سد بزرگ ارز و نقدینگی در مسیر تولید خودرو

۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۱

با توجه به کاهش تولید در ماه های ابتدایی سال به نظر می رسد سد بزرگ ارز و نقدینگی همچنان جدی ترین معضل و بلندترین دست انداز در مسیر تولید خودرو به شمار می روند.

به گزارش خودروپلاس ، وزیر صمت چندی پیش از برنامه ریزی برای تولید بیش از 1.7 میلیون دستگاه خودرو در سال جاری خبرداده است.علی آبادی در حاشیه بازدید از نوزدهمین نمایشگاه قطعات نیز بار دیگر بر این آمار تاکید کرد . اما با توجه به مشکلات و چالش های که در تامین و تخصیص ارز و نقدینگی این پرسش به وجود می آید که آیا واقعا امکان رسیدن به این سقف تولید و یا حتی عبور از آن وجود دارد؟

این مساله از جایی مهم تر می شود که بر اساس آمار روند تولید خودروسازان در دوماه ابتدایی سال جاری کاهش داشته است.
در واقع به جرات می توان گفت که عدم تامین ارز و نقدینگی برای خودروسازان و قطعه سازان تولید کشور را با چالش بزرگی مواجه کرده است. این موضوع کل صنعت خودروسازی کشور را با چالش های جدی مواجه کرده است.

درواقع هم قطعه سازان و هم خودروسازان برای دست رسی به اهداف از پیش تعیین شده ، با توجه به نیاز کشور به افزایش تولید بیش از پیش به نقدینگی نیاز دارند. سال گذشته نیز در همین ایام بسیاری از خودروسازان نسبت به کمبود و عدم تخصیص ارز و تاثیر آن بر تولید هشدارهای جدی داده بودند.

هرچند در آن مقطع وزارت صمت تلاش کرد تا مشکل را برطرف کند.اما نتیجه آن در گزارش تولید سال گذشته خود را نشان داد. این مساله باعث شد که خودروسازان نتوانند برنامه تولید را به درستی پیش ببرند و در مجموع کمی بیش از 1.3 میلیون دستگاه خودرو تولید شد.

در همین حال باید در نظر داشت که بازار خودرو همچنان با تقاضای انباشته و جاری روبرو است. اصلی ترین راهکار برای عبور از این وضعیت نیز عرضه و تزریق هر چه بیشتر است.

ولی روندی که در حال حاضر حاکم شده است اجازه تحقق چنین هدفی را نخواهد داد. به بیان ساده تر خودروسازان و قطعه سازان برای تامین منابع و قطعات مورد نیاز با معضل و چالش بزرگی مواجه هستند. تامین ارز و نقدینگی را می توان سخت ترین مانع در این مسیر دانست.

آنها از یک سو برای تامین قطعات و مواد اولیه ای که تولید داخل ندارد به ارز نیاز دارند و از سوی دیگر برای تامین داخلی ها به نقدینگی نیاز دارند.
اگر این دو مولفه مهم در زمان مناسب و به اندازه کافی به دست آنها نرسد ، بدون تردید صنعت خودروسازی از برنامه تولید عقب خواهند ماند . این اتفاق باعث انتقال مشکلات سال های قبل به سال جاری و افزایش فشار بر مردم خواهد شد.

قابل تامل تر اینکه باید دید چرا در سال جهش تولید ، مانع تراشی های زیادی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد و تحقق اهداف تعیین شده امسال را با ابهام روبرو کرده است؟

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟