وزیر صمت تا شب عید مهلت گرفت

۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس»، وضعیت مبهم و عرضه های قطره چکانی مصحولات تولید داخل ، در کنار کندی حرکت خودروهای وارداتی و عدم ابلاغ آئین نامه خودروهای کارکرده دلایلی بودند که باعث انتقاد بخشی از نمایندگان مجلس شده بودند. این مساله باعث شد وزیر صمت برای پاسخ به پرسش این بخش از نمایندگان […]

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس»، وضعیت مبهم و عرضه های قطره چکانی مصحولات تولید داخل ، در کنار کندی حرکت خودروهای وارداتی و عدم ابلاغ آئین نامه خودروهای کارکرده دلایلی بودند که باعث انتقاد بخشی از نمایندگان مجلس شده بودند.

این مساله باعث شد وزیر صمت برای پاسخ به پرسش این بخش از نمایندگان امروز در صحن علنی مجلس حاضر شود.
دراین زمینه نماینده مردم مرودشت،ارسنجان و پاسارگاد با اشاره به اینکه چرا علی‌رغم گذشت یکسال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات خودروهای نو تا این لحظه انجام نشده است؟ بیان کرد: اگر ما از ابتدای مجلس شورای اسلامی بر روی صنعت خودرو دست گذاشتیم قطعا به دنبال این بودیم که رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند و اتفاقات خوبی را در این حوزه برای مردم رقم بزنیم. همیشه منافع مردم و نظام سرلوحه کار ما در مجلس بوده است اما این روا نبود که در این مدت که برای مردم قدم برداشتیم این همه مورد تهمت، توهین و افترا قرار گرفتیم.

جلال رشیدی کوچی افزود: دیدیم که عده‌ای در رسانه‌ها، روزنامه‌ها و پیج‌های اینستاگرامی و در اکانت‌های توییتری تا توانستند ما را مورد لطف و محبت خود قرار دادند و حتی کلیپ‌هایی علیه ما ساختند و ما را مافیای خودرو معرفی کردند.

نماینده مردم مرودشت در خانه ملت با بیان اینکه ما به چه حقی مردم را از حقوق اولیه خودشان محروم می‌کنیم، گفت: زمانی که با جوانان صحبت می‌کنیم آنها تنها یک ماشین با قیمت مناسب می‌خواهند که بروز باشد و بتوانند سوار آن باشند این چه قوانینی است که ما داریم؟ چرا اجازه نمی‌دهیم موتورهایی که جوانان دوست دارند وارد کشور شود.
این عضو کمیسیون امور داخلی اضافه کرد: سوال بنده از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که در ۱۹ ماهه‌ای که از تصویب قانون واردات خودرو می‌گذرد به مردم گزارش دهند که چه تعداد خودرو وارد کشور شده است و چه تعداد به دست مردم رسیده است و چه تعداد در حال ترخیص از گمرک است و چه تعداد ثبت سفارش شده است.
جلال رشیدی کوچی در ادامه خاطر نشان کرد: سوال بعدی بنده این است که چرا آیین‌نامه واردات خودروهای کار کرده که سه ماه است در هیات دولت به تصویب رسیده و شما نیز نگاه مثبتی به آن داشتید هنوز ابلاغ نشده است؟ از سوی دیگر چرا فرآیند قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری خودروهای وارداتی اینقدر بالا است.

وی در ادامه بیان کرد: یک خودروی ۱۷ هزار دلاری با تعرفه‌گذاری که دولت انجام می‌دهد با نرخ ۳۰ هزار دلار به دست مردم می‌رسد، لطفا پاسخ دهید آیا قرار نیست اصلاحی در تعرفه‌ها صورت گیرد؟

ارائه آمار پاسخ وزیر به مجلس

وزیر صمت نیز در پاسخ به نمایندگان به ارائه گزارشی از عملکرد خودرویی وزارت صمت پرداخت.
علی آبادی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و این تولیدات اکنون از مرز ۱ میلیون دستگاه گذشته است. در مدت یاد شده ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۶ درصد رشد برخوردار است. همچنین حدود ۲۸ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین در کشور تولید شده‌ است. در مدت زمان یاد شده ۴۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۷ درصد رشد برخوردار است. در ۹ ماه ابتدای سال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با پارسال حدود ۹۶ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه آمار واردات خودرو به سرعت در حال تغییر و روبه رشد است، به ارائه گزارش از آمار واردات خودرو به کشور پرداخت و گفت: تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار عدد است درحالی که کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر هستند. به این تربیت فرایند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندها اعم از چینی و غیره نظم گرفته و روال پیدا کرده است و امیدوارم ملت شریف با صبوری مراقب باشند و فریت دلالان را نخورند.

مهلت سه ماه

جلال رشیدی کوچی پس از استماع توضیحات وزیر صمت بیان کرد: اگر بنده همین الان این سوال را به رای بگذارم قطعا نمایندگان با توجه به حساسیت این موضوع به وزیر کارت زرد می‌دهند اما از آنجا که آقای علی‌آبادی مدتی است که روی کار آمده و بنده شهادت می‌دهم که در این مدت برای واردات خودرو تلاش کردند مهلتی سه‌ماهه تا عید به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت برای انجام واردات خودرو می‌دهم و سوال خود را به رای نمی‌گذارم.

قالیباف: تخصیص ارز برای واردات خودرو تبدیل به قانون شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع تخصیص ارز برای خودرو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در مجمع تشخیص هم تایید شده لذا این موضوع اکنون تبدیل به قانون شده است.

قالیباف :جلسه دیگری با درکار نخواهد بود

رئیس مجلس شواری اسلامی نیز اظهار کرد: دوستان در بانک مرکزی می‌گویند سهم ارز مربوط به خودرو را در اختیار صنایع گذاشته پس دیگر اولویت‌بندی با وزیر صمت است ان شاءالله تا عید پیگیری شده تا موضوع حل و فصل شود.
محمدباقر قالیباف همچنین بیان کرد: لازم است این نکته را روشن و شفاف بگویم که تخصیص ارز برای خودرو باید طبق لایحه دولت و مصوبه مجلس شورای اسلامی انجام شود، چون این موضوع در مجمع تشخیص هم بحث شده و مغایرتی با سیاست‌های کلان نداشته و در مجمع تشخیص تصویب و تبدیل به قانون شده است.

وی اضافه کرد: براین اساس ما برای این موضوع جلسه دیگری را در صحن تکرار نمی‌کنیم جز این‌که پیگیری جدی از باب اجرای قانون و واگذاری ارز برای واردات خودرو داشته باشیم.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید