خودروسازی داخلی

چین در آلمان برای بنز و ب‌ام‌و باتری می‌سازد

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، نام ب‌ام‌و و دایملر به عنوان مشتریان محصولات این شرکت به میان آمده است.

وزیر اقتصاد ایالت تورینگن آلمان، خبری را که هفته‌هاست در محافل اقتصادی نقل می‌شود تأیید کرد: قرار است کمپانی Contemporary Amperex Technology Ltdچین کارخانه‌ای جدید در این ایالت شرقی آلمان بسازد. سلول باتری‌های مورد نیاز برای ساخت خودروهای برقی در این کارخانه تولید خواهد شد.

به گفته وزیر اقتصاد تورینگن، جزئیات این پروژه بعدازظهر دوشنبه ۹ ژوئیه (۱۸ تیر) همزمان با گفت‌وگوهای هیئت‌های دولتی دو کشور در برلین در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. تفاهم‌نامه اجرای پروژه هم در همین روز امضا می‌شود.

  • CATL بزرگترین شرکت تولید باتری در چین است.

وزیر اقتصاد تورینگن تأسیس کارخانه یادشده را یکی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در این ایالت در ۱۰ سال اخیر توصیف کرده است؛ سرمایه‌گذاری‌ای که به تورینگن این فرصت را می‌دهد که “به یکی از مهمترین مراکز فناوری باتری در اروپا تبدیل شود.”

حجم سرمایه‌گذاری برای تأسیس این کارخانه صدها میلیون یورو اعلام شده و دولت محلی امیدوار است در پی آن هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

روزنامه اقتصادی-مالی “هاندِلزبلات” آلمان اخیرا گزارش داده بود که خودروسازی ب‌ام‌و قصد دارد باتری نسل جدید خودروهای برقی خود را از این کارخانه تهیه کند. این نشریه به نقل از رئیس هیئت مدیره این غول خودروسازی نوشته بود: «ما سفارشی میلیاردی به CATL داده‌ایم». هارالد کروگر گفته بود، ما خیلی سریع با CATL وارد همکاری شدیم و در ساخت یک کارخانه در اروپا مشارکت کردیم.

به گزارش “هاندلزبلات”، کمپانی دایملر آلمان که از جمله خودروهای مرسدس بنز را تولید می‌کند هم به خرید باتری از CATL دست‌کم فکر می‌کند.

کمپانی‌های آسیایی در زمینه تولید سلول‌های باتری پیشتاز هستند. تولیدکنندگان آلمانی بیشتر روی مونتاژ سلول‌ها و تولید محصول نهایی یعنی بلوک باتری برای خودروهای برقی متمرکز شده‌اند.

  • بازار سیری‌ناپذیر چین برای خودروسازان آلمان

چین مهمترین بازار خودروسازان آلمانی است. خیز بلند این کشور به سوی تولید و استفاده از خودروهای پاک شرکت‌های آلمانی را که همچنان بخش عمده محصولات‌شان با موتورهای فسیلی کار می‌کند، نگران کرده و به تکاپو واداشته است.

چین برنامه بلندپروازانه‌ای دارد. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی را به شدت گسترش دهد. به عنوان نمونه جایگاه‌های شارژگیری این خودروها نباید بیش از یک کیلومتر از هم فاصله داشته باشند.

همچنین شرکت‌هایی که در چین بیش از ۳۰ هزار خودرو در سال با موتورهای سوخت فسیلی تولید یا وارد می‌کنند، موظف شده‌اند از سال ۲۰۱۹ ده درصد و از سال ۲۰۲۰ دوازده درصد محصولات خود را به محصولات برقی یا هیبریدی اختصاص دهند. خودروسازانی که خودروی برقی عرضه کنند، بیشتر تشویق می‌شوند.

در سال ۲۰۱۶ در چین بیش از نیم میلیون خودروی برقی به فروش رفت. این رقم در آلمان به زحمت به ۱۵ هزار دستگاه (بسیار کم‌تر از یک درصد کل خودروهای فروخته‌شده در آلمان) رسید.

نروژ در استفاده از خودروهای پاک نسبت به جمعیتش یکی از کشورهای پیشتاز در جهان است. در نروژ در سال ۲۰۱۷ نیمی از خودروهای نوی شماره‌گذاری شده، برقی یا هیبریدی بودند.

منبع:همشهری

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا