سرنوشت خودروهای بنزینی در انتظار خودروهای برقی ؟

۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
خودروی برقی

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ، طی ماه های اخیر و با تغییر سکاندار صمت کشور خودروهای برقی بیش ازپیش در کانون توجهات قرار گرفته است. عباس علی آبادی به بهانه های مختلف درخصوص مزایا ، مزیت ها و اثرات این نوع خودروها مفصل کرده و همچنین بر کاهش آلودگی و مصرف بنزین توضیح […]

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ، طی ماه های اخیر و با تغییر سکاندار صمت کشور خودروهای برقی بیش ازپیش در کانون توجهات قرار گرفته است. عباس علی آبادی به بهانه های مختلف درخصوص مزایا ، مزیت ها و اثرات این نوع خودروها مفصل کرده و همچنین بر کاهش آلودگی و مصرف بنزین توضیح داده و تاکید کرده است.

این درحالی است که طی دو سه سال گذشته برخی از شرکت های بخش خصوصی با مشارکت شرکت های دانش بنیان حرکت به سمت تولید خودروهای برقی را آغاز کرده اند.

با این وجود به دلیل مشکلات و مسائل موجود در صنعت خودروسازی کشور و نیاز به تولید هر چه بیشتر برای تنظیم بازار، هم و غم متولیان به تولید خودروهای بنزینی معطوف شد.

دراین وضعیت بعد از جابجایی در راس وزارت صمت و نشستن علی آبادی بر کرسی وزارت،پرونده خودروهای برقی با سرعت بیشتری در جریان قرار گرفت.

به نحوی که علاوه بر تاکید بر واردات خودروهای برقی ، برای سال آینده نیز تولید این نوع خودروها به خودروسازان تکلیف شده است.

تولید خودرو برقی موضوع جدیدی نیست

البته اخیرا معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت  گفته است: تولید خودرو برقی موضوع جدیدی نیست و از 10 سال گذشته بخشی از مطالعات مربوط به آن در معاونت علمی ریاست جمهور و بخشی در شرکت مپنا و شرکت کرمان خودرو انجام شده است.

منوچهر منطقی در ادامه افزود: بر مبنای تجربه 10 ساله، برنامه سه مرحله‌ای برای طراحی و ساخت این خودرو‌ها را اجرا کرده ایم. در بخش اول، باید استفاده از خودرو برقی را فرهنگ سازی کنیم تا زیرساخت‌های آن آماده شود، قرار است وزارت صمت فعالیت مشترکی با شهرداری از طریق تاکسیرانی در جهت گسترش خودرو برقی انجام دهد تا این خودرو‌ها وارد شبکه حمل و نقل شوند.

وی با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای تردد خودرو برقی، گفت: برای تامین زیرساخت‌ها تاکنون 15 جایگاه افتتاح شده است که مجهز به 78 شارژر هستند.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت  افزود: بخش دوم این است که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خودروسازی و همکاری مشترک مجموعه‌های بین المللی تا افق 1404 به سمت طراحی و ساخت خودرو‌های بومی خواهیم رفت.

منطقی گفت: از آبان ماه، هزار خودروی برقی شامل تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت برقی وارد شبکه حمل و نقل می‌شوند.

وی گفت: در فاز سوم پیش بینی شده است که اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق شویم، باید رقابت پذیر شویم که نیازمند همکاری مشترک وزارت صمت، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنعتی است.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت افزود: زمانی که خودرو برقی می‌آید ابتدا باید شارژر داشته باشد، این شارژر‌ها باید در نقاط مختلف مانند پمپ بنزین‌ها وجود داشته باشند تا مصرف کننده مشکلی در این زمینه نداشته باشد. بخش مهم دیگر در تولید خودرو برقی، بحث تامین باتری و خدمات پس از فروش است که باید این موارد مورد توجه قرار گیرد.

مشکل از کجا آغاز می شود؟

هر چند دست یابی به تکنولوژی وتولید پر تیراژ خودروهای برقی با توجه به روندی که در دنیا آغاز شده،یک ضرورت بسیاری جدی تلقی می شود.

اما به نظر مشکل از جایی آغاز خواهد شد که بازهم دولت در این مقوله ورود کند. این در حالی است که طی سال های اخیر حضور و دخالت همه جانبه در صنعت خودروسازی کشور نه تنها منجر به توسعه و پیشرفت این صنعت نشده است ، بلکه افزایش زیان انباشته و فاصله گرفتن با سطح اول تولید خودرو در دنیا بدون تردید در دخالت ها و تصمیمات دولت ریشه دارد.

بنابراین اگر واقعا قصد دارد که به صورت جدی،ماندگار و اصولی تولید خودروی برقی در کشور آغاز و به جریان اصلی تبدیل شود،باید جایگاه ها ، میزان دخالت و وظایف تعریف شد. اما بدون شک دولت باید بیشترین فاصله را داشته باشد. یعنی وظایفش طوری تعریف شود که بتواند زیرساخت ها و منابع لازم را بر اساس برنامه ریزی ها صورت گرفته انجام بدهد و دخالتی در تولید و بازار نداشته باشد. تجربه نشان داده است که دولت تولید کننده و بازرگان و اقتصاددان خوبی نیست. بنابراین باید واقعیت را پذیرفته و اجازه بدهد مسیر به صورت علمی و اصولی و مبتنی برچارچوب های اقتصاد طی شود.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید