خودروسازی داخلی

چرا خودران گوگل تصادف کرد؟

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،در حالی که گوگل در حال توسعه فناوری خودروهای خودران است با تصادف یکی از خودروهای خودران گوگل، دوباره این پرسش مطرح شده که چه زمانی این خودروها ایمن خواهند شد و چرا دوباره یکی از آنها تصادف کرده است؟

خودروی خودران گوگل پس از تاسیس نشان وایمو تحت مدیریت این شرکت در حال توسعه یافتن است. پلیس گفته است خودروی خودران وایمو در زمان نامناسب و مکان نامناسب بود، ولی این خودرو قانون را نقض نکرده است. در این حادثه یک خودروی هوندا برای جلوگیری از برخورد با یک خودروی دیگر تغییر مسیر می دهد و در این تغییر مسیر تصادف با خودروی خودران گوگل رخ می دهد.
برخی کارشناسان می گویند شاید اگر خودروی گوگل تحت هدایت انسان بود، می توانست واکنش بهتری انجام دهد، اما هوش مصنوعی نتوانسته به درستی حادثه را تحلیل کند و واکنش نشان دهد.
بر اساس گزارش بلومبرگ پلیس گفته است که خودروی خودران وایمو در لحظه تصادف از یک سرنشین برخوردار بوده است. دراین حادثه مسوول کنترل گوگل که در خودرو بوده، دچار جراحت شده است. خودرو خودران گوگل یکی از چندین مینی ون نیمه برقی پاسیفیکا کرایسلر بوده است که مرحله آزمایشی را در سه ایالت آریزونا، کالیفرنیا و میشیگان طی می کنند.
خودروی پاسیفیکا در شهر ویندسر کانادا، آن سوی مرز دیترویت –پایتخت خودروسازی در آمریکا– ساخته می شود. سپس نرم افزارها و سخت افزارهای وایمو مانند گیرنده ها و دوربین ها –در یک مرکز فنی در آمریکا– به این خودرو اضافه می شود. با توجه به تصادف پیش آمده تاحدودی فعالیت وایمو زیر سوال رفته است.
این چندمین تصادف پیاپی خودروهای خودران طی ماه های اخیر است. در فروردین ماه حادثه مشابهی برای خودروی خودران اوبر رخ داد. به دلیل کشته شدن یک زن ۴۹ ساله در آمریکا در جریان تصادف با یک خودروی خودران شرکت اوبر، این شرکت گفته است که پیمایش آزمایشی همه خودروهای خودران خود را در آمریکا و کانادا به حالت تعلیق درمی آورد.
هنگام وقوع تصادف یکی از مهندسان اوبر پشت فرمان خودروی خودران قرار داشت؛ اما طبق گزارش ها خودرو در حالت رانندگی خودران بوده است. چندین تکنولوژی برای توسعه خودروهای خودران لازم است که می توان به شبکه فایو جی و پردازنده های بسیار سریع و هوش مصنوعی پرداخت؛ مواردی که هنوز تا توسعه کامل آنها راه بسیاری باقی مانده است.
خودروهای خودران برای آنکه بتوانند در شرایط سخت سریع ترین و بهترین تصمیم را بگیرند، نیازمند توسعه هوش مصنوعی در کنار توسعه پردازنده های بسیار سریع هستند. در این راستا شرکت های فولکس واگن و گوگل برای توسعه پردازنده های کوانتومی با هم همکاری می کنند تا بستر لازم برای توسعه هوش مصنوعی در خودروها و استفاده از خودروهای خودران را فراهم کنند.
کامپیوترهای کوانتومی که گوگل و فولکس واگن می خواهند توسعه دهند، می توانند الگوریتم های ترافیک را شبیه سازی و حل کنند. مؤلفه های بی شماری در ترافیک یک منطقه دخیل هستند و کامپیوتر های کوانتومی قادر به بررسی آنی الگو های ترافیکی خواهند بود تا با ارایه راه حل های ایده آل، زمان سفر و پدیده ترافیک به حداقل خود برسد. این سیستم همچنین قادر به یافتن مکان های پارک خالی یا ایستگاه های سوخت رسانی و شارژ خودروها خواهد بود.
با استفاده از رایانه های قوی، هوش مصنوعی می تواند به طور مناسبی رشد کند با توسعه الگوریتم های یادگیری ماشین، خودروهای خودران عملکرد هوشمندتری خواهند داشت و به جای برنامه ریزی برای علمکردی تعریف شده در شرایطی خاص، یک خودروی خودران هوشمند و کوانتومی می توانند شرایط اطراف خود را درک و بلافاصله بهترین تصمیم را بگیرد.
شاید اگر خودروی کنونی گوگل دارای چنین قدرت تصمیم گیری بالایی بود، تصادف نمی کرد و می توانست تصمیم بهتری در شرایط دشوار و خطرناک پیش آمده بگیرد.
منبع:فناوران

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا