به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،احتمالاً زیادتر طرفداران دنیای خودرو با افرادی روبرو شده اند که از نظر آن ها خودرو چیزی جز «یک مشت پیچ و مهره» نیست. بدون شک این گفته ، واکنش های مختلفی به دنبال دارد ولی از نظر ما، یک نگاه معنادار و سپس نام بردن چند مدل کلاسیک میلیون دلاری کفایت می کند.
در این مطلب قصد داریم تا فهرستی از گران ترین خودروهای حراجی تاریخ که برای بسیاری از علاقه مندان دنیای خودرو، عشق واقعی هستند را معرفی کنیم. البته مدل های معرفی شده در این فهرست، فقط شامل حراجی های تأیید شده و عمومی است، چرا که بسیاری از خودروهای کلاسیک در حراجی ها یا معاملات خصوصی و بدون جنجال خبری با قیمت های بالای ۵۰ میلیون دلار هم فروخته می شوند. مثلا در سال ۲۰۱۳ اخباری مبنی بر حراج فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۴ به قیمت ۵۲ میلیون دلار منتشر شد یا چندماه پیش، نمونه ی همین مدل در یک معامله ی خصوصی ۵۶ میلیون دلار قیمت خورد.
ارزش تمام ۱۰ خودرو یا به بیان برخی افراد «پیچ و مهره های قدیمی» موجود در این فهرست، بیش از ۲۶۸ میلیون دلار است. با این مبلغ می توان یکی از جزایر ۱۶ هکتاری منطقه ی کارائیب، به همراه فرودگاه اختصاصی و ناوگان خصوصی از جت های جنگنده ی قدیمی روسی را در اختیار گرفت ولی عاشقان دنیای خودرو احتمالاً بازهم، خرید خودرو را ترجیح می دهند.
۱۰- فراری ۲۵۰ GT SWB کالیفرنیا اسپایدر
محصول سال ۱۹۶۱
قیمت حراجی: ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار
در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۶۰ بود که این محصول زیبای فراری با پیشرانه ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳ لیتری با قدرت ۲۷۶ اسب بخار رونمایی شد. این مدل به خصوص که فقط ۳۷ دستگاه از آن تولید شده، جزو ده ها مدلی دیگری است که در یک گاراژ قدیمی در فرانسه رها شده بود. فراری ۲۵۰ GT SWB کالیفرنیا اسپایدر بیش از ۵۰ سال در این گاراژ پارک شده بود تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۵ احیا شد.
۹- آلفارومئو ۸C ۲۹۰۰ B لونگو اسپایدر
محصول سال ۱۹۳۹
قیمت حراجی: ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار
کد ۸C در محصولات آلفارومئو، بیانگر خودروهای مسابقه ای و جاده ای اسپرت با پیشرانه ی ۸ سیلندر خطی بود که در دهه ۱۹۳۰ تولید می شدند. مدل ۸C ۲۹۰۰ B Lungo Spider از پیشرانه ی ۸ سیلندر خطی سوپرشارژ با حجم ۲۹۰۵ سی سی و قدرت ۱۸۰ اسب بخار استفاده می کرد. این مدل کلاسیک و فوق العاده خاص و زیبا در حراجی RM ساتبی سال ۲۰۱۶ فروش رفت.
۸- جگوار D تایپ
محصول سال ۱۹۵۵
قیمت حراجی: ۲۱ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار
کوپه ی اسپرت و مسابقه ای جگوار D Type یکی از زیباترین خودروهای این برند بریتانیایی در دهه ۱۹۵۰ است. این مدل به خصوص با شماره سریال XKD ۵۰۱ که در حراجی RM ساتبی در کنار آلفارومئو ۸C ۲۹۰۰ B لونگو اسپایدر فروش رفت، درواقع همان مدل برنده ی مسابقات لمانز در سال ۱۹۵۶ است. جگوار D تایپ از پیشرانه ی ۶ سیلندر خطی ۳.۴ لیتری با قدرت ۲۸۵ اسب بخار استفاده می کند.
۷- استون مارتین DBR۱
محصول سال ۱۹۵۶
قیمت حراجی: ۲۲ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار
مدل اسپرت و مسابقه ای استون مارتین DBR۱ در سال ۱۹۵۶ به منظور شرکت در مسابقات خودروهای اسپرت قهرمانی جهان تولید شد. DBR۱ پرافتخار از پیشرانه ی ۶ سیلندر خطی ۲.۵ لیتری و ۲.۹ لیتری با قدرت ۲۵۰ اسب بخار استفاده می کرد. استون مارتین DBR۱ پس از حراج در سال ۲۰۱۷، گران ترین خودروی ساخت بریتانیا نام گرفت.
۶- فراری ۲۷۵ GTB/C اسپشاله
محصول سال ۱۹۶۴
قیمت حراجی: ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار
این مدل زیبا که طراحی آن توسط پینین فارینا انجام شده است، در سال ۱۹۶۴ فقط در تعداد سه دستگاه تولید شد. GTB Competizione Speciale به منظور کسب مجوز ساخت مدل مسابقه ای ۲۷۵ GTB و رقابت با فورد GT۴۰ و شلبی کوبرا دیتونا در مسابقات لمانز ۱۹۶۵ تولید شد. فراری ۲۷۵ GTB/C Speciale از پیشرانه ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳.۳ لیتری با ۶ کاربراتور و قدرت ۳۱۵ اسب بخار استفاده می کرد. این مدل اولین محصول تاریخ فراری بود که از سیستم تعلیق عقب مستقل بهره می برد و در سال ۲۰۱۴ حراج شد.
۵- فراری ۲۷۵ GTB/۴ S نارت اسپایدر
محصول سال ۱۹۶۷
قیمت حراجی: ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار
کروک زیبای فراری NART با پیشرانه ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳.۳ لیتری، قدرت ۳۰۰ اسب بخار و گیربکس دستی ۵ سرعته در تعداد محدود ۱۰ دستگاه تولید شد. NART از سرواژه های عبارت «تیم مسابقه ای آمریکای شمالی» با مدیریت لوییجی چینتی تشکیل شده است. چینتی با ایجاد این تیم به دنبال کسب شهرت برای برند فراری در آمریکا، از طریق شرکت در مسابقات استقامتی بود. مدل NART فراری ۲۷۵ GTB/۴ S به سفارش مستقیم چینتی تولید شد. با اینکه این مدل زیبا در جایگاه چهارم فهرست ما قرار گرفته است، اما می توان آن را گران ترین خودروی جاده ای دنیا دانست.
۴- فراری ۲۹۰ MM
محصول سال ۱۹۵۶
قیمت حراجی: ۲۸ میلیون و ۵۰ هزار دلار
۲۹۰ MM مدل مسابقه ای فراری بود که برای شرکت در مسابقات استقامتی ۱۰۰۰ مایل ایتالیا (میله میلیا، Mille Miglia) در سال ۱۹۵۶ در تعداد چهار دستگاه تولید شد. فراری ۲۹۰ MM از پیشرانه ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری با زاویه ی نصب ۶۰ درجه، قدرت ۳۲۰ اسب بخار و نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت استفاده می کرد. پیشرانه ی ۳.۵ لیتری این مدل بر اساس پیشرانه ی ۴.۵ لیتری خودروهای فرمول یک آن دوران فراری ساخته شده بود. فراری ۲۹۰ MM با سابقه ی درخشان در مسابقات اتومبیلرانی مانند مقام اول ۱۰۰۰ مایل ایتالیا، در سال ۲۰۱۵ حراج شد.
۳- مرسدس بنز W۱۹۶
محصول سال ۱۹۵۴
قیمت حراجی: ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۹۵ دلار
خودروی فرمول یک مرسدس بنز W۱۹۶ برای رقابت در مسابقات فرمول یک ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ ساخته شد. مرسدس W۱۹۶ با هدایت رانندگان افسانه ای فرمول یک، خوان مانوئل فنجیو و استرلینگ ماس در ۹ گرن پری به مقام اول رسید. W۱۹۶ از پیشرانه ی ۸ سیلندر خطی ۲.۵ لیتری تزریق سوخت مستقیم با قدرت ۲۵۷ اسب بخار استفاده می کرد که در برابر پیشرانه های کاربراتور تیم های دیگر، بسیار پیشرفته تر بود. این مدل کلاسیک بی نظیر در حراجی بنهامس گودوود سال ۲۰۱۳ حراج شد.
۲- فراری ۳۳۵ S
محصول سال ۱۹۵۷
قیمت حراجی: ۳۵ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۳۵۹ دلار
مدل مسابقه ای فراری ۳۵۵ S با پیشرانه ی ۱۲ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۳۹۰ اسب بخار برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی در تعداد چهار دستگاه تولید شد. تیم مهندسی فراری این مدل زیبا با نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای رقابت با مازراتی ۴۵۰S تولید کردند. فراری ۳۵۵ S عامل اصلی تراژدی گویدیزولو، مسابقات ۱۰۰۰ مایل استقامتی ایتالیا در سال ۱۹۵۷ بود که طی برخورد آن با جایگاه تماشاچیان، ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند. فراری ۳۵۵ S پرقدرت در حراج سال ۲۰۱۶ پاریس فروخته شد.
۱- فراری ۲۵۰GTO
محصول سال ۱۹۶۲
قیمت حراجی: ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار
گران ترین خودروی دنیا، فراری ۲۵۰GTO با پیشرانه ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳ لیتری به قدرت ۳۰۰ اسب بخار است که در تعداد ۳۹ دستگاه تولید شد و در حراجی سال ۲۰۱۴ بنهامس با قیمتی بیش از ۳۸ میلیون دلار، فروخته شد.
روند قیمت گذاری این مدل زیبا بسیار جالب است. فراری ۲۵۰GTO، زمان عرضه در سال ۱۹۶۲ با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار معامله می شد. این رقم تا سال ۱۹۶۹ به ۲۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرد تا از شروع دهه ۱۹۷۰، روند صعودی قیمت از ۶ هزار دلار آغاز شود. اوایل دهه ۱۹۸۰ این مدل ۲۰۰ هزار دلار قیمت گذاری شد اما ۱۰ سال بعد، این رقم به ۱۳ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. قیمت حراجی فراری ۲۵۰GTO دوبار با کاهش روبرو شد، به طوری که در سال ۲۰۰۰ نهایت ارزش آن ۷ میلیون دلار برآورد شد. درنهایت دوباره تب خودروهای کلاسیک بالا گرفت تا در سال ۲۰۱۲، قیمت حراج آن به بیش از ۳۸ میلیون دلار برسد.
نکته ی جالب توجه فهرست، این است که ۶ مدل از ۱۰ خودروی موجود، محصولات فراری هستند. احتمالاً روند افزایش قیمت مدل های فراری، تا سال های بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.
منبع:نوداد