صرفه جويي سوخت، با اجراي طرح جايگزيني ماشين هاي فرسوده کشاورزي

۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،دکتر کامبيز عباسي افزود: در اين طرح پنج ساله، جايگزيني سالانه 12 تا 15 هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباين فرسوده برداشت غلات پيش بيني شده است که منجر به صرفه جويي حدود 36 تا 40 ميليون ليتر گازوييل در سال خواهد شد. وي با بيان اين که جايگزيني سالانه 12 […]

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،دکتر کامبيز عباسي افزود: در اين طرح پنج ساله، جايگزيني سالانه 12 تا 15 هزار دستگاه انواع تراکتور و کمباين فرسوده برداشت غلات پيش بيني شده است که منجر به صرفه جويي حدود 36 تا 40 ميليون ليتر گازوييل در سال خواهد شد.
وي با بيان اين که جايگزيني سالانه 12 هزار تا 15 هزار دستگاه ماشين فرسوده کشاورزي نياز به 200 ميليارد تومان مشوق دارد، تصريح کرد: ماشين هاي فرسوده کشاورزي با عمر بالاي 13 سال بايد اسقاط و از چرخه توليد خارج شود و اين ماشين هاي فرسوده به علت تورم، داراي قيمت قابل توجهي هستند در حالي که شرکت هاي اسقاط کننده قيمت وزني اين ماشين ها را محاسبه و پرداخت مي کنند.
عباسي ادامه داد: ميان قيمت وزني و اسقاطي ماشين هاي فرسوده کشاورزي و قيمت بازار، فاصله وجود دارد و دولت لازم است اين فاصله را براي ترغيب کشاورزان به جايگزيني پوشش دهد و ما به التفاوت آن را به کشاورزان پرداخت کند.
وي اظهار داشت: ما به دنبال آن هستيم ما به التفاوت قيمت ماشين هاي اسقاطي و قيمت بازار اين ماشين ها را از محل صرفه جويي سوخت کشور تامين کنيم.
رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون کشاورزي گفت: بيش از 130 شرکت اسقاط کننده خودرو را شناسايي کرده ايم که مي توانند در اجراي اين طرح به ما کمک کنند و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت نيز علاقه مند به همکاري براي اجراي طرح مذکور است.
وي در عين حال ابراز اميدواري کرد که طرح جايگزيني تراکتورها و کمباين هاي فرسوده برداشت غلات با تامين بخشي از مابه التفاوت قيمت ها به تدريج در سال جاري آغاز شود.
عباسي با بيان اين که نيمي از تراکتورها و کمباين هاي برداشت برنج و غلات عمر بالاي 13 سال دارند، اجراي اين طرح را براي ارتقاي کيفيت عمليات کشاورزي، کاهش مصرف سوخت، کاهش ضايعات و انجام به موقع عمليات کشاورزي ضروري خواند.
وي درباره تاثير قيمت ماشين هاي کشاورزي از نوسانات ارزي گفت: تکيه ما بر صنعت داخلي است، بنابراين نوسانات ارز تاثير چنداني در قيمت اين ماشين ها ندارد.
رئيس مرکز توسعه مکانيزاسيون کشاورزي تصريح کرد: 100 درصد تراکتورهاي متوسط در داخل توليد مي شود و توليد و ساخت تراکتورهاي نيمه سنگين حدود 10 تا 15 درصد ارزبري دارند.

منبع:آریا

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟