اختلاف نظر ارزی در طرح سوال از وزیر صمت

۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس» ، هیات رئیسه مجلس طی نامه ای که به وزیر صمت ارسال کرده است وی خواسته با 8 صبح فردا،سه شنبه 12 دی ماه 1420 برای پاسخگویی به بعضی از نمایندگان مجلس از جمله رشیدی کوچی در مجلس حاضر شود. بدون نیاز به پیش بینی می توان به طور قطع […]

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس» ، هیات رئیسه مجلس طی نامه ای که به وزیر صمت ارسال کرده است وی خواسته با 8 صبح فردا،سه شنبه 12 دی ماه 1420 برای پاسخگویی به بعضی از نمایندگان مجلس از جمله رشیدی کوچی در مجلس حاضر شود.

بدون نیاز به پیش بینی می توان به طور قطع گفت که واردات خودرو به خصوص دست دوم ها محور اصلی پرسش ها خواهد بود.

بنابراین این بار خودرو پای علی آبادی را به عنوان دومین وزیر صمت کابینه رئیسی به مجلس بازکرد.

این طرح پرسش را از یک سو می توان مقدمه ای بر تعیین آینده علی آبادی و همچنین بازار خودرو دانست.

درواقع پاسخ ها و قدرت اقناع وزیر صمت می تواند میزان لرزش پایه های کرسی صدارت و سمت و سوی بازارها را مشخص کند.

اگر نمایندگان از پاسخ های وی قانع نشوند به احتمال زیاد علی آبادی باید شاهد زرد کارت و مهلت برای بهبود اوضاع باشد.این کارت زرد همچنین می توان به منزله عدم تحقق اهداف وارداتی نیز تلقی شده و مقدمات بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی بنزینی را فراهم کند. البته دامنه این افزایش ها فقط محدود به این بخش از بازار نخواهد بود و به طور سراسری قیمت ها را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اگر هم بتواند مجلسیان معترض را قانع کند که بازار اطمینان خاطر پیدا خواهد کرد و نسبت به آینده واردات امیدوار خواهد شد و عمر وزارت وی طولانی تر می شود.

البته با توجه اختلاف نظر ارزی بعضی از نمایندگان جلسه فردا را تحت الشعاع قرار بدهد.
به احتمال زیاد وزیرصمت مشکلات ارزی را اصلی ترین دلیل وضعیت فعلی واردات عنوان کند.

اما بعضی از نمایندگان مانند رشیدی کوچی این موضوع را قبول ندارند.کما اینکه وی در 22 آذرماه گذشته در حاشیه نشست خبری اتواکسپو تهران به صراحت اعلام کرد : “برای نخود، لوبیا و چای ارز هست اما برای خودرو نداریم .وکمبود ارز بهانه است. این که می گویند ارز نداریم را قبول ندارم. اعتقادی به کمبود ارز هم ندارم. ارز داریم، این که برای کجا هست مهم است.”

در مقابل نماینده مردم البرز،قزوین و آبیک که به عنوان یکی از حامیان واردات خودرو شناخته می شود برخلاف رشیدی کوچی معضل اصلی را کمبود ارز می داند.

به گفته سیاهکلی، “قرار بود در سال اول یک میلیارد دلار و در سال دوم دو میلیارد دلار برای واردات اعتبار اختصاص یابد که تاکنون ریالی اختصاص نیافته است. متاسفانه معضل واردات خودرو در ارز است. در این راستا با روسای قبلی و فعلی بانک مرکزی چندین مرتبه رایزنی کردیم اما زیر بار نرفتند. با این وجود در حال حاضر واردات خودرو به کندی و تعداد کم انجام می‌شود که باید گفت قفل واردات خودرو شکسته شده است. “

این اختلاف نظر می تواند جلسه فردا را تحت الشعاع خود قرار بدهد.در واقع این مساله از همین حالا به عنوان یک برگ برنده در دستان وزیر صمت قرار دارد.
با این حال باید دید که علی آبادی فردا با چه پرسش هایی مواجه شده و چه پاسخ هایی خواهد داد.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید