اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بزرگ

آقای فاطمی امین برای صادرات یک میلیون خودرو چه کرده اید ؟

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودرو پلاس»، وزیر صمت فاطمی امین در روزهایی بر کرسی صدارت وزارت صمت تکیه زد که صنعت خودروسازی کشور،روزهای خوبی را سپری نکرده و نمی کند.در واقع اگر تاثیر مذاکرات وین در بازار خودرو نبود با توجه به حجم تولید و عرضه مشخص نبود هم اکنون قیمت ها چه سمت و سویی داشتند.به بیان ساده تر با توجه به افزایش تقاضا در آستانه سال نو و عدم کفایت میزان عرضه نسبت به آن مشخص نبود که قیمت ها تا چه میزان صعودی می شدند.با این حال وی در روزهای ابتدایی پس از رای اعتماد،از برنامه های خود برای این صنعت خبر داد.برنامه ای که در نهایت قرار است به تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال برسیم و از سوی دیگر یک میلیون از آن را راهی بازارهای صادراتی کنیم.

چند پرسش ساده

هرچند تحقق این اهداف می تواند باعث جهش این صنعت شود اما با توجه به شرایط فعلی امکان پذیر خواهد بود؟
این در حالی است که بنابر آمار خودروسازان در تحقق تولید هدف گذاری شده برای سال جاری ناکام خواهند ماند.با این حال مشخص نیست که بر اساس کدام زیر ساخت و مکانیزم صنعت خودرو قصد دارد که اهداف تولیدی – صادراتی را محقق کند.

به بیان ساده وزیر صمت ۲میلیون دستگاه خودرو برای بازار داخلی در نظر گرفته است و مابقی را برای صادرات میخواهد.اما در بهترین حالت و در شرایط عادی تقاضای داخلی یک ونیم میلیون بوده است،حال با چه روش هایی میخواهد ۵۰۰هزار تقاضا ایجاد کند به هنر و برنامه ریزی ایشان مرتبط می شود.

اما نکته مهم و اصلی بحث‌صادرات است.حتی اگر فقط بازار منطقه ای را در نظر بگیریم باید پرسید که با کدام ابزار می خواهد به رقابت غول هایی مانند تویوتا، رنو و تولید کنندگانی امثال انها برود.با کدام محصول می خواهد کیفیت تولیدات ایرانی را بر بازارهای هدف دیکته کند؟ باکدام محصول به روز می خواهد این مهم را محقق کند؟

اگر چشم امیدش به محصولات دو خودروساز بزرگ کشور است که از همین الان باید امیدش را نا امید کرد.چرا که طی سال های اخیر به رغم تمام تلاش ها،بزرگان جاده مخصوص در برآورده کردن نظر مصرف کنندگان داخلی چندان موفق نبوده اند.از سوی دیگر با نگاه به هر سگمنت و کلاسی که قرار است با آن به سایر بازارها نغوذ کنیم،محصولی قابل مشاهده نمی شود.

به بیان ساده و بسیار آشکار با تولیدات فعلی بخش خصوصی و شبه دولتی نمیتوان نسبت به تحقق وعده های صادراتی وزیر صمت امیدواربود.البته باید در نظر داشت منظور بازارهای سنتی ( بدون توجه به کاهش تقاضا در باژارهایی نظیر سوریه و عراق) نیست.بلکه منظور نفوذ به بازارهای جدید و صادراتی پایدار و مستمر است.بنابراین در شرایط فعلی به نظر می رسد که وزیر صمت سخنی بر زبان رانده که خوشایند باشد اما تا کنون برنامه و یا حرکتی مبتنی بر تحقق این اهداف دیده نشده است.سخن اخر اینکه اگر وزیر صمت قصد تحقق اهدافش را دارد باید گفت که همین الان نیز دیر شده است.

آقای فاطمی امین برای صادرات یک میلیون خودرو چه کرده اید ؟

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا