود.

 پژو
 پژو
 پژو
 پژو
 پژو
 پژو

منبع: عصر خبر

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا