گرم کردن بازار خودرو با ترس از گرانی

۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
بازار خودرو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ، تابستان یکی از اصلی ترین فرصت هایی است که بازار خودرو و فعالان این صنعت در اختیار دارند.این فرصت طی سال های اخیر و پیرو مسائل ممنوعیت واردات و تحریم مستقیم این صنعت به شکلی دیگری خود را نشان داد. در این دوران بازار خودرو نقش خود را […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ، تابستان یکی از اصلی ترین فرصت هایی است که بازار خودرو و فعالان این صنعت در اختیار دارند.این فرصت طی سال های اخیر و پیرو مسائل ممنوعیت واردات و تحریم مستقیم این صنعت به شکلی دیگری خود را نشان داد.

در این دوران بازار خودرو نقش خود را از دست داد و به مرز انفجار رسید . قیمت ها سر به آسمان سائیدند. بخش عمده ای از مردم توان خریدشان را از دست داده و منتظر ماندند تا ببینند آیا از مسئولان آبی برای آنها گرم خواهد شد؟ این اتفاق پیش میامد تا سرانجام موعد از سرگیری دوباره واردات رسید.در خلال این اقدام سامانه یکپارچه هم عرضه را آغاز کرد‌. ۹۵۰ هزار نفر ثبت نام کرد. وزیر صمت وقت اعلام کرد که افزایش تولید در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است و با ورود ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی کمر قیمت ها خواهد شکست.

با توجه به این گونه حرف و صحبت ها بسیاری توقع بازاری متعادل و پر رونق را داشتند. ولی باز هم بر خلاف تصور نه تنها چنین چیزی میسر نشد ، بلکه با بازی شورای رقابت و فضا سازی های قیمتی رکود مهمان گرم ترین فصل بازار شد.قیمت های جدید خودروهای مونتاژی ، عقب نشینی ها و سردرگمی ها و از همه مهم تر مطرح شدن ورود خودروهای وارداتی کارکرده ، ترمز بازار را کشید و به رگ هایش سرما تزریق کرد.با این حال به نظر می رسد برخی بعد از گذشت این فرصت و لطماتی که به خودروسازان و مردم وارد شد ، حالا دنبال فرصت سازی برای خود هستند.

این بخش را می توان همان هایی دانست که یاز رانت موجود در بازار بیشتر سهم و بهره را برده اند. در همین حال اما خودروسازان به دلیل قیمت های دستوری همچنان در زیان بوده و درخواست افزایش قیمت داده اند.در این شرایط ناکارآمدی قیمت گذاری دستوری به شکل عیان و آشکار باز هم به چشم می آید. ولی در همین حال نهاد قیمت گذار نمی داند که چه باید کند.نکته تاسف برانگیز این است که با تعمیق این نوع تفکر و گسترش دامنه نفوذش ، راه را برای انجام کار درست بسته است.

در این وضعیت اما برخی با ایجاد ترس از افزایش قیمت ها به دنبال گرم کردن تنور داد و ستدها هستند. آنها می دانند که شرایط اقتصادی اجازه تامین نظر صددرصدی خودروسازان را نخواهد داد.ولی احتمال افزایش قیمت نیز زیاد است. بنابراین قیمت ها به گونه ای خواهد شد که بازهم از جذابیت کافی برای دلالان برخوردار خواهد بود.با این وجود، جدی تر شدن زمزمه افزایش قیمت و نگرانی و ترسی که ایجاد می کند احتمال خریدهای هیحانی را نیز بیشتر می کند. این احتمال هر چه قدر قوی تر رونق رانت را بیشتر می کند و نتیجه مطلوب برای سایه نشینان فراهم می شود.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟