خودروسازی داخلی

۳ هزار خودروی وارداتی از ۵ هزار خودرو مربوط به یکی از نزدیکان دولت است

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس،عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص مشکلات اقتصادی پیش آمده در چند ماه اخیر و نقش دولت اظهار داشت: دولت دارای افکار لیبرالی در اداره اقتصاد است و بر اساس اقتصاد سرمایه داری فکر و عمل می کند؛ مدیریت اقتصاد با روش سرمایه داری به مدت ۵ سال باعث بن بست های فعلی در مسیر اقتصاد شده است.

وی با بیان اینکه دولت توانایی مدیریت اقتصاد را ندارد چرا که اقتصاد لیبرالی به بن بست رسیده است گفت: باید اساس اقتصاد اسلامی را در جامعه پیاده میکریم، آسیبی که اکنون در اقتصاد جامعه می بینیم ناشی از تمرد از اقتصاد اسلامی است.

 

نظام بانکداری لیبرالی کار دست اقتصاد داد

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن اشاره به عوامل بستر ساز بروز مشکلات اخیر اقتصادی عنوان کرد: یکی از این عوامل دولت و دیگری شبکه بانکی در کشور است که این شبکه هم به سبک دولت اداره می شود. ناکارآمدی این دو شبکه منجر به قفل شدن اقتصاد کشور شده است.

شیخی با بیان اینکه حجم نقدینگی به بیش از چهار برابر رسیده است گفت: حتی یک درصد از این حجم نقدینگی وارد تولید نشده است و تمام تولید کنندگان از نبود نقدینگی می نالند. این نقدینگی ناشی از ضریب فزاینده بوده و هم دلارهای بی پشتوانه و ارزهای نفتی است که وارد اقتصاد می شوند و هم بدهی دولت به بانک مرکزی است.

وی در ادامه افزود: سرمایه اصلی بانک ها این است که منابع پولی مردم را به سمت سرمایه گذاری حقیقی و تولید سوق بدهند و در بانکداری اسلامی وظیفه بانک ها جذب سپرده ها و عمل به عنوان وکیل مردم و واسط خیر و سرمایه گذاری منابع جمع شده از مردم در منابع عمرانی و تولیدی است. اما بانک ها با سبک و شیوه غربی تبدیل به دکان هایی شده اند که تنها به فکر خودشان هستند و منافع و مصالح ملی و کلان اقتصادی نیستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نرخ های سود تعیینی است نه تحققی گفت: این بانک ها به جای اینکه مسهل سرمایه گذاری باشند مانع سرمایه‌گذاری می شوند. وقتی بانک بستر ساز قفل شدن اقتصاد می‌شود عملا دلالان و سفته بازان و سوداگران مرگ اقتصادی که در بازار به کار واردات، قاچاق،  پولشویی، دلالی و … مشغول هستند نبض اقتصاد را به دست می گیرند.

 

بازگشت سودهای بانکی درمان موقت اقتصاد است

شیخی در ادامه افزود: وقتی دو عامل بانک و دولت بستر سازی کردند این افراد در بازار عامل گرانی می شوند و مصیبت گرانی را به بار می اورند.وقتی پول های سرگردان در تولید سرمایه گذاری نشود عملا وارد بازار سکه طلا ارز مسکن خودرو گوشی و … می شود و مشکل گرانی در این بخش ها به وجود می آید.

وی در ادامه گفت: تصمیم دولت مبنی بر مدیریت ارز با تصمیم جدید آن تحت عنوان بازار ثانویه ارز بازگشت به عقب بوده و مشکلی را حل نمیکند و حتی ممکن است ارز را دوباره دو نرخی کند. دولت دستان خود را به حالت تسلیم بالا برده اما اسم آن را گذاشته است تدبیر.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه روش اقتصادی دولت در برخی دولت ها پیگیری شده و بی‌نتیجه بوده است تصریح کرد: شنیده ها حاکی از تلاش دولت برای افزایش دوباره نرخ های سود بانکی است که این اقدامشان در واقع بازگشت به عقب است.

شیخی در ادامه تاکید کرد: دولت نمی تواند با شیوه های اقتصاد اسلامی کشور را مدیریت کند و از همین رو به دنبال راه هایی است که در کوتاه مدت اگرچه مناسب اما در دراز مدت اقتصاد کشور را به هم می ریزد.

وی با بیان اینکه این مشکلات در دولت های قبل هم گریبان گیر اقتصاد بوده و نمی خواهیم یک دولت را محکوم کنیم گفت: دولت یازدهم به شیوه افراطی دچار غرب زدگی است و می بینیم رئیس جمهور به جای عذرخواهی از مردم و ارائه راه حل مناسب برای بهبود شرایط فعلی اقتصاد، دوباره وعده های توخالی و پوچ خود را برای آینده مطرح می کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: همانگونه که روحانی برای فوتبال پیام می فرستند و برای تفریح به توچال می رود برای حل مشکلات اقتصادی هم وقت بگذارد؛ مشاوران اقتصادی دولت همه غرب زده و لیبرال هستند و این مشکل غرب زدگی در همه دولت ها گریبان اقتصاد را گرفته است.

شیخی همچنین تصریح کرد: اگر دولت توان اداره اقتصاد کشور را ندارد، صادقانه بیاید و استعفا بدهد؛ برخی مشاوران اقتصادی دولت فرق بین کاه و زعفران را نمی‌دانند و برای اقتصاد مملکت تصمیم می گیرند؛ باید در ابتدا نظام بانکداری اصلاح شود و در ادامه سیاست های تجاری و سرمایه گذاری بهبود پیدا کنند.

وی در ادامه افزود: اگر کسی بخواهد در تولید سرمایه گذاری کند، با سنگ‌اندازی هایی که صورت می‌گیرد، از این کار پشیمان خواهد شد اما برای دریافت مجوز واردات لازم نیست هیچ کس به خودش زحمت بدهد و البته سود آن بیشتر از تولید بوده پس کسی زحمت تولید را به خود نمی دهد. از ۵ هزار خودروی وارد شده ۳ هزار خودرو را یکی از نزدیکان روحانی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه برخی از آقازاده ها عملاً واردکننده اند تصریح کرد: همه بانک‌های دلال و واسطه‌هایی که قیمت‌ها را تا چند برابر افزایش می‌دهند همه از بازنشستگان دولت سازندگی و اصلاحات هستند که نوکیسه شدند و پول های کلان به جیب زدند.

 

ماجرای ویلاسازی آقای وزیر در لواسان

شیخی در ادامه افزود: وقتی فلان وزیر در حال ویلاسازی در لواسان و فلان معاون در حال خرید و فروش زمین های کرج است دیگر کسی وقت نمی کند که به فکر اقتصاد مردم باشد. همه به دنبال کاسبی خود هستند.

وی با بیان اینکه باید در نظام تولیدی و تجاری قاعده قرار دهیم گفت: هر کالایی که نخبگان ما می توانند حتی دانش آن را تولید کنند از همین الان واردات آن ممنوع شود و تولید آن به دست استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان سپرده شود. ژاپن اینگونه رشد کرد و ظرف چند سال بعد از جنگ جهانی قطب اقتصادی دنیا شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: آمریکا اگرچه بزرگترین جنایتکار در دنیا است اما بزرگترین تجارت را هم داشته و به هر شکلی از تولید کنندگان خود حمایت می کند؛ تعرفه ای که برای ورود کالاهای خارجی به این کشور وضع شده بسیار سنگین بوده و هزینه های آن صرف رونق تولید داخلی می شود. دولت ایران به جای اینکه ازاین اقتصاد آمریکا درس بگیرد به دنبال جلب توجه آمریکا است تا برجام را اجرا کنند.

شیخی همچنین گفت: ۵ سال وقتی که برای مذاکره و رسیدن به برجام صرف شد اگر برای رونق تولید داخلی هزینه می شد و ایران از زیر سلطه دلار و یورو خارج می شد امروز شاهد چنین وضعیتی در اقتصاد نبودیم؛ اگر قراردادهای دو جانبه پولی بسته می شد اقتصاد به یک بالندگی بسیار زیادی می رسید و سطح رفاه مردم بالا می رفت.

منبع:راه دانا

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا