خودروسازی داخلی

بازگشت قیمت خودرو به قیمت واقعی

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس،اگر بخواهیم در این زمینه اثر‌گذارترین‌ها را نام ببریم، باید بگوییم ارز خارجی، طلا، خانه مسکونی، خودرو ومحصولات فولادی که خودرو یکی از مؤثرترین‌ها در بین عامه مردم است. حال با کنترل این مؤلفه مهم می‌توان قدم بزرگی در راستای آرامش ذهنی جامعه برداشت و آن را سر‌لوحه حل‌و‌فصل‌ گرانی دیگر مؤلفه‌های مهم اقتصادی قرار داد. در اینجا می‌توان این راهکار ساده و البته بسیار مؤثر را در راستای خدمت به مردم ارائه کرد که البته موجب تقویت اعتبار و محبوبیت دولت هم خواهد شد.

راهکار: واردات اتومبیل‌های هیبریدی با حداکثر سه سال کارکرد و حداکثر قیمت ۳۰ هزار دلار (صفر کیلومتر ممنوع). با واردات این نوع از اتومبیل‌ها چون در خارج از ایران حدود ۴۰ تا ۵۰  درصد قیمتشان افت می‌کند بنابراین ارز خارج‌شده از کشور به حدود نصف کاهش خواهد یافت. البته باید این واردات از نوع برند‌های موجود در کشور باشد مانند: کیا، هیوندا، تویوتا و… که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و لوازم یدکی آنها به‌وفور در داخل کشور موجود است و لازم به توضیح نیست که حتی کیفیت این خودرو‌ها با دو یا سه سال کارکرد از کیفیت اکثر قریب به اتفاق خودرو‌های تولید داخل بالاتر است. البته این واردات نباید انحصاری باشد.

به‌ ازای هر خودروی هیبریدی که تعرفه واردات آن پنج‌درصد بود، باید تعدادی خودروی فرسوده در‌حال حرکت اسقاط و از رده خارج شود. بدیهی است تعداد خودرو‌های اسقاطی باید به‌گونه‌ای باشد که ارز حاصل از صرفه‌جویی در سوخت آنها ارز مورد‌نیاز برای واردات یک دستگاه اتومبیل هیبریدی را تأمین کند. با این شیوه جایگزینی عملا هیچ  ارز اضافه‌ای از کشور خارج نخواهد شد و مصرف بنزین کاهش محسوسی خواهد داشت. با این روش قدمی هم در راستای خودکفایی بنزین برداشته شده و نیاز ما به واردات بنزین کمتر خواهد شد.

مصرف‌کننده این اتومبیل وارداتی که می‌تواند واردکننده آن نیز باشد، اجازه فروش و واگذاری یا صلح اتومبیل فوق را در دفتر‌خانه رسمی به‌صورت قطعی یا وکالتی یا به صورت قرارداد دستی  یا انتقال در شماره‌گذاری حداقل به مدت یک سال نخواهد داشت. بدین شکل از هجوم تقاضای کاذب و ورود دلال‌های فرصت‌طلب به این عرصه جلوگیری می‌شود و هر خانواده ایرانی اجازه خرید یک دستگاه از این اتومبیل‌ها را خواهد داشت.

همچنین چون امکان ایجاد بازار سیاه برای گواهی‌های اسقاط خودروی فرسوده است،  خرید‌و‌فروش این گواهی‌ها باید در یک سامانه متمرکز زیر نظر یک نهاد رسمی و دولتی انجام پذیرد و برای تشویق مالکان خودروهای فرسوده به اسقاط، دولت می‌تواند برای این مالکان در ثبت‌نام و تحویل یک خودروی داخلی به صورت اقساطی نسبت به دیگران اولویت قائل شود که البته این خودرو‌ها هم باید به مدت یک سال در مالکیت آنها باقی بماند تا فقط مصرف‌کننده‌های واقعی نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.
بخشی از مزایای این طرح:

یک: ارزان‌شدن بسیار محسوس خودروهای وارداتی
دو: راه‌اندازی مجدد اسقاط خودروهای فرسوده
سه: کمک به مشکلات ناشی از آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی
چهار: کمک به سلامتی مردم و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا برای مردم، دولت و بیمه‌های درمانی
پنج: کمتر‌شدن هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی که به‌واسطه فرسوده‌بودن خودرو‌ها اتفاق می‌افتد و هر‌ساله بار سنگینی را از جهت مادی و روحی و روانی بر دوش ملت و دولت می‌گذارد.

توضیح:

بدیهی است ارزان‌شدن خودروی خارجی اگرچه ممکن است به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید و از سود‌های چند صدمیلیونی آنها برای هر خودرو بکاهد، ولی در وضعیت کنونی کشور که در حال جنگ اقتصادی هستیم، تأثیر روانی بسیار مثبتی در اجتماع داشته و امید و انرژی را به جامعه و دولت تزریق کرده و موجب تقویت روحیه ملی خواهد شد و به‌طور قطع در کمتر‌شدن فشار‌ها برای ‌گران‌کردن خودروی داخلی هم بسیار مؤثر خواهد بود.

در خاتمه تکرار می‌کنم با این راهکار فقط یک جابه‌جایی در تخصیص‌دادن ارز و جابه‌جایی هزینه‌ها اتفاق می‌افتد و ما فقط مقدار ارزی را که برای واردات بنزین یا عدم صادرات اضافه تولید بنزین در آینده هزینه می‌کنیم، به واردات خودروی هیبریدی کارکرده اختصاص می‌دهیم و از این همه آثار مثبت آن بهره‌مند خواهیم شد.

منبع:مشرق

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا