امسال هم هدف گذاری تولید خودرو محقق نخواهد نشد

۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
تولید خودرو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ، اولین گزارش از آمار تولید به روایت سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت منتشر شد. در این گزارش«مهرداد خسروی» اعلام  کرد:” از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه حدود یک میلیون و دویست و سی هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است، لذا میتوان گفت که شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم به‌گونه‌ای که جریان تولید و […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ، اولین گزارش از آمار تولید به روایت سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت منتشر شد.

در این گزارش«مهرداد خسروی» اعلام  کرد:” از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه حدود یک میلیون و دویست و سی هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است، لذا میتوان گفت که شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم به‌گونه‌ای که جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد.

وی با بیان اینکه با عملی شدن واردات خودرو، به سمت رقابتی شدن بازار خودروی کشور پیش رفته‌ایم، افزود: بنابراین دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور در طی سال‌های 1397 تا 1400 شکل گرفته بود؛ یعنی کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروهای ناقص و همچنین تلاطم بازار خودرو، براساس برنامه‌های اجرا شده، مدیریت شده است به‌طوری‌که در تولید داخل امسال هم همانند سال گذشته رشد تولیدخودروی کامل را خواهیم داشت.

رشد تولید

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت ادامه داد: در سال جاری حدود یک میلیون و چهل هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با 980 هزار دستگاه تولید مدت مشابه پارسال، رشد 6% را نشان می‌دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: در مدت یاد شده 152 هزاردستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از 34 درصد رشد برخوردار بوده است.

خسروی همچنین خاطرنشان کرد: تولید حدود 34 هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد 10 درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است.

وی اضافه‌کرد: علاوه بر این، در یازده ماهه امسال حدود 280 هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید 173 هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود 61 درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

سرپرست دفتر صنایع خودروی وزارت صمت تصریح‌کرد: در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور 23 ‌درصد بوده است.

وی افزود: از آنجا که اعتقاد دارم ارائه تصویری روشن مبتنی براعداد و ارقام می‌تواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستی‌های صنعت داشته باشد، از این‌رو دفتر صنایع خودرو به‌صورت منظم از سال گذشته گزارشی تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور راتحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر می‌کند که هم اکنون آمارنامه بهمن‌ماه نیز منتشر شده است.

خسروی همچنین گفت: ارائه منظم این گزارش با جزئیات کامل می‌تواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور در حوزه تولید و زمینه ساز جلب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور باشد.”

این اولین گزارش خسروی در سمت سرپرستی دفترصنایع خودرو وزارت صمت به شمار می آید.البته گزارش دی ماه در فرایند این جابجایی منتشر نشد.با این حال گزارش 11 ماه نشان می دهد که به رغم رشد تولید خودرو در کشور تحقق تولید یک میلیون و پانصد هزاردستگاهی محقق نخواهد شد.

این در حالی است که وزارت صمت با فشارآوردن برخودروسازان و مکلف کردن آنها به تعهداتی که با سامانه فروش یکپارچه به آنان تحمیل کرده بود،در نظر داشت که امسال با ترکیبی از تولید و واردات تقاضاهای موجود را مدیریت کرده و مقدمات کاهش قیمت ها را فراهم کند.

اما به نظر می رسد بخشی از تیم خودرویی وزارت صمت که حالا درترکیب حضور ندارند ، درک آنچنان صحیح و درستی از وضعیت تولیدکنندگان و کشور نداشتند.

در حال حاضر افرادی مانند رضا فاطمی امین ، قالیباف ، خلخالی و توکلی از تیم خودرویی وزارت صمت خارج شده اند.اما اثر تفکرات آنها همچنان گریبان این صنعت را به سختی چسبیده است.

این در حالی است که نه برنامه های تولید و نه برنامه های واردات هیچ کدام محقق نشده اند.مدیران آمده اند و رفته اند و تاوان هزینه ها را همچنان مردم پرداخت می کنند.مردمی که یکسال منتظر واردات و یا تحویل خودروهای ثبت نامی مانده اند. اما نه قیمت ها مانند قبل شد و نه خودروی وارداتی دلخواه نصیبشان شده است.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید