بنزین یورو 4یا5 ؛اظهارات ضد و نقیص سازمان ملی استاندارد

۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس»،رئیس سازمان ملی استاندارد روز گذشته در حاشیه یک رونمایی بر اجرای استانداردهای 85 تاکید کرد و گفت: به همه خودرو سازان میگویم اجرای استاندارد ۸۵گانه اجباری است و لازم الاجرا است و همه موظف به پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه هستند و هیچ نرمشی با هیچ خودروسازی در کار نیست […]

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس»،رئیس سازمان ملی استاندارد روز گذشته در حاشیه یک رونمایی بر اجرای استانداردهای 85 تاکید کرد و گفت: به همه خودرو سازان میگویم اجرای استاندارد ۸۵گانه اجباری است و لازم الاجرا است و همه موظف به پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه هستند و هیچ نرمشی با هیچ خودروسازی در کار نیست و امروز این دستور را می دهم که جدی تر از قبل گرفته شود و سخت گیرانه تر عمل شود.

این در حالی است که درست یک روز قبل این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در عمده کلانشهرها بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود، تصریح کرده است: در غیر کلانشهرها نمی‌توانم این موضوع را تایید کنم و بنزین یورویی نیست.این موضوع مربوط به محیط زیست است. استاندارد به چیزی که قانون درباره سوخت یورویی و خودرو تعیین کرده باشد، عمل می‌کند. البته این موضوع که قرار بود خودروها یورو ۵ شود هم اصلاح شده و در حال حاضر طبق قانون خودروها باید یورو ۴ باشند.

وی افزود: این اختلاف وجود داشت که اگر خودروی یورو ۵ باشد سوخت یورو ۵ نداریم یا اگر سوخت یورو ۵ باشد، خودروی یورو ۵ نداریم‌. در نهایت با همکاری محیط زیست این موارد را انطباق دادند.

این در حالی است که بر اساس ماده ۴ قانون هوای پاک قرار بود که از ابتدای سال ۱۳۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند، اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۱۳۹۹ به تعویق افتاد. اختلافات سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد با خودروسازان برای مدتی ادامه پیدا کرد، اما حالا بر اساس اظهارات جدید رئیس سازمان ملی استاندارد به نظر می‌رسد این قانون تغییر کرده است.

در واقع با تکیه بر همین قانون بود که بسیاری از خودروهایی که نتوانسته بودند استاندارد یورو 5 را پاس کنند ،با مشکل شماره گذاری مواجه شده بودند.البته این مشکل تنها بخشی از مسائلی و مصائبی بود که خودروسازان با آن دست و پنجه نرم می کردند.چرا که از یک سو باید سود تاخیر پرداخت می کردند و از سوی دیگر باید مشکل خواب سرمایه و عدم تجاری شدن محصولاتشان را نیز مدیریت می کردند.

به بیان دیر الزام و اجبار این قانون باعث شده بود که خودروسازان بسیاری از جمله زامیاد،پارس خودرو نتوانند به موقع به تعهدات خود عمل کنند.این امر علاوه بر افزایش نارضایتی از این خودروسازان،زیان های مالی زیادی نیز به آنها تحمیل کرد.حال به نظر می رسد که بازهم زور سازمان استاندارد به غیر از خودروساز به کسی نرسیده است.یعنی نتوانسته و یا نخواسته اند که مقدمات تولید و واردات بنزین یورو 5 را فراهم کند.بنابراین قانون را تغییر داده و این بار مجبور هستند که محصولاتشان را بر پایه یورو 4 تولید کنند.هر چند وی در پاسخ به پرسش خودروپلاس تنها به بیان اینکه با هم برادریم و باید متحد باشیم اکتفا کرد.اما آیا موضوع به همین سادگی است؟آیا زورشان به وزارت نفت نمی رسد؟ چرا یکبار از یورو4 حرف می زند و جای دیگر بر الزام رعایت استانداردهای 85 گانه تاکید می کند؟این اظهارات ضد و نقیض چه عواقبی خواهد داشت؟بالاخره تکلیف چیست؛یورو4 یا یورو 5. کدام یک از این استانداردها را باید رعایت کرد؟آیا سازمان استاندارد،استانداردهای دو گانه دارد؟

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید