به گزارش خبر نگرا پایگاه خبری خودرو پلاس ، شهریورماه 98، پس از اتفاقات مختلفی که در ایرانخودرو رخ داد و عدهای بازداشت شدند صندلی مدیریت آبی پوشان جاده مخصوص خالی ماند آنهم یک صندلی با کلی چالش و عقبافتادگی، صندلی خاصی که هرکسی حاضر نبود در آن شرایط به آن تکیه بزند. گمانهزنیها آغاز شد، پای اشخاص مختلفی به میان آمد و گزینهها یکی پس از دیگری در رسانهها مطرح میشدند اما یکباره اعلام یک خبر همه را شوکه کرد، اولین تیتر خبری بر روی خروجی رسانه اینچنین بود (فرشاد مقیمی مدیرعامل ایرانخودرو شد) خبری عجیب و شاید غیرقابلباور برای خیلیها شاید کمتر کسی فکر میکرد وزیر صنعت دست راست خود که تا آخرین لحظه معاون عملیاتی خود لقب داده بود را بهعنوان مدیرعامل ایرانخودرو با تمام آن چالشها منصوب کند.
آری شهریورماه 98 مقیمی جوان و البته بادانش علمی مناسب بر صندلی ایرانخودرو تکیه زد جوانی که خیلیها عمر کاری او در ایرانخودرو را کمتر از یک ماه میدانستند و هنوز به دنبال گزینهای دیگر بودند تا پس از کنار رفتن مقیمی جایگزین او کنند.
اما فرشاد مقیمی برای اهالی رسانه فردی شناختهشده بود و از فردای انتصابش بهعنوان مدیرعامل ایرانخودرو بسیاری از رسانهها روزهای خوبی را برای آبی پوشان پیشبینی کرده بودند زیرا مقیمی در زمان معاونت خود در وزارت صنعت برخلاف جوانیاش نشان داده بود روحیهای جهادی دارد و عادت به صندلی نشینی ندارد و حالا او به ایرانخودرو آمده به بزرگترین خودروساز کشور که البته در شهریورماه بهعنوان بزرگترین متعهد در کشور هم از آن نامبرده میشد مقیمی با پارکینگهای بزرگی روبرو بود پر از خودروهای ناقص، با کمبود قطعه مواجه بود و جنگ میان قطعه سازان و خودروسازان اما در میان همه اینها چند ده هزار مشتری شاکی که خودروی خود را از او طلب میکردند کار او را سختتر میکرد.
در این حال بود که مقیمی ترجیح داد از همان ساعات اولیه نشستن بر مسند مدیرعاملی صندلی را کنار بگذارد و خود و همکارانش آستین بالا زدند، وی در اولین گام چند تغییر مدیریتی را اعمال کرد وبر خلاف دیگر مدیران انتصابی در کشور گروه کشی نکرد و دست به تغییرات اساسی در ایرانخودرو نزد همین کافی بود تا متوجه شویم روزهای خوبی در انتظار آبی پوشان است مقیمی در همین اولین حرکت نشان داد شطرنجباز قهاری است و بازی را بهخوبی بلد است و سعی کرد با همان گروه قبلی و با چند تغییر کوچک بازی را ادامه دهد.
وی ابتدا جلسات متعددی را با قطعه سازان برگزار کرد و با تغییر روش در پرداختهای آنها رضایت قطعه سازان را جلب کرد پسازآن به قهر چندین ساله خودروسازان و قطعه سازان پایان داد و با ایجاد همدلی در میان آبی پوشان جاده مخصوص کار جهادی خود را آغاز کرد او درب اتاق مدیران خود را باز کرد از جوانهای خلاق و شرکتهای دانشبنیان دعوت به همکاری نمود، از هر ایده مثمر ثمر استقبال کرد، از پاسخگویی به رسانهها فرار نکرد و امروز در ابتدای بهمن 98 شاهد آن هستیم که پس از گذشت 5 ماه نه از مشتریان شاکی خبری است نه از دعوا و کدورت چندین ساله میان قطعه سازان و خودروسازان هر چند در این میان هستند شرکت های قطعه سازی که برای سهم خواهی در ایران خودرو هر از چند یک بار یا مطالبی را در رسانه ها بازگو میکنند و یا سعی میکنند سنگی باشند در جلوی پای خودروسازان اما مقیمی نشان داده وابستگی به هیچ قطعه سازی ندارد و در صورت سنگ اندازی با یک برنامه جدید مسیر را تغییر می دهد.
او نشان داده حالا ایران خودرومی تواند به دوران درخشان سالهای دهه 70 و 80 بازگردد دقیقا به همان زمانی که هر ساله یک خودرو ویا پلتفرم جدید از ایران خودو خارج میشد در سالهایی که پژو 405، پژو پارس، خانواده سمند پا به خیابانها گذاشته اند وحالا ایران خودرو یکبار دیگر در سال 99 با چند پلتفرم جدید پا به عرصه میگذارد، خودروهایی که ورود آنها به بازار نشان از جوانگرایی و همدلی ایجاد شده در ایران خودرو دارد
مقیمی در 5 ماهه حضورش در ایران خودرو کارهای بزرگ دیگری نیز انجام داده که اهم آنها بشرح ذیل است:
در این مدت گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه تامین 7 سرفصل اساسی را در دستور کار خود قرار داده است که از جمله آنها میتوان به یکپارچه سازی فرایند تأمین، تدوین نقشه راه در مدیریت شبکه تامین، تعامل موثر و شفاف با شبکه تامین، توسعه و تعمیق ساخت داخل مواد، قطعات و مجموعه تولیدی، توسعه ساخت داخل قطعات مصرفی محصول جدید در کلاس C، همکاری با وزارت دفاع برای ساخت داخل قطعات و همکاری با شرکت دانش بنیان و مراکز دانشگاهی، اشاره کرد.
اقدامات اساسی گروه صنعتی ایران خودرو از شهریور ماه سال جاری در حوزه تولید، فروش و خدمات پس ازفروش در 2 عنوان اصلی ادغام و یکپارچه سازی حوزه های فروش و خدمات پس از فروش و مدیریت تعهدات فروش پیگیری شده است.
همچنین شرکت اقداماتی را در راستای اجرای برنامه های سلامت اداری و اصلاح ساختار و همچنین حاکمیت شرکتی خود انجام داده است که شامل تهیه و ابلاغ برنامه های سلامت اداری و پیگیری اجرای برنامه ها در سطح گروه با هدف شفاف سازی کلیه اقدامات، اصلاح ساختار معاونت بازرسی، اصلاح ساختار معاونت فروش و ادغام فروش و خدمات پس از فروش با هدف بهبود خدمات قابل ارائه، تمرکز سیاست گذاری ها تلفیق فرایند تامین و احیای شرکت ساپکو با هدف تمرکز سیاست گذاری های تامین و همچنین پیگیری تطبیق شرایط گروه با قوانین و مقررات مرتبط در حوزه های حاکمیت شرکتی بوده است.
این شرکت اقداماتی را نیز در راستای خروج از ماده ۱۴۱ رفع موانع و محدودیت ها انجام داده است که شامل ایجاد کمیته تجدید ارزیابی دارایی ها و اصلاح ساختار مالی، انعقاد تفاهمنامهای با مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه جهت ارزیابی کل داراییهای استهلاک ناپذیر گروه صنعتی ایران خودرو، تشکیل و ابلاغ تیم های کارشناسی برای ارزیابی کلی شرکتها و همچنین املاک گروه صنعتی که طبق برنامهریزی انجام شده تا پایان سال برای افزایش سرمایه صورت خواهد پذیرفت، معرفی تعداد 104 شرکت تابعه و وابسته جهت ارزیابی و کارشناسی مرکز کارشناسان رسمی قوه قضاییه، برگزاری جلسات متعدد با دستگاههای اجرایی نهادهای نظارتی، بانک مرکزی، گمرک، مرکز پژوهشهای مجلس و غیره، برای تبیین مشکلات موجود و اخذ مساعدت برای رفع چالش ها و محدودیت های اعمال شده در فرآیند تداوم عملیات شرکت و تسهیل امور اجرایی، می شود.
یکی از مهمترین اتفاقات به وقوع پیوسته در ۵ ماه گذشته، در روند تولیدات شرکت ایران خودرو بوده است که با افزایش تولیدات رکورد تولید روزانه و ماهانه این شرکت در دی ماه امسال شکسته شدن رکورد تولید روزانه با 2 هزار 557 دستگاه بوده است که در مجموع عددی بالغ بر ۵۰ هزار و ۴۴۴ دستگاه را طی این ماه نشان می دهد؛ این حجم از تولیدات نشان دهنده افزایش ۱۱۸ درصدی تولید خودرو در دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.همچنین گروه صنعتی ایران خودرو در آذرماه امسال موفق به ثبت رکورد تولید ماهانه ۵۱ هزار و ۲۵۰ دستگاه خودرو شده است.
روند فروش انواع خودرو سواری و وانت گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا پایان دی ماه بالغ بر 330 هزار دستگاه بوده است که در مقایسه با مجموعه فروش سال ۱۳۹۷ که در حدود ۳۶۲ هزار دستگاه بوده نشان از افزایش تولیدات این شرکت در سالجاری دارد؛ همچنین این شرکت موفق شده است از مانده تعهدات خود از ابتدای سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۴۶ هزار دستگاه را تامین و به مشتریان تحویل دهد.
در این گروه صنعتی توسعه و تعمیق ساخت داخل مواد، قطعات و مجموعه تولیدی جزو اولویتهای اقدامات حوزه تامینی بوده و برنامه ریزی جامعی در راستای خودکفایی قطعات، مجموعه ها و مواد اولیه مورد نیاز در سال جاری و همچنین سال ۹۹ با پیشبینی کاهش ارزبری بالغ بر ۲۴۴ میلیون یورو، با احتساب تیراژ تولید سالانه انجام شده است.تشکیل ستاد ساخت داخل جهت بررسی و پیگیری برنامه ها و اقدامات خود کفایی و همچنین رفع موانع، مشارکت در برگزاری میزهای خودکفایی با وزارت صنعت معدن و تجارت و برنامه ریزی جهت تشکیل نمایشگاه های دائمی از توانمندی ها و نیازمندیهای صنعت خودرو در همین خصوص در دستور کار بوده است.
تاکنون در چارچوب 3 میز تخصصی ساخت داخل در صنعت خودرو در قالب ۴۵ پروژه برای ساخت ۹۵ قطعه با ۳۹ سازنده قرارداد منعقد شده است که امکان کاهش ارزبری بالغ خبر ۱۲۷ میلیون یورو را فراهم آورده است.
گروه صنعتی ایران خودرو برای توسعه ساخت داخل قطعات محصول جدید در کلاس C، قطعات و مجموعه های خودرو جدید مجتمع در ۸۳۹ قطعه پژویی با حدود ۱۵۰ سازنده وارد قرارداد شده که روند خودکفایی آن در حال انجام است.
شرکت ایران خودرو در چارچوب 31 پروژه با وزارت دفاع برای ساخت داخل قطعات وارد قرارداد همکاری مشترک شده که شامل ۱۵ قطعه خودرویی میشود.
در روند همکاری با شرکت دانش بنیان و مراکز دانشگاهی، بر اساس رویکرد جدید شرکت ایران خودرو طراحی مدل مناسب و پایدار اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و در این راستا نیازهای نوین خودروسازی از جمله طراحی، تست و تولید قطعات تک، تولید خودروهای برقی و هیبریدی و طراحی پلتفرم متکی بر دانش ایرانی به منظور حضور موثر در بازارهای صادراتی و همچنین توانمندی شرکتهای دانشبنیان شناسایی شده در حال انجام است.
نظر شما چیست؟