خودروسازی داخلی

۶ انحصار در تولید برخی قطعات خودرو/کنترل قیمت خودرو نیازمند توجه به سایر قطعه‌سازان است

گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،یک مقام آگاه در صنعت خودروسازی در گفت ‌وگو با فارس، در مورد اتفاقات صنعت خودرو طی یک سال اخیر، اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش بیش از حد قیمت خودرو، وجود انحصار در تولید و عرضه برخی قطعات خودرو است.

شرکت‌های خودروساز با قراردادهایی که طی سال‌های اخیر با برخی قطعه‌سازان منعقد کرده‌اند، باعث شدند این شرکت‌ها بیش از حد بزرگ و تأثیرگذار شوند که شرکت “ک” از جمله آنها است.

خودروسازان، قراردادهای بی‌حد و حصری را با برخی شرکت‌های قطعه‌ساز امضا کرده‌اند. برخی از این قطعه‌سازان حدود ۳۰ درصد قطعات مورد نیاز خودروهای داخلی را تأمین می‌کنند که حذف آنها کار سختی شده و ممکن است تولید خودرو را با مشکل روبرو کند.

امیدواریم سیاست‌های مدیران عامل جدید ایران‌خودرو و سایپا طوری باشد که سهم ۳۰ درصدی برخی قطعه‌سازان بزرگ در بازار قطعه کاهش یابد و به ۱۰ درصد یا کمتر برسد تا قطعه‌سازان دیگر نیز انگیزه‌ای برای تولید داشته باشند.

تنها راه از بین بردن انحصار قطعه‌سازان بزرگ این است که قطعاتی که توسط این شرکت‌ها به صورت انحصاری تولید می‌شوند، به طور موازی تولیدشان به قطعه‌سازان دیگر نیز سپرده شود و حتی از این قطعه‌سازان حمایت مالی نیز صورت گیرد.

۶۰ تا ۶۵ درصد قیمت خودرو به قیمت مواد اولیه تعلق دارد، لذا کنترل قیمت تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه نقش مهمی در کنترل قیمت خودرو خواهد داشت.

شرکت “ک” یکی از قطعه‌سازان بزرگ کشور است که به صورت انحصاری برخی قطعات خودروهای داخلی را تأمین می‌کند و سهم ۲۳ درصدی را در بازار قطعات دارد که گردش مالی آن سالانه به ۱۲۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

منبع:خبرآنلاین

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا