مدل 2020 I-Pace؛ عرض اندام جگوار در بازار خودروهای الکتریکی

۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
جگوار

بازار خودروهای الکتریکی هر روز رونق بیشتری می‌گیرد و حالا شرکت محبوب جگوار هم با خودروی جدید خود به نام I-Pace پای به این بازار گذاشته است. I-Pace همان خودرویی است که می‌تواند هیجان زیادی به این بازار اضافه کند. طراحی خارجی جذاب این خودرو در بین خودروهای مشابه رقیبی ندارد و همچنین فضای داخلی آن ترکیب متعادل و فوق‌العاده‌ای از لوکس بودن و تکنولوژی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، بازار خودروهای الکتریکی هر روز رونق بیشتری می‌گیرد و حالا شرکت محبوب جگوار هم با خودروی جدید خود به نام I-Pace پای به این بازار گذاشته است. I-Pace همان خودرویی است که می‌تواند هیجان زیادی به این بازار اضافه کند. طراحی خارجی جذاب این خودرو در بین خودروهای مشابه رقیبی ندارد و همچنین فضای داخلی آن ترکیب متعادل و فوق‌العاده‌ای از لوکس بودن و تکنولوژی است. SUV تمام الکتریکی شرکت جگوار با قدرت بسیار زیادی شتاب می‌گیرد و راننده آن به طور تعجب‌برانگیزی با خودرویی روبرو می‌شود که گویا یک خودروی ورزشی است. در حالی که جگوار ادعا دارد که تمام کلاس‌های این خودرو قابلیت رانندگی 407 کیلومتر و همچنین استفاده از شارژ سریع را دارند، ما دریافتیم که رسیدن به این مقدار مسافت در رانندگی با این خودرو دشوار بوده و همچنین استفاده از شارژ معمولی متداول‌تر است. با این حال، در مدل 2020 I-Pace نوآوری در خودروهای الکتریکی تا حدی به نفع ساخت خودرویی جذاب و دلپذیر، کنار گذاشته شده است.

چه چیزی در مدل 2020 این خودرو جدید است؟

در مدل سال 2020، جگوار تغییرات نرم‌افزاری عمده‌ای در I-Pace ایجاد کرده است. مهم‌ترین این تغییرات در مجموعه باطری‌های این خودرو است که از نو برنامه‌ریزی شده تا بتواند 8 درصد مسافت بیشتری برای این خودرو تامین کند. با این کار جگوار، مسافتی که می‌توان با I-Pace رانندگی کرد به 407 کیلومتر افزایش پیدا کرده که 30 کیلومتر از مقدار قبلی بیشتر است. همچنین این تغییرات نرم‌افزاری یک حالت بهینه‌ خنک‌سازی، یک حالت رانندگی سازگار با محیط زیست کاراتر و در کنار همه این‌ها یک ترمز بهبودیافته از نوع ذخیره‌کننده انرژی خودرو در حین ترمز گرفتن، به این خودروی الکتریکی جگوار اضافه کرده است.

کلاس قیمت
S $71,000
SE $77,400
HSE $82,050

کلاس‌های مختلف این خودرو و قیمت هر کدام

 

آیا I-Pace عملکرد رضایت‌بخشی دارد؟

در طراحی I-Pace از سیستم تمام چرخ متحرک استفاده شده است. این سیستم در کنار دو موتور الکتریکی قرار گرفته که در مجموع 394 اسب بخار قدرت و 512 پوند بر فوت گشتاور تولید می‌کنند. این انرژی I-Pace را قادر می‌سازد که با شتابی سریع در مسیرهای شهری و بین شهری حرکت کند. در پشت فرمان، I-Pace ترکیبی از چابکی چشم‌گیر، نرخ پاسخ‌دهی فرمان رضایت‌بخش و همچنین رانندگی راحت به لطف سیستم تعلیق به کمک هوا است که بر روی تمام کلاس‌های این خودرو به صورت پیش‌فرض نصب شده است. مجموعه باتری هفتی که در زیر اتاق این خودرو قرار گرفته، مرکز ثقل آن را در نقطه‌ای پایین قرار داده که همین به جگوار الکتریکی مورد بررسی ما چابکی و ثبات بالایی می‌بخشد. با اینکه در تستی که انجام دادیم، رانندگی با این جگوار الکتریکی جذاب و سرگرم‌کننده بود، با این حال ترمزهای نه چندان سریع آن به نظر ما یک نقطه ضعف به حساب می‌آمد؛ نقطه ضعفی که البته شاید در دیگر کلاس‌های این خودرو که ما مورد آزمایش قرار ندادیم، به چشم نیاید.

عمر باطری و مسافت قابل رانندگی با I-Pace چقدر است؟

بر روی هرکدام از خودروهای I-Pace یک باطری 90 کیلوواتی نصب شده است که طبق تخمین‌های سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا یا همان EPA به کمک آن می‌توان 407 کیلومتر رانندگی کرد. برای مقایسه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که خودروی e-tron شرکت آئودی 324 کیلومتر و همچنین Model X شرکت تسلا 474 کیلومتر قابلیت رانندگی با یک بار شارژ کردن باطری دارند. همچنین این جگوار الکتریکی از یک پورت شارژ سریع بهره می‌برد که این امکان را فراهم می‌سازد که باطری این خودرو را بتوان تنها در 40 دقیقه به میزان 80 درصد شارژ کرد. آن‌هایی که به این قابلیت دسترسی نداشته باشند، مجبور هستند حدود 13 ساعت برای اینکه باطری این خودرو با شارژهای 240 ولتی متداول پر شود، صبر کنند.

عمده هدف طراحی خودروهای الکتریکی، حفظ و حراست از محیط زیست است. به منظور اینکه دریابیم آیا جگوار I-Pace چنین هدفی را تامین می‌کند یا نه کافی است توجه کنیم که این خودرو بر طبق تخمین‌های EPA به طور تقریبی به اندازه خودرویی که در 100 کیلومتر، 2.9 لیتر در شهر ، 3.2 لیتر در بزرگراه و 3 لیتر به طور ترکیبی سوخت مصرف می‌کند، انرژی مصرف می‌کند. این مقدار گرچه از Model X تسلا و e-tron آئودی بالاتر است، اما باز هم نوید یک خودروی سازگار با محیط زیست را می‌دهد.

 

کدام تکنولوژی‌ها به منظور کمک به راننده و ایمنی بیشتر روی این خودرو نصب شده‌اند؟

هنوز مدل 2020 I-Pace  توسط دو نهاد تشخیص‌دهنده سطح ایمنی خودروها یعنی سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراهی (NHSTA) و همچنین موسسه بیمه امنیت بزرگراهی (IIHS)  مورد تست تصادف قرار نگرفته است. با این حال مجموعه‌ای از امکانات بر روی این خودرو قرار گرفته که به تامین ایمنی آن کمک می‌کند. مهم‌ترین این این امکانات عبارت هستند از:

  • هشدار برخورد از جلو ترمز اضطراری خودکار (به صورت پیش‌فرض)
  • هشدار خروج از خطوط و راهنمایی باقی ماند در خطوط (به صورت پیش‌فرض)
  • سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل) تطبیق‌پذیر (به صورت آپشن)

فرزین احمدی

انتهای پیام /

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟