نیمی از آلودگی هوای مربوط به خودروهای نو  فاقد استاندارد است 

۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس» محمود مشهدی شریف امروز (شنبه) در نشست خبری خود، ضمن اشاره به اهمیت موضوع اسقاط خودروهای فرسوده از چند منظور، اظهار کرد: در وهله‌ اول اسقاط خودروهای فرسوده برای کاهش آلودگی هواست که این روزها نیز بسیار مورد بحث بوده است. طبق آمار تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی […]

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس» محمود مشهدی شریف امروز (شنبه) در نشست خبری خود، ضمن اشاره به اهمیت موضوع اسقاط خودروهای فرسوده از چند منظور، اظهار کرد: در وهله‌ اول اسقاط خودروهای فرسوده برای کاهش آلودگی هواست که این روزها نیز بسیار مورد بحث بوده است. طبق آمار تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی کشور، بیش از ٢۶ هزار نفر در سال اعلام شده که از این تعداد بالغ بر ۶۴٠٠ نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. میزان خسارت ناشی از این آلودگی در کمترین حالت ممکن ٨.٢ میلیارد دلار تا ١١.٣ میلیارد دلار در سال برآورد شده است که بر اساس نرخ فعلی ارز  حدود ۵۶٨ همت ( ۵۶٨ هزار میلیارد تومان) میزان زیان آلودگی ناشی از آلودگی هوا در سال است که رقم بسیار بزرگ و قابل توجهی است.

نیمی از آلودگی هوای مربوط به خودروهای نو  فاقد استاندارد است 

رئیس انجمن صنفی مرکز اسقاط و بازیافت خودرو خاطر نشان کرد: این درحالیست که در سال گذشته تنها ٣ روز هوای پاک در کشور داشته‌ و فاجعه زمانی است که بدانیم طی ١٠ سال اخیر تنها ١۵٠ روز هوای پاک در کشور داشته‌ایم. این درحالیست که نیمی از آلودگی هوا مربوط به  منابع متحرک است که قطعاً بخش زیادی از آن مربوط به خودروهای فرسوده و نیمی هم البته خودروهای نویی است که نمی‌توانند استاندارهای لازم را پاس کنند.

وی افزود: از دیگر دلایل اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده، کاهش مصرف سوخت است؛ هر خودرو فرسوده تقریباً روزانه ۴.١٣ لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ ٧٠ سنت قیمت فوب خلیج فارس، ٣۵ هزار تومان محاسبه می‌شود که نسبت به مصرف بنزین آزاد، هر یک خودروی فرسوده ١٣٢ هزار و ١۶٠ تومان بنزین بیشتر در روز مصرف می‌کند که این عدد در سال به ۴٨ میلیون و ٢٣٨ هزار تومان در سال می‌رسد. در پیمایش ١٠٠ کیلومتر، بهترین خودروهای ما  هفت لیتر مصرف سوخت دارند، در حالی که این عدد در خودروهای خارجی سه لیتر است./ایسنا

اولین نفر امتیاز دهید