تلاش کوشا خودرو برای فریب وزارت صمت و کیا+سند

۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، کوشا خودرو در حالی کار بازارسازی و قیمت سازی محصولات کیا را با K5 آغاز کرده بود که با انتشار نامه رسمی کیا حالا آینده این شرکت و حتی ادامه حیات آن با ابهام مواجه شده است.کوشا خودرو همچنین جزء اولین شرکت هایی بود که مراحل عرضه خودرو در […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، کوشا خودرو در حالی کار بازارسازی و قیمت سازی محصولات کیا را با K5 آغاز کرده بود که با انتشار نامه رسمی کیا حالا آینده این شرکت و حتی ادامه حیات آن با ابهام مواجه شده است.کوشا خودرو همچنین جزء اولین شرکت هایی بود که مراحل عرضه خودرو در بورس کالا را کرده بود و قصد داشت بیش از 2 هزار دستگاه کیا را در 9 مدل به فروش برساند.

وزارت صمت نیز که غیر از مساله درآمدی ،واردات خودرو برایش به یک امر حیثیتی تبدیل شده است،به شدت روی محصولات کیا و ورود اولین محموله های آن مانور می داد.هر چند تنها ۲۲ دستگاه به عنوان نمونه وارد شده بود.در این شرایط با توجه به پیشینه برند کیا و نیاز بازار، قرار بود تا پایان همین هفته کار پذیره نویسی در بورس کالا نیز انجام شود.

ضمن اینکه به طور غیر رسمی با قیمت گذاری کیا k5 آنها برنامه بازارسازی و قیمت سازی را نیز شروع کردند.اما انتشار نامه رسمی کیا باعث شد که فعلا کار کوشا خودرو همراه با اینده آن متوقف و‌مبهم شود.البته در کمال تعجب وزارت صمت،به عنوان راهبر اصلی واردات تا کنون در این مورد نیز سکوت کرده است.این در حالی است که داشتن نمایندگی جزء الزامات آيين‌نامه نامه واردات است.

هر چند به دلیل شرایط تحریمی کسی نمی تواند مدعی نمایندگی از شرکت مادر باشد .ولی حداقل این است که از یک نمایندگی در کشوری ثالث لوح دریافت کرده اند.اما نامه رسمی کیا نشان داد که کوشا خودرو نه تنها از شرکت مادر بلکه از سایر کشورها نیز نتوانسته است نمایندگی اخذ کند.بنابراین اولین پرسش این است که چگونه توانسته از وزارت صمت مجوز کسب کند.

آیا به وزارت صمت اسناد دروغ ارائه داده است یا وزارت صمت بی توجه و تنها با نگاه درآمدی به سرعت درخواست ها را پاسخ داده است.البته در نامه رئیس سازمان توسعه تجارت به مهلت یک ماه به این شرکت برای تکمیل مدارک اشاره شد.با این حال تبلیغات پر فشار و متعدد محیطی این شرکت،در ظاهر نشان می داد که کوشا خودرو،نماینده رسمی کیا خودرو است و نماینده قبلی این برند کره ای،نقشی در واردات جدید نخواهد داشت.در این شرایط بازار به شدت در انتظار ورود این محصولات بودند.

پیش بینی ها نیز نشان می داد که این محصولات به سرعت به فروش خواهد رفت. با این حال این اتفاق در شرایطی رخ داده است که اگر این نامه منتشر نمی‌شد و رسانه ها آن را پوشش نمی دادند مشخص نبود که با تعیین قیمت پایه دو میلیارد و صد و هفتاد و هفت میلیونی برای کیا کی 5، از یک‌سو قیمت نهایی تا چه میزان بالا می رفت و از سوی دیگر چه سرنوشتی در انتظار خریداران محصولات خیالی کیا بود.

چرا که با توجه به نامه کیا کره جنوبی نه تنها خریداران محصولات کیا که توسط کوشا خودرو قرار بود ارائه شود هیچ گاه دستشان به خودرو نمی رسید بلکه تکلیف پول هایی که این وسط به حساب این شرکت ریخته می‌شد مشخص نبود به چه سرنوشتی خواهند رسید.در این میان وزارت صمت نیز باید پاسخگو باشد.چرا که در هر صورت مجوز نهایی را این وزارت خانه صادر کرده است. این در حالی است که وزارت صمت به عنوان اصلی ترین برنده واردات باید در این زمینه پاسخگو باشند چرا که در نظر گرفتن سود ۱۵ درصد برای وارد کننده و سود ۸۵ درصدی برای وزارت صمت و در نهایت خزانه دولت است ،نشان می دهد که وزارت صمت واقعا باید پاسخگو باشد.

یعنی از یک سو باید مشخص کند که فریب خورده است یا چشمانش را به بهانه سود 85 درصدی بسته است؟ آیا شرکتی که در نامه پیمان پاک به آن اشاره شده است،از طرف کیا نمایندگی رسمی دارد یا این شرکت واسط است که طرف ایرانی را فریب داده است؟

اما نکته اصلی این است که وزارت صمت چه برخوردی با این شرکت خواهد داشت؟آیا اگر این نامه بعد از پذیره نویسی و فروش خودرو در بورس کالا منتشر می شد،وزارت صمت از مسئولیت شانه خالی می کرد و مردم را به سوی کوشا خودرو هدایت می کرد؟آیا در آن هنگام کوشا خودرویی وجود داشت؟

آیا وزارت صمت سود 85 درصدی را به مردم بر می گرداند؟به بیان بسیار ساده،در شرایطی که بسیاری از مردم برای حفظ سرمایه ها و ارزش دارایی ها خود سراغ بازارهایی نظیر خودرو می روند،آیا سوء استفاده از ین شرایط منصفانه است؟ در هر صورت فعلا وزارت صمت همانند کوشا خودرو،هیچ واکنش نداشته و پاسخی نداده اند؛

اما در هر صورت از یک سو مردم خاطره خوش نماینده پیشین این شرکت را همچنان در ذهن خویش نگه داشته اند و از سوی دیگر هر قدر هم که نیازمند باشند،فراموش نمی کنند که چه کسانی قصد فریب و یا سوء استفاده از آنان را داشته است.حال می خواهد وزارتی مانند صمت باشد یا شرکتی مانند کوشا خودرو.

 

کوشا خودرو

تلاش کوشا خودرو برای فریب وزارت صمت و کیا+سند

 

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

 

 

مطالب مرتبط :

کوشا خودرو نماینده کیا در ایران نیست + سند

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟