خودروی Z4 شرکت محبوب BMW که سال گذشته از نو طراحی شد، حالا بعد از چهار سال وقفه بازگشته و باید این مژده را هم داد که از همیشه بهتر شده است. شاید این کروکیِ دوصندلیِ دیفرانسیل عقب هنوز از نظر سرعت بسیار بالا و لذت رانندگی به پورشه باکستر نرسد، با این حال میتواند رقابت نزدیکی با آن خودرو داشته باشد؛ به خصوص اگر به سراغ پکیج بهبودیافته آن بروید که عملکرد فوقالعاده قدرتمندی به این خودرو میبخشد و رانندگی روزمره با آن را لذتبخش میکند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، خودروی Z4 شرکت محبوب BMW که سال گذشته از نو طراحی شد، حالا بعد از چهار سال وقفه بازگشته و باید این مژده را هم داد که از همیشه بهتر شده است. شاید این کروکیِ دوصندلیِ دیفرانسیل عقب هنوز از نظر سرعت بسیار بالا و لذت رانندگی به پورشه باکستر نرسد، با این حال میتواند رقابت نزدیکی با آن خودرو داشته باشد؛ به خصوص اگر به سراغ پکیج بهبودیافته آن بروید که عملکرد فوقالعاده قدرتمندی به این خودرو میبخشد و رانندگی روزمره با آن را لذتبخش میکند. در کنار این، مزیت Z4 نسبت به باکستر قیمت 10 هزار دلار ارزانتر آن است. مدل 2020 Z4 تنها در کلاس کانورتیبل یا همان سقف تاشو عرضه میشود و کسانی که به خودروهای کوپه علاقه دارند این بار دست خالی خواهند ماند. این نکته را هم باید اضافه کرد که Z4 ارزانترین خودروی دوصندلی خودروساز محبوب آلمانی است. BMW در این کروکی زیبا و سریع به جای سقف جمعشدنی سنگین و پیچیده، به سراغ نمونههای کلاسیکتر سقفهای تاشوی نرم رفته است. با این حال اما هنوز هم وقتی در بزرگراه رانندگی میکنید، هیچ صدایی وارد فضای داخلی Z4 نمیشود.
چه چیزهایی در سال 2020 تغییر کرده است؟
در سال 2019، BMW تنها یک کلاس sDrive30i از Z4 عرضه کرد. این کلاس در مدل 2020 نیز بیتغییر مانده و حتی قیمت آن نیز تغییری نکرده است. با این حال امسال خودروساز آلمانی کلاس بسیار قدرتمندتر M40i را نیز به بازار عرضه کرده که نام و نشان سری M خودروهای این شرکت را که عملکرد فوقالعاده آنها همچون افسانه زبانزد همه است، بر خود دارند. هر دو کلاس مجهز به توربوشارژ هستند؛ با این تفاوت که M40i از موتور 6 سیلندر بهره میبرد؛ در حالی که کلاس ضعیفتر موتوری 4 سیلندر در زیر کاپوت خود دارد.
کلاس | قیمت |
sDrive3oi | $50,695 |
sDrive M40i | $64,695 |
کلاسهای مختلف این خودرو و قیمت هر کدام
آیا عملکرد Z4 توقعات ما از یک BMW را برآورده میکند؟
روی تمام خودروهای مدل 2020 Z4 یک سیستم اتوماتیک هشتدنده به همراه دو حالت اسپورت و حالت دستی نصب شده است. همچنین به صورت پیشفرض روی فرمان خودرو نیز پدالهایی برای تغییر دنده قرار گرفته است. بله درست متوجه شدید: این اولین بار است که شما نمیتوانید روی Z4 از سیستم دنده دستی کلاسیک به همراه پدال کلاچ استفاده کنید. با این حال سیستم جدید به حدی خوب طراحی شده که دلتنگ دندههای قدیمی نخواهید شد. سیستم هشت دنده این خودرو یکی از بهترینها در نوع خود است که پاسخگویی سریع و عملکرد بسیار نرم و روانی دارد. بر روی کلاس sDrive30i یکی از بهترین موتورهای توربوشارژ دو لیتری 4 سیلندر نصب شده که گشتاوری بالا و قدرتی معادل 255 اسب بخار تولید میکند. در تستی که ما روی این کلاس انجام دادیم، موفق شد در 5.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. با اینکه این عدد خوبی است و نشان از شتاب بالای این خودرو دارد، با این حال کمی از پورشه باکستر که البته هنوز هم میتوان روی آن از گیربکس دستی استفاده کرد، کندتر است. اگر به دنبال خودروی قدرتمندتری میگردید، احتمالاً کلاس M40i برای شما مناسبتر است. موتور نصب شده بر روی این کلاس از Z4 از نوع توربوی دوقلوی شش سیلندر بوده که قدرتی معادل 382 اسب بخار تولید میکند. این موتور قدرتمند Z4 را به یک خودروی اسپورت فوق سریع تبدیل میکند که 0 تا 100 را در 3.8 ثانیه پر میکند. این مقدار از پورشه باکستر کلاس S که موتور 350 اسب بخاری دارد، سریعتر است.
Z4 جدید؛ پرمصرف یا بهینه؟
با وجود عملکرد استثنایی، شاید از شنیدن این موضوع متعجب شوید که مدل 2020 Z4 یکی از بهینهترین خودرو در رده خودروهای اسپورت مشابه از نظر مصرف سوخت است. کلاس sDrive30i این خودرو توسط سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا یا همان EPA نمرهگذاری شده که 9.4 لیتر در شهر و 7.3 لیتر در هر 100 کیلومتر در بزرگراهها دریافت کرده است. مصرف سوخت کلاس M40i که قدرت بیشتری دارد، تنها در حدود 0.1 لیتر بیشتر است. در تستی که ما انجام دادیم، هر دو کلاس در یک مسیر ترکیب شهرو بزرگراه، حدود 11.7 لیتر به ازای 100 کیلومتر مصرف کردند که با اعداد EPA متفاوت است. متاسفانه هر دو موتور به بنزین ویژه گرانقیمت نیاز دارند. علاوه بر این مخزن سوخت Z4 کوچک است و در نتیجه مسافتی که با یک باک سوخت میتوان رفت، چندان قابل افزایش نخواهد بود. میتوان انتظار داشت که نزدیک به 480 کیلومتر با هر باک پر Z4 بتوان در بزرگراهها رانندگی کرد.
تکنولوژیهای کمکراننده
چند تکنولوژی همچون هشدار برخورد از جلو، تشخیص عابران پیاده در روز و ترمز اضطراری و همچینن هشدار خروج از خطوط به صورت پیشفرض روی این محصول جدید BMW نصب شدهاند. برای نصب دیگر تکنولوژیهای کمک راننده اما خریدار باید کمی سر کیسه را شل کند! سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل) فعال، تشخیص فعال نقاط کور، محافظ برخورد از عقب و همچنین هشدار عبور خودروها از عقب اشارهکرد. هیچکدام از دو نهاد تشخیصدهنده سطح ایمنی خودروها یعنی سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراهی (NHSTA) و همچنین موسسه بیمه امنیت بزرگراهی (IIHS) روی Z4 تست تصادف انجام ندادهاند؛ اتفاقی که البته بسیار معمول است.
- هشدار برخورد از جلو، تشخیص عابران پیاده در روز و ترمز اضطراری
- سیستم کنترل سرعت (کروز کنترل) فعال
- تشخیص فعال نقاط کور
پرشیا خودرو فروش و خدمات پس از فروش خودرو های ب ام و ومینی در ایران را برعهده دارد و پرشیا سان قطعات اصلی این مذل خودروها را در اختیار شما می گذارد
فرزین احمدی
انتهای پیام/
نظر شما چیست؟