خودروسازی خارجی

چند روایت مختلف از لغو مسابقات کشوری رالی در قزوین

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس، این مسابقات قرار بود در روزهای هفتم و هشتم تیرماه در شهرستان های تاکستان و بوئین زهرا در استان قزوین برگزار شود، اما به دلایل نیمه کاره رها شد.
مسابقات رالی قهرمانی کشور در روز اول در شهرستان تاکستان برگزار شد ولی در روز دوم در شهرستان بوئین زهرا به دلیل آن چه نبود بی سیم و یا دیگر مشکلات عنوان گردید، لغو شد.

***مسابقات به دلیل بی نظمی رئیس هیات استان قزوین لغو شد
مسئول کمیته رالی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تکذیب سخنان رئیس هیات اتومبیلرانی استان قزوین در خصوص دلایل لغو این مسابقات افزود: در روز مسابقات به شدت با کمبود نیرو مواجه بودیم چون مدل رفتار رئیس هیات استان به گونه ای است که هیچ نیرویی با ایشان کار نمی کند و حتی آفرودکاران استان با وی قهر کرده و موتورسواران نیز با وی همکاری ندارند.
سینا سعیدی افزود: طبق صورت جلسه ای که با رئیس هیات اتومبیلرانی استان امضا شده بود تامین نیروی انسانی ، خودروهای امدادی و بی سیم های برد بلند برعهده استان قرار داده شده بود و فدراسیون می بایست بی سیم های برد کوتاه را تامین کند که در روز مسابقات ۱۴ دستگاه از بی سیم های برد کوتاه را به همراه داشتیم.
این مسئول ورزشی ادامه داد:متاسفانه هیات استان نیروی انسانی لازم و ۱۲ دستگاه بیسیم برد بلند را که متعهد به تامین آنها بود تامین نکردو حتی به دلیل کمبود خودرو دو دیفرانسیل از پنج دستگاه تاکسی زردرنگ و ۱۷ دستگاه سواری به عنوان خودروی سیفتی(امنیت) استفاده شد.
وی افزود: در روز اول مسابقات نیز همین کمبود و کاستی ها وجود داشت ولی به هر شکل ممکن روز اول را سپری کردیم اما در روز دوم به دلیل فقدان بی سیم برد بلند و نبود آنتن دهی موبایل مجبور شدیم مسابقات را لغو کنیم.
سعیدی ادامه داد:اولین قاعده در مسابقات اتومبیلرانی رعایت نکات ایمنی است و در تمامی رقابتهای سطح کشور طی سالهای فعالیت خود از رعایت این اصل مهم کوتاه نیامده ایم.
مسئول کمیته رالی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت:با وجود اینکه در این مسابقات بیش از یک میلیارد ریال هزینه شده بود ولی به دلیل بی نظمی رئیس هیات برای اولین بار در تاریخ اتومبیلرانی ایران این مسابقات لغو شد.
این مسئول فدراسیون اتومبیلرانی کشور ادامه داد:۲۰ سال است که در فدراسیون و مسابقات رالی حضور دارم و به هر استانی که برای برگزاری مسابقات پا گذشته ام به هر شکل ممکن آن مسابقات را برگزار کرده ایم ولی در استان قزوین متاسفانه این برنامه لغو شد.
وی گفت: رئیس هیات از به کارگیری ۶ آمبولانس،۶ دستگاه خودرو آتش نشانی،۶ یدک کش و نیروهای هلال احمر،راهنمایی و رانندگی و بیش از ۲۰۰ نیروی هیات برای این مسابقات خبر داده بود در حالی که اصلا چنین چیزی را در مسابقات شاهد نبودیم.
سعیدی افزود:ظاهرا لغو مسابقات در قزوین سابقه دارد چون ۱۰ روز پیش از این نیز رقابت های سافاری در این استان لغو شده بود.

***فقدان تنظیمات ایمنی دلیل لغو مسابقات بود
مسئول ایمنی این مسابقات نیز در خصوص لغو رقابت های رالی به خبرنگار ایرنا گفت:مسابقات رالی در جاده های عمومی و راه های دسترسی روستائیان برگزار می شود با این تفاوت که در روز مسابقه افراد آموزش دیده و با تجربه از ورود خودروهای متفرقه به مسیر مسابقات جلوگیری می کنند.
شهرام قانعی افزود:این افراد در گذرگاه ها و ورودیهای مسیرهای مسابقات قرار گرفته و از طریق بی سیم و یا موبایل برای کنترل ایمنی و جلوگیری از سوانح با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
این مسئول ورزشی ادامه داد:برای برگزاری مسابقات رالی باید درصدی از تنظیمات ایمنی رعایت شوند ولی متاسفانه در قزوین برای تنظیمات ایمنی با کندی اقدام شد و ماشین های امدادی و آتش نشانی دیرتر در محل مسابقات حضور یافتند و در نتیجه در روز اول نیز مسابقات با تاخیر آغاز شد.
قانعی گفت:در روز دوم مسابقات نیز چون تنظیمات ایمنی و نیروها به تعداد کافی نبود و حتی از رانندگان تاکسی های زردرنگ که اصلا تجربه و آموزش ندیده بودند به عنوان مسئولان ایمنی مسیرها استفاده شده بود و منطقه نیز پوشش موبایل نداشت مجبور شدیم مسابقات را به دلیل نبود حداقل شرایط ایمنی لغو کنیم.
وی ادامه داد:باید حتما بی سیم برد بلند برای ارتباط میان مسئولان ایمنی مسابقات تامین می شد که این امر محقق نشده بود و حتی افراد مستقر در مسیرها نیز برای خدمات ایمنی، درمانی و امدادی توجیه نبودند و به همین دلیل عملا مسابقات از تنظیمات ایمنی لازم برخوردار نبود.
قانعی خاطر نشان کرد: طبق صورت جلسه، تهیه بی سیم های برد کوتاه بر عهده کمیته برگزاری بود ولی در جلسات عنوان شده بود که بی سیم برد بلند را خود هیات باید تامین کند.

***تهیه بی سیم ها برعهده شهرستان ها بود
مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت:این مسابقات در روز اول برگزار شد اما در روز دوم چون محل مسابقات کویری و خطرناک بود و شرایط ایمنی نیز آماده نبود،لغو شد.
عباس علایی مقدم افزود:تهیه بی سیم ها برعهده شهرستان ها بود که باید در این زمینه اقدام می کردند.
وی گفت:برای جلوگیری از سوانح و خطرات احتمالی برای شرکت کنندگان از ادامه مسابقات جلوگیری به عمل آمد.

***مسابقات به دلیل ناهماهنگی کمیته رالی فدارسیون لغو شد
رئیس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت:همکاری نکردن رئیس کمیته رالی فدراسیون در تامین بی سیم که طبق صورت جلسه وظیفه وی بود موجب لغو مسابقات در روز دوم شد.
محمد مهرانفر با بیان اینکه هزینه بسیار زیادی برای برگزاری این مسابقات صرف شده و هماهنگی های لازم میان دستگاه های مختلف هلال احمر، پلیس ،شهرداری ودیگر ادارات انجام شده بود، افزود:برای این مسابقات بیش از ۱۰۰ کیلومتر از راه روستایی تسطیح شد و ۲ پل در مسیر رالی احداث گردید که متاسفانه مسابقات لغو شد.
وی ادامه داد: هماهنگی لازم برای حضور ۶ دستگاه آمبولانس،۶ دستگاه خودرو آتش نشانی،۶ یدک کش و نیروهای هلال احمر،راهنمایی و رانندگی و بیش از ۲۰۰ نیروی هیات برای این مسابقات انجام شده بود.
مهرانفر افزود:متاسفانه به دلیل ناهماهنگی و مسئولیت ناپذیری رئیس کمیته رالی فدراسیون این مسابقات لغو شد که گزارش این ناهماهنگی برای پیگیری لازم به فدراسیون ارسال شد.

***مسابقات به دلیل رعایت مسائل امنیتی توسط برخی از دستگاه ها لغو شد
دبیر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان قزوین نیز در این خصوص گفت:در روز اول مسابقات خودروهای امدادی و آتش نشانی سرساعت در محل برگزاری مسابقات حضور داشتند اما با کمبود نیروی انسانی و خودروی آفرود مواجه بودیم.
بیژن رحمانی افزود:در روز اول مسابقات به دلیل آنتن دهی منطقه نیازی برای استفاده از بی سیم های برد بلند وجود نداشت و مسابقات بدون کوچکترین مشکل و حادثه ای برگزار شد.
وی ادامه داد:در روز دوم چون منطقه الله آباد بوئین زهرا که محل برگزاری مسابقات بود هیچ آنتن دهی نداشت نیاز به بی سیم های برد بلند که در اختیار نیروهای انتظامی و سپاه است، بسیار محسوس بود.
این مسئول ورزشی افزود:با وجود اینکه در جلسه ای در فرمانداری بوئین زهرا تحویل ۱۲ بی سیم برد بلند به مسئول برگزاری مسابقات مصوب شده بود، اما متاسفانه بنا به برخی از دلایل دستگاه های مربوط از واگذاری آنها خودداری کردند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این مسابقات کمبود خودروهای ۲ دیفرانسیل برای تامین ایمنی مسابقات بود که از ۲۲ خودروی سواری و تاکسی استفاده شد که اصلا جوابگوی این نیاز نبودند.
رحمانی خاطر نشان کرد:به دلیل این مشکلات و فقدان ارتباط با داخل پیست در نهایت مجبور شدیم مسابقات را برای حفظ جان و امنیت شرکت کنندگان لغو کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این مسابقات یکی از بزرگترین مسابقات سطح کشور بود که قزوین میزبانی آن را پذیرفته بود ولی به دلیل برخی عدم همکاری و مسائل پیش آمده، لغو شد.

منبع:ایرنا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا