آیا سایپا خدمات پس از فروش را فراموش کرده است؟

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
آیا سایپا خدمات پس از فروش را فراموش کرده است؟

هجوم قطعات تقلبی به بازار به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»،  طی سال های اخیر تورم،افزایش نرخ ارز،گرانی مواد اولیه و نهاده های تولید به شدت باعث افزایش قطعات و خدمات پس از فروش خودروها شده است.در واقع از یک سو گران شدن خودرو ها و از سوی دیگر گران شدن قطعات باعث شدن که […]

هجوم قطعات تقلبی به بازار

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»،  طی سال های اخیر تورم،افزایش نرخ ارز،گرانی مواد اولیه و نهاده های تولید به شدت باعث افزایش قطعات و خدمات پس از فروش خودروها شده است.در واقع از یک سو گران شدن خودرو ها و از سوی دیگر گران شدن قطعات باعث شدن که خدمات پس از فروش خودروهای اقتصادی هم دیگر آنچنان اقتصادی نباشد.این مساله به نوبه خود باعث حضور بیشتر و بیشتر تولید کننده زیر پله با قطعات غیر اصلی و طبیعتا قیمت های پائین تر شده است.

تلاش برای کمک به مشتریان

در این میان برخی شرکت های کوچک و بزرگ اهتمام ویژه ای به کار بسته اند تا مصرف کنندگان محصولاتشان را تشویق به استفاده از قطعات اصلی کنند.در این میان آنها علاوه بر توجه و تمرکز بیشتر بر زنجیره تولید و توزیع،امکاناتی نیز فراهم کرده اند که مشتریان با استفاده از آنان بتوانند علاوه بر اطمینان از کیفیت و اصل بودن قطعه به صورت آن لاین نسبت به استعلام قیمت اقدام کنند.

این مساله به نوبه خود باعث دلگرمی مصرف کننده شده و احساس رضایتمندی به او دست می دهد.مشتری متوجه می شود که هدف شرکت تولید کننده تنها فروش خودرو به او نبوده است و مصرف کننده دیگر جزئی از خانواده آن شرکت شده و می توان همیشه روی دریافت خدمات مناسب و بهینه روی آنها حساب کنند. این مساله ربطی هم به بزرگ و یا کوچک بودن تولید کننده ندارد. چرا که آنها می دانند خدمات پس از فروش تبدیل به یک جز جدایی ناپذیر در خودروسازی شده است.در واقع این خدمات پس از فروش است که از یک سو فروش های بعدی را تضمین می کند و از سوی دیگر می تواند با ارائه خدماتی مورد نیاز و فروش آن خدمات،باعث افزایش سود شرکت ها شود. این مساله به خودی خود باعث شده است که تولید کنندگان نه معاونت های خدمات پس از فروش بسیار فعال و نوآوری را ایجاد کنند بلکه به صورت ویژه روی کارکرد آنها حساب نیز بازکرده اند.

دلیل توجه شرکت به خدمات پس از فروش

به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها به میزان افزایش فروش و ضریب نفوذ آنها در بازار اقدام به افزایش تعداد نمایندگی ها خود در شهرهای مختلف می کنند.به همین دلیل است که آنها برای معرفی دستاوردهای خود در این زمینه اقدام به برپایی نشست های خبری می کنند. به همین دلیل است که پس از اعلام رتبه در این زمینه دلایل و چرایی رسیدن به این موفقیت را تشریح و رسانه ای می کنند.

در واقع خدمات پس از فروش تبدیل به یک عامل موفقیت در عرصه های گوناگون برای خودروسازان شده است.

کسب رتبه به دلیل تعداد شعبه؟

اما به نظر می رسد سایپا علاقه چندانی به این موضوع ندارد.هر چند طی سال های اخیر سایپا یدک همواره به عنوان یکی از برترین های این حوزه شناخته شده است.اما با رصد رفتار و بررسی حرکت آنها به نظر می رسد دست یابی به این مهم بیشتر به دلیل بی رقیب بودن از نظر تعداد نمایندگی ها باشد.چرا که سایپا در کنار ایران خودرو با توجه به حجم تولید و تعداد نمایندگی هایی که در سرتاسر کشور دارند و همچنین تعداد محصولاتی که تولید کرده و به فروش رسانده اند،طبیعی است که آمار بیشتر مراجعه و ارائه خدمات را به خود اختصاص بدهند.

با این حال طی سال های اخیر و به خصوص پس از فوران قطعه های تقبلی نشان و اثر و حرکتی از سوی سایپا برای جلوگیری از این هجوم و یا کاهش اثرات آن دیده نمی شود. به نظر می رسد که آنها از یک سو تمرکز بیشتری روی فروش و تولید محصول داشته اند و از سوی دیگر انتخاب را در اختیار مصرف کنندگان گذاشته اند.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که این خودروساز صاحب بیشترین آمار خودروی اقتصادی در حال تردد در کشور است.معنی دیگر این سخن این است که بیشترین مشتریان این خودرو ها را افراد کم درآمد تشکیل می دهند.بنابراین حفظ سرمایه و دارایی این بخش از جامعه باید برای آنان از هر نکته دیگری واجب تر باشد.در واقع به دلیل تردد بیشتر این نوع خودروها در کشور نیاز است که قطعات اصل و با کیفیت مصرف کنند و از سوی دیگر نیاز است تا آنان این قطعات و خدمات را با قیمت مناسب تر دریافت کنند. با این حال بسیار دیده می شود که هزینه این نوع خدمات و قطعات به دلیل مالیات هایی که در نمایندگی ها دریافت می شود بیشتر از تعمیرگاه های آزاد است.بنابراین بخشی از مصرف کنندگان محصولات سایپا ترجیح می دهند که نیازهای خود را در مراکز غیر رسمی برطرف کنند.برخی دیگر نیز ترجیح می دهند که قطعات مورد نیاز را خود تهیه کرده و در اختیار نمایندگی رسمی قرار بدهند. در این نوع خرید است که احتمال دریافت قطعات تقلبی بیشتر شده و خسارات احتمالی اعم از مالی وجانی نیز بیشتر و بیشتر شود.

با این حال در دور جدید مدیریت سایپا اقدامات و روش های جدید در حال رخ دادن است که بتوانند احساس رضایت بیشتری را به مشتری منتقل کند. به بیان دیگر هم اکنون سایپا یدک باید تلاش کند تا مشتریان خود را از دام قطعات نقلبی نجات دهد و این کار فقط یا اطلاع رسانی درست  و تغییر رویکرد امکان پذیر است.

 

عیاس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟