کاهش ۵۹ درصدی تردد خودروها در هسته مرکزی شهر زنجان

۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

عاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: طرح زوج و فرد باعث کاهش ۵۰ درصدی تردد خودروها در هسته مرکزی شهر می‌شود و قابل ذکر است مردم با طرح زوج و فرد آشنا هستند و نیازی به توجیه آنان نیست.

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس،مهرداد سلطانی شب گذشته (۲۳ فروردین) در نشست خبری که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در رابطه با فعالیت کمیته بهداشت محیط استان زنجان، اظهار کرد: این کمیته با معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی تشکیل شده که سرپرستی این کمیته بر عهده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان است؛ همچنین کمیته بهداشت محیط استان معطوف به اقداماتی است که در اماکن و معابر عمومی در راستای مبارزه با ویروس کرونا انجام می‌شود و ساماندهی این اقدامات در راستای ارتقای بهداشت محیط است، پیش از عید اقدامات زیادی در استان در راستای ضدعفونی و گندزدایی اماکن و معابر عمومی انجام شده است.

وی در رابطه با تصویب پروتکل برای رعایت بهداشت اماکن عمومی توسط ستاد مبارزه با کرونا کشور، افزود: از ۱۰ روز گذشته در ستاد مبارزه با کرونای کشور پروتکلی برای رعایت بهداشت اماکن عمومی تصویب و به استان‌ها ابلاغ شد که این پروتکل دو مسیر را باز کرد که اقدامات قبلی در سطح شهرها و روستاها، تعیین تکلیف مناطقی که باید ضدعفونی شود، ضدعفونی فقط ۴۰ نقطه شهری و سالم‌سازی خانه‌های کرونایی را در دستور کار قرار داد.

این مسئول در رابطه با سالم‌سازی خانه‌هایی که به نحوی با بیماری کرونا درگیر بودند، تصریح کرد: بیش از ۴۰۰ تیم توسط استانداری و سازمان بسیج، در راستای سالم‌سازی در منازل و محل‌هایی که بیماران مبتلا به کرونا در آن‌ها حضور دارند یا قرنطینه هستند یا بعد از گذراندن دوره بیماری به خانه‌های خود بازگشته‌اند تشکیل شده و همه اقدامات آنان زیر نظر دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان انجام میشود که استفاده از نیروهای بسیج در این راستا مورد توجه بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در رابطه با طرح ترافیک در استان، ادامه داد: طرح ترافیک جدیدی در راستای ارتقای سلامت و فاصله‌گذاری اجتماعی در استان پس از ۲۴ فروردین آغاز می‌شود، قابل ذکر است فاصله‌گذاری اجتماعی از مدتی پیش در استان آغاز شده بود و اکنون به فاصله‌گذاری هوشمند تبدیل شده و اقدامات متعددی در حوزه‌های مختلف اصناف اتفاق افتاده است. با توجه به اینکه پس از تعطیلات نوروز شاهد افزایش حجم ترددهای درون‌شهری بوده‌ایم، نیاز بود در بحث ترافیک و تردد خودروها نیز تصمیماتی گرفته شود.

سلطانی با بیان اینکه طرح زوج و فرد در هسته مرکزی شهر زنجان تا پایان فروردین‌ماه اجرا می‌شود، اظهار کرد: اقدامات مختلفی برای جلوگیری از احتمال شیوع بیشتر بیماری کرونا در زنجان و از دست دادن روند مدیریت شده این بیماری و تردد غیرضروری مردم در معابر عمومی و هسته مرکزی هسته شهر پیشنهادهایی شده بود که در این راستا از مردم زنجان درخواست کردیم سفرهای غیرضروری درون‌شهری خود را کاهش دهند و در کنار آن باید اقدامات سلبی هم اتفاق می‌افتاد.

وی با بیان اینکه مقرر شد طرح زوج و فرد (محدودکننده کنترل ترافیک) را به‌ صورت پایلوت آزمایشی در محدوده هسته مرکزی شهر انجام دهیم و بعد از اجرای طرح برای ادامه طرح با استفاده از بازخوردگیری‌های انجام شده تصمیم‌گیری شود، افزود: این طرح باعث کاهش ۵۰ درصدی تردد خودروها در هسته مرکزی شهر می‌شود، قابل ذکر است مردم با طرح زوج و فرد آشنا هستند و نیازی به توجیه آنان وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه طرح زوج و فرد از ساعت ۹ تا ۱۳ و ساعت ۱۶ تا ۲۱ در هسته مرکزی شهر زنجان اجرا می‌شود، تصریح کرد: هسته مرکزی شهر از جنوب به خیابان خیام، از شرق به بلوار کشاورز، از غرب به بلوار آزادی و خیابان جمهوری اسلامی، و از شمال به خیابان سعدی شمالی و کوچه مشکی محدود می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد به‌صورتی برنامه‌ریزی شده است تا برای مردم شاغل در هسته مرکزی شهر و ساکنان آن مناطق مشکلاتی به وجود نیاورد، ادامه داد: این طرح به صورت موقت و در مرحله اول تا پایان فروردین انجام می‌شود، ابراز کرد: این طرح برای جلوگیری از تجمعات در دستور کار قرار دارد.

سلطانی با بیان اینکه طرح زوج و فرد در همه نقاط شهر زنجان اجرا نمی‌شود و تنها در هسته مرکزی شهر و در ساعات مشخصی انجام می‌شود، اظهار کرد: اجرای این طرح به هیچوجه همراه با کنترل پلاک و توقف خودروها و مانع‌گذاری فیزیکی نخواهد بود، بلکه هدف، عدم ورود خودروها به این محدوده‌ها به‌صورت داوطلبانه از سوی مردم بوده و کسانی که این طرح را رعایت نکنند، اعمال قانون خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه طرح زوج و فرد برای کنترل ساعت پیک تجمع و تردد در داخل شهر انجام می‌شود، گفت: اسلام‌آباد، منطقه‌ای پرتجمع بوده و یک خیابان تجاری مهم دارد و همه شهروندان در آن تردد می‌کنند، لذا نگرانی‌های موجود برای اجرای طرح زوج و فرد در این منطقه، این است که شهروندان خودروهای خود را در خیابان‌های اطراف پارک کنند و پیاده به سمت خیابان تجاری حرکت کنند و شاهد تجمع مردم در آن منطقه باشیم؛ در واقع اجرای طرح زوج و فرد در آن مشکلی را حل نمی‌کند و تصمیم‌گیری برای این منطقه به زمان دیگری موکول شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: طرح زوج و فرد در کلان‌شهرها به دلیل هدایت مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی و تجمع مردم در آنجا این طرح حذف شده، در حالی که در شهر زنجان حمل و نقل عمومی فعلا در حال تعلیق بوده و وضعیت با کلان‌شهرها متفاوت است.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟