آیا نبکا نور چشمی وزیر صمت است؟

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس»، اولین خودروی برقی شاسی بلند در ایران روز دوشنبه8 آبان رونمایی شد.این خودرو همان اسکای ول است که از یک سال پیش اخبار مرتبط به آن در رسانه های مختلف منتشر شده است. با این حال به صورت رسمی این خودرو معرفی و اعلام شد از آذر ماه تولید […]

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس»، اولین خودروی برقی شاسی بلند در ایران روز دوشنبه8 آبان رونمایی شد.این خودرو همان اسکای ول است که از یک سال پیش اخبار مرتبط به آن در رسانه های مختلف منتشر شده است.

با این حال به صورت رسمی این خودرو معرفی و اعلام شد از آذر ماه تولید آن آغاز خواهد شد. در مراسم رونمایی این محصول علاوه بر تعیین قیمت،شرایط فروش هم اعلام و بر اساس آن پیش فروش ها نیز آغاز شد. اما بدون اینکه کسی توجهی داشته باشد،در همین گام اول نبکا مرتکب سه تخلف شده است.تخلفی که ازچشم همه دور مانده است یا اینکه کسی نمی تواند به آن نزدیک شود.

اولین مورد به پیش فروش مرتبط می شود.برای این کار باید مجوز پیش فروش اخذ کنند و فقط در زمان تولید است که می توانند مجوز نگیرند. اما این محصول تمام وارداتی است و تنها در نبکا سرهم شده است. بنابراین نمی تواند مشمول این مساله شود.مگر اینکه با سوء استفاده از این موضوع قصد فریب و دور زدن قانون را داشته باشند.

نکته دوم بحث قیمت گذاری است. برای فروش زمانی می توانند اقدام کنند که مجوز داشته باشند، یکی از الزامات هم قیمت گذاری توسط شورای رقابت است.

آنگونه که دیده می شود این نهاد جلسه ای برای این خودرو نداشته و در نتیجه برای این خودرو قیمتی نیز تعیین نکرده است.در آخرین جلسه این شورا که دو روز پیش از رونمایی نبکا ای تی 5 برگزار شد، گزارشی در این خصوص ارائه نشده است. فقط قیمت محصولات مدیران خودرو را اعلام کرد و اگر نبکا نیز موضوع بحث بود، باید این محصولات را نیز قیمت گذاری می کرد. یعنی هنوز مستندات و مدارک بررسی نشده و قیمت هم اعلام نشده است.اما نبکا قیمت محصول خود را اعلام کرد،2میلیارد و 790میلیون تومان. ضمن اینکه شرایط فروش را هم مشخص و معرفی کرد و مشوق هایی نیز در نظر گرفت.

در این وضعیت چگونه برای خودرویی که مجوز فروش ندارد،قیمت تعیین کرده اند. آیا به دلیل اینکه عمده سهام نبکا برای مپنا است جریانات اخذ مجوزهای لازم پشت پرده به سرعت در جریان است. ضمن اینکه آنگونه که مشخص است وزرات صمت هم اطلاعی از این موضوع ندارد. در این وضعیت آیا سبقه مپنایی وزیر صمت باعث شده است که آنها ابتدا اقدام به پیش فروش کرده و سپس به دنبال مجوزهای لازم باشند. یا پیش از اخذ مجوزهای لازم از تائید قیمت اطمینان داشته اند. آیا قرار است در این زمینه شاهد دور زدن قانون و تخلفات آشکار باشیم؟

سومین موضوع هم قیمت این خودرو است . نبکا ای تی 5 محصول سال 2018 است. نسخه جدیدتر 2021 که به روز شده است قیمتی نزدیک به 35 هزار دلار دارد. بنابراین با تعرفه 4 درصد چگونه نزدیک به 3 میلیارد قیمت گذاری شده است؟ با هر روشی که محاسبه شود،قیمت این خودرو باید زیر 2 میلیارد تمام شود و تقریبا بیش از 1 میلیارد تومان افزایش قیمت داشته است؟ چرا حجم بالای سود درنظر گرفته شده است؟ آیا چون وزیر صمت سابقه مپنایی دارد و همچنین رئیس جمهور به شدت از این خودروها استقبال می کند،باید برای عرضه آنها تخلف کرد؟

 

عباس مغاری

انتهای پیام /

اولین نفر امتیاز دهید