اخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگتست و بررسیسرویس ویدئو

لاماری در منطقه ممنوعه

تیم خودروپلاس در اولین قسمت از فصل اول مستند تست و بررسی خودرو به سراغ لاماری ایما رفته است

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»تیم خودروپلاس در اولین قسمت از فصل اول مستند تست و بررسی خودرو به با لاماری در منطقه ممنوعه دیدار کردند ،شاید بسیاری از خبرنگارانی که خرداد ماه سال ۱۴۰۰ برای بازدید از کارخانه آرین موتور به خمین دعوت شده بودند،نه تنها حین این دیدار بلکه در مسیر بازگشت این سوال را مدام از خود تکرار می کردند،دلیل این دعوت چه بود؟چرا باید برای دیدن سوله ای خالی این همه راه آرین موتور ما را از تهران به خمین بکشونه؟ دنبال چی بودن؟ آیا این بازی بوده؟چی می خوان بگن؟مگه کارخونه خالی دیدن داره؟نمی شد تو تهران یه نشست بذارن؟ این پرسش ها همگی تو نوع خودش درست بودن؟چون وقتی وارد کارخانه آرین موتور تو خمین که می شدی با یک سالن بزرگ روبرو می شدی که در گوشه ای از آن ،یک خط وجود داشت که اونم مشغول مونتاژ ون سان ری  )sun ray ( بود. البته در خلال بازدید مدیران ارشد این شرکت از برنامه های آتی خود خبر می دادن.برنامه هایی که قرار بود،آرین موتور را که قبلا نماینده رسمی میتسوبیشی در ایران بود به یک تولید کننده تبدیل کنه. طی اون دیدار گفته شد که تا کمتر از یک سال اولین محصول از این خط بیرون خواهد آمد. البته این محصول هنوز در کشور مادر  معرفی نشده و قرار است تقریبا با لانچ اون تو کشور مادر ،در ایران نیز معرفی بشه.از مشخصات خوبی که این خودرو داره هم خیلی صحبت شد.با این حال شاید کمتر کسی به این حرف ها اهمیت می داد.چرا که سوله ای بزرگ و خالی نمی توانست این ادعا را ثابت کند.با این حال آن روز با تمام پرسش هایی که به وجود آورده بود تمام شد و رفت.

ولی برای آرین پارس موتور روزی بود که شروع به زدن حرف های تازه کرده بود.البته با توجه به شرایط آن روزها،سوال هایی که در ذهن ها شکل گرفته بود و گاهی با صدای بلند نیز مطرح می شد،طبیعی بود.ایران در تحریم بود و اوضاع و احوال صنعت خودروسازی چندان خوب نبود.یعنی تازه خیلی از شرکت ها از بحران های شدیدی که به وجود اومده بود گذر کرده بودند و در پی تولید محصول بودند.چرا که بازار نیاز به تولید داشت و تقاضا به طرز اعجاب آوری بالا رفته بود.در این وضعیت دیدار از کارخانه ای خالی که قرار است محصولی تولید کند طبیعتا سوال برانگیز بود.اما در عین حال یک نکته باعث می شد که این پرسش ها با شک و تردید هم همراه بشن. چون شرکتی که قرار بود محصول جدیدی را تولید و عرضه کند،سابقه خوبی داشت و پیش از تحریم ها حتی می خواستن با مشارکت و شراکت میتسوبیشی،شروع به تولید محصولات این برند ایرانی کنن.اون هم توی ایران .مقدمات کار هم فراهم شده بود.ولی خوب بعضی مسائل هست که دست آدم نیست.مثل خروج یک طرفه آمریکا از برجام و تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور . ولی به نظر می رسه که آرین موتور همچنان قصد داشت که تولید رو شروع کنه.اما این بار دیگر نمی تونست با چشم بادامی ها کار کنه و سراغ همسایه اونا رفته بود.البته تنها گزینه هم چین بود ولی خوب.بعدها زمان ثابت کرد که سراغ یه آدم حسابی تو خودروسازای چینی رفته بودن.

هر چند اون روز گذشت ولی رفته رفته اخبار زیادی حول و حوش فعالیت های آرین موتور به گوش می رسید.اینکه چه محصولی رو انتخاب کرده و قراره کی تولید بشه و چه زمانی معرفی و رونمایی بشه.در عین حال اما بازهم با توجه به سرعت تولید تو ایران بازهم به نظر نمی رسید که آنها بتوانند سر حرف خود بایستند.در همان روز که خبرنگاران از سایت خمین این شرکت بازدید کرده بودند،اعلام شد که کمتر از یک سال اولین محصول از برند جدید این شرکت به نام لاماری متولد خواهد شد.اما آیا ممکن بود؟

بعدها ثابت شد که بله ممکن است و این شرکت به صورت هدفمند اقدام به دعوت کرده است.چون کمتر از یک سال دقیقا ۹ ماه بعد اولین محصول با یک تغییر از این کارخانه بیرون اومد.البته این تغییر ربطی به محصول نداشت،بلکه با توجه به برنامه های آرین موتور، لاماری به برند جدید این خودروساز تبدیل شد و اولین محصول با نام لاماری ایما تولید شد. در واقع از آن سایت خالی،یک محصول و یک برند جدید خلق شدند.برندی که این روزها جزء پر طرفدارها بازاره و خیلیا دوست دارند که لاماری داشته باشن.در هر صورت اولین سری لاماری ایما، ۹ ماه بعد معرف و رونمایی شد و  شهریور ماه سال گذشته تحویل شد.یعنی همان طور که گفته بودن هم زودتر تولید کردن و هم زودتر از موعد تحویل دادن.البته پیش از تمام اینها،لاماری بدون محصول توانسته بود جای خود در بازار را پیدا کنه.وقتی هم که اومد این جایگاه تثبیت شد.چون گفته ها با آنچه که دیده و لمس شد تطبیق داشت و این اعتماد بازار را جلب کرد.

طراحی لاماری ایما

همانطور که دیده میشه در طراحی لاماری ایما با یک چهره اسپرت جوان پسند روبه رو هستیم. در واقع در طراحی این خودرو از خودروهای به روز مطرح اروپایی الگو برداری شده است.یعنی طراحان این خودرو تونستن،بخش زیبا ،جذاب و به روز خیلی از خودرو ها را انتخاب کنند و با ظرافت و زیبایی آن را در قالب لاماری دربیاروند.در طراحی داخل کابین نیز حس خوبی وجود دارد و شکل و شمایل لوکس آن در کنار امکانات،حس خوب و راحت بودن را منتقل می کند.

البته باید اشاره کرد که لاماری ایما در چین و سایر کشورها با نام دانگ فنگ T5 Evo شناخته می‌شود که در حقیقت نسخه‌ای بهبود یافته از دانگ فنگ T5 اصلی است. دانگ فنگ T5 Evo خودرویی به روز است و در سال ۲۰۲۱ توسط یکی از زیرمجموعه‌های دانگ فنگ به نام فنگ ژینگ معرفی شده است.

لاماری ایما به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژر مجهز است و ۱۹۷ اسب بخار را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید می کند. مصرف سوخت بهینه این کراس اوور متوسط در شرایط استاندارد ۵٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و در شرایط ترکیبی، این عدد به ۶٫۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

جعبه دنده ایما از نوع ۷ سرعته دو کلاچه سری W یا همان تَر است که توان را به چرخ های جلوی این کراس اوور چینی می رساند. بر اساس اطلاعات موجود، این خودرو می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹٫۲ ثانیه ثبت کند. البته برخی شتاب این کراس اوور را در شرایط استاندارد و ایده آل در محدوده ۸٫۷ ثانیه می دانند. یه نکته هم باید اشاره کرد که لاماری ایما رقبای گردن کلفتی هم داره که می شه به  فیدلیتی، دیگنیتی، تیگو ۷ پرو، جک کی ۷ اشاره کرد. این خودروها تونستن بازار رقابت را به شدت داغ کنند و با توجه به مشخصاتی که دارند،جزءمحصولاتی هستند که ارزندگی بسیار زیادی تو بازار پیدا کردن و قیمت کارخانه و بازارشون فاصله معناداری باهم دارن که خودش نشون میده این خودرو تونسته مسیر درستی را طی کنه.

امکانات ایمنی:

ABS – EBD – ESC – HDC – HAC – TCS – HBA – BAS – کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

آپشن ها

امکانات و آپشن ها  صفحه نمایش لمسی ۱۰.۲۵ اینچی – بلوتوث – ۶ بلندگو – صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در ۶ جهت، قابلیت تنظیم ارتفاع نور جلو، آینه های برقی به همراه گرمکن، صفحه نمایش دیجیتالی کیلومترشمار ۱۰.۲۵ اینچی، فرمان چرمی دی کات، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور، چراغ مخصوص روز، روکش چرمی صندلی ها، کروز کنترل، سیستم تصفیه هوا AQS، سانروف پانوراما، سنسور پارک، کول باکس، قابلیت اتصال WiFi

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا