تنظیمات
اندازه فونت :
چاپ خبر
گروه : داخلی, دسته‌بندی نشده
حوزه : داخلی, دسته‌بندی نشده
شماره : 1842
تاریخ : ۲۳ آبان, ۱۳۹۵ :: ۰:۲۲
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با یک نوع تفکر درگیر هستیم نه با سامانه ی ثبت سفارش خبر خوشی در این مورد اصلا نداریم چون سامانه ثبت سفارش علیرغم قولی که جناب شریعتمداری در کمیسیون اصل 90 به نمایندگان داده بودند همچنان بسته است.

به گزارش خودرو پلاس به نقل از میهن صنعت /سامانه ی ثبت سفارش با قول وزیر هم باز نشد و همچنان قفل محکمی بر این سامانه زده شده که شاید بتوان اصرار به انجام کار خلاف قانون را در این سطح یک ابتکار اقتصادی با کنش های سیاسی دانست.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با خبرنگار «میهن صنعت» در این خصوص بیان داشت : خبر خوشی در این مورد اصلا نداریم چون سامانه ثبت سفارش علیرغم قولی که جناب شریعتمداری در کمیسیون اصل 90 به نمایندگان داده بودند همچنان بسته است.

مهدی دادفر در مورد ورود کمیسیون اصل 90 به موضوع سامانه ی ثبت سفارش و اینکه آیا این مسئله مغایر با قانون است یا خیر اظهار کرد: نه اینطور نیست، هرنوع شکایتی که مردم از دولت داشته باشند در کمیسیون اصل 90 قابل رسیدگی است و فرقی نمی کند این موضوع خودرو باشد، قطار یا هواپیما.

دادفر علت مسئله ی به وجود آمده درباره ی سامانه ی ثبت سفارش و اصرار به انجام کار خلاف قانون را اینطور توضیح داد: در واکاوی علت این موضوع به این نتیجه رسیدم که روند پیش رو نمی تواند تنها ریشه در همین روزها داشته باشد.

وی افزود : شرایط حال حاضر خودروهای وارداتی و واکاوی مسائل گذشته مارا  به این شعارها می رساند که " ما بازار خودروی کشور را مفت در اختیار شرکتها نمی گذاریم " ، " ما با دیدگاهها ی امپریالیستی و استکباری که می خواهند خودروهایشان را وارد بازار ما کنند مخالفت می کنیم" که البته همه ی اینها تنها شعار است، کارهاییست که مردم هزینه ی آنها را می دهند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد : شعارهایی که بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی هنوز تکرار می شوند. البته لفظی که قبلا در مورد افرادی که مثلا ماشین وارداتی می نشینند عوض شده و تغییر پیدا کرده به 5 درصد بازار که عده ای بر این باورند که چرا اصلا این عده باید سوار چنین خودروهایی بشوند .

مهدی دادفر خاطرنشان کرد : لطفا برای اطلاع دقیق برخی از مصاحبه ها را در ابن مورد مرور کنید. این یک نوع دیدگاه ایدئولوژیک است که چون هزینه ی آن بر عهده ی مسئولین نیست مردم این هزینه را پرداخت می کنند، از این حیث ما با یک نوع تفکر درگیر هستیم نه با سامانه ی ثبت سفارش، تعرفه و خودرو.

وی تصریح کرد : یعنی ما با این تفکر درگیر هستیم که می گوید عده ای شکم گنده هستند و باید لاغر شوند و عده ای لاغر هستند باید چاق شوند. اما نگاه نمی کنیم که همین 5 درصد اگر براساس قانون فعالیت و مالیاتشان را می پردازند و کاملا شفاف عمل می کند ولو اینکه شکمشان گنده باشد و مازراتی و بنز اس 500 سوار شوند مشکلی ندارند چون ملاک حاکمیت قانون است.

دادفر افزود : اگر عده ای در این میان نمی توانند مالیات بگیرند و یا اینکه زمینه ی سوءاستفاده ی این 5 درصد را فراهم کرده اند، مشکل از این 5 درصد نیست بلکه مشکل در دستگاه اجرایی و نهادهای ذیربط است که این شرایط را فراهم می کنند. اگر در دستگاه اجرایی فساد اداری وجود دارد مشکل از این 5 درصد و هر 5 درصد دیگری نیست، مشکل در داخل دستگاه اجرایی و قانونی ما وجود دارد. نگاه نمی کنیم به این موضوع که همین 5 درصد صاحبان کسب و کار، کارخانجات پزشکان متخصص هستند که وقتی ما هزینه ی خودرو آنها را افزایش می دهیم آنها هم نرخ خدمات خود را افزایش می دهند بعد همان قشری که همه ی مسئولین شعار حمایت از آنها را سر میدهند متضرر می شوند و آسیب می بیند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان داشت : طبیعتاً نمی شود ما نرخ کالا را افزایش دهیم و انتظار پاسخی از سمت این عده نداشته باشیم و چون آقایانی که مسئولیت دارند شخصا هزینه ی تصمیمات خود را نمی دهند، هر کاری که دوست دارند انجام می دهند چون هزینه ی آن را مردم می دهند، حالا با هر اسمی که می خواهد باشد، حمایت از تولید داخلی، حمایت از اشتغال، خودکفایی و یا هر چیز دیگری.

وی افزود : هنوز هیچ یک از کارشناسان ارتباطی را بین واردات خودرو و تولید داخلی، ارتقای سطح کیفی خودروی داخلی، تیراژ خودروی داخلی و همینطور و درآمدهای دو خودروسازی نمی بینند چون واردات و رفرنس تعرفه ی قیمت گذاری خودروهای وارداتی دو مقوله ی جدا هستند که ربطی به تولید داخلی ندارند، مثل اینکه ما سرمان درد می کند و پایمان را آتل ببندیم اما اصرار به عملیات شعار گونه وجود دارد. آقایان در دستگاه اجرایی قصد شعار دادن دارند و هزینه ی آن را مردم پرداخت می کنند.

دادفر درادامه در خصوص تبیین راهکار بیان کرد: فعلا جز صبر کار دیگری نمی توان انجا م داد چون فضای کنونی فضای تعامل گونه ی دولت و مردم نیست.

دادفر ادامه داد : میزان پاسخگویی دولت به مطالبات مردم که حالا دیگر مطالبات مجلس و دستگاههای نظارتی است خیلی پایین آمده است.

دادفر در خصوص نشست های شریعتمداری با نمایندگان مجلس ادامه داد: مجلس در رأس امور است و وزیری که با چند وعده مجلس را سه ماه است به قولی سرکار گذاشته، چه انتظاری از دیگر فضاها می توان داشت.

وی افزود : قدرت مسئولیت می آورد و مسئولیت پاسخگویی، به این موضوع نظام اسلامی دموکراتیک می گویند. پیغمبر اسلام ( ص ) با آن دانش وسیع در مسجد به مردم می گوید من چه کردم شما چه کردید؟ مردم به من ایراد بگیرید. الآن هیچ یک از آقایان تحویل نمی گیرند چه برسد به پاسخگویی. هیچ گزارشی هم از عملکرد خود ارائه نمی کنند که مردم نسبت به نقص موجود آگاه کنند.

دادفر ادامه داد : کجای دنیا مرسوم است که ابتدا کار انجام دهند بعد فکر کنند. حتما می شد اول فکر کرد و بعد کار انجام داد. دولت 6 ماهست فکر می کند، بسته بودن سامانه ثبت سفارش خلاف قانون است. این نظر شخصی من نیست بلکه اظهار نظر آقایانی است که در جایگاه تقنینی، حقوقی و اجرایی کشور قرار دارند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان خاطرنشان کرد : با عدد و رقم دادن مشکلی حل نمی شود. ما باید این موضوع را در بدنه ی جامعه حس کنیم. باید امیدوار باشیم که شعارهای مسئولین سریعتر به ثمر و عمل تبدیل شود زیرا در غیر اینصورت اوضاع خوبی قابل پیش بینی نیست.

© 2018 تمام حقوق این سایت برای خودرو پلاس محفوظ می باشد.