اخبار ویژهمعرفی خودرو

تست و بررسی فونیکس آریزو ۶ پرو در پیست آزادی

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، روز گدشته شرکت مدیران خودرو فرصتی را در اختیار خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو قرار داد تا به تست و بررسی محصول جدید خود با برند فونیکس یعنی آریزو ۶ پرو بپردازند.
فونیکس آریزو۶ پرو خودرویی سدان کخ نصبت به نسخه قبلی خود در نمای ظاهری بسیار پخته تر شده است و بخوبی میتواند مخاطبین  خودروهای سدان را به خود جدب نماید.در نمای جلو آریزو ۶ پرو جلوپنجره با دیزاین جدید و سپر جدیدی نصب شده که نسبت به نسخه قبلی دیزاینی متفاوت دارند. البته طراحی چراغ های جلو و گرافیک داخلی آنها تغییری نداشته. ولی همین تغییر در طراحی سپر و جلوپنجره آریزو ۶ پرو یک موجب شده چهره آن مدرن تر از نسخه قبلی به نظر برسد.

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو در پیست آزادی فونیکس
در نمای جلو آریزو ۶ پرو خبری از جلوپنجره کهکشانی معروف این روزهای هخودروسازان چینی  نیست. به جای آن یک گریل بزرگ نصب شده که دارای خطوط کرومی افقی بوده و در میان آن نیز لوگوی فونیکس نصب شده است.
در نمای جانبی فونیکس آریزو ۶ پرو شاهد کمترین تغییر نسبت به نسخه قبل یعنی آریزو ۶ معمولی هستیم. رینگ ها دیزاینی مشابه داشته و تنها مقداری طراحی رکاب خودرو تغییر کرده است. اما پروفیل عقب فونیکس آریزو ۶ پرو جاییست که بیشترین تغییر در طراحی آن اعمال شده است. آریزو ۶ پرو دارای چراغ های عقب کاملا متفاوتی نسبت به نسخه قبلی بوده و هرچند این چراغ ها سرتاسری نیستند، ولی توسط یک قسمت شیشه ای دودی رنگ به هم متصل شده اند.
آریزو ۶ پرو مدیران خودرو سپر عقب جدیدی هم دارد و در دیفیوزر آن دو خروجی اگزوز مصنوعی نصب شده اند و اگزوز واقعی در پشت سپر و زیر خودرو قرار گرفته است. آریزو ۶ پرو در حال حاضر لوکس ترین سدان چینی بازار ایران و همچنین لوکس ترین سدان صفر کیلومتر ایران بوده و در طراحی آن دو عنصر لوکس بودن و اسپرت بودن به حد مناسبی دیده می شود.
تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو در پیست آزادی
فونیکس آریزو ۶ پرو کابین به مراتب مدرن تری نسبت به نسخه معمولی آریزو ۶ دارد. داشبورد به صورت کامل بازطراحی شده و مطابق با ترند روز و خودروهای سدان لوکس دیزاین شده است. در پشت فرمان فونیکس آریزو ۶ پرو دیگر خبری از نشانگرهای آنالوگ نیست و به جای آنها یک نمایشگر دیجیتالی نصب شده که گرافیک جذابی داشته و اطلاعات مربوط به خودرو را به راننده نشان می دهد. در مقابل راننده دیگر غربیلک فرمان دایره ای مشابه با آریزو ۶ معمولی نیست. در آریزو ۶ پرو یک غربیلک فرمان D شکل نصب شده که روی آن کلیدهای کنترلی مربوط به کروز کنترل و سیستم صوتی تعبیه شده اند. قالب کلی داشبورد مشابه باب نسخه قبلی آریزو ۶ بوده، ولی نمایشگر مالتی مدیا نصب شده در میان داشبورد عریض تر شده و به نظر می رسد که رزولوشن بالاتری داشته باشد.
تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو در پیست آزادی
فونیکس آریزو ۶ پرو دیگر شیفتر دنده مکانیکی ندارد و به جای آن یک شیفتر دنده الکترونیکی نصب شده که دیزاینی مشابه تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو دارد. در همین قسمت کلید ترمز پارک برقی و اتوهلد به همراه کلیدهای میانبر برای سیستم مالتی مدیا، روشن و خاموش کردن آن و تنظیم صدا و کلیدهای گرمکن صندلی های جلو قرار دارند. در کنار این کلیدها نیز پد شارژ بدون سیم برای تلفن همراه هوشمند تعبیه شده است.
تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو در پیست آزادی
قسمت رویه داشبورد از جنس پلاستیک نرم با کیفیت طراحی شده که یک رد دوخت دارد که داشبورد چرمی سدان های پریمیوم را در ذهن بیننده تداعی می کند. در قسمت میانی داشبورد یک تریم چرم مصنوعی دو رنگ مشکی و قرمز اجرا شده که همین تریم دو رنگ در رودری ها و تودوزی صندلی ها نیز دیده می شود. البته مشکی رنگ قالب تودوزی کابین آریزو ۶ پرو بوده. اما وجود رگه های قرمز در میان رنگ مشکی و رد دوخت قرمز دیزاین کابین را اسپرت تر کرده است. کیفیت ساخت کابین کاملا مطلوب بوده و صندلی ها به ویژه صندلی های جلو نیز طراحی پریمیومی دارند و بدن سرنشین و راننده را به خوبی در بر می گیرند.
تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو در پیست آزادی
با توجه به اینکه آریزو ۶ پرو یک سدان سایز متوسط بوده، فضای پا و سر در ردیف دوم اهمیت زیادی دارد. سرنشینان در ردیف دوم به لطف طراحی هوشمندانه پشتی صندلی های جلو فضای زانو و پای خوبی دارند و افراد با قد ۱۸۰ و حتی بالاتر نیز در این ردیف محدودیت فضای سر ندارند. در این ردیف دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان تعبیه شده و یک خروجی USB برای شارژ نیز در کنسول وسط قرار دارد. فضای بار ۴۴۰ لیتری این خودرو نیز برای قرار دادن چمدان و ملزومات سفر یک خانواده ۵ نفره کفایت می کند.
مشخصات فنی فونیکس آریزو ۶ پرو مدیران خودرو

فونیکس آریزو ۶ پرو مدیران خودرو از همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهار سیلندر AVL اتریش و همان گیربکس CVT اتوماتیک ۹ سرعته مشابه نسخه قبلی بهره می برد. این موتور ۱.۵ لیتری معروف قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ و ۲۲۰ نیوتن متر گشتار در دور ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض ۹ دنده مصنوعی به چرخ های جلوی فونیکس آریزو ۶ پرو مدیران خودرو منتقل می شود. دو مد رانندگی اسپرت و اکو نیز برای این خودرو تعبیه شده است.

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو در پیست آزادی
فونیکس آریزو ۶ پرو یک سدان سگمنت C محسوب شده و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴۷۱۰، ۱۸۲۵ و ۱۴۹۰ میلی متر با فاصله بین دو محور ۲۶۷۰ میلی متر است.
تست درایو آریزو ۶ پرو مدیران خودرو

آریزو ۶ پرو مدیران خودرو را در یک ظهر گرم تابستانی و دمای ۴۰ درجه در پیست آزادی ملاقات کردیم. همه چیز دست به دست هم داده بود تا پرفورمنس خودرو در یک ظهر گرم تابستانی افت کند. اما آریزو ۶ پرو مردتر از این حرف ها بود. با وجود اینکه چند ساعتی از تست و بررسی این خودرو توسط خبرنگاران در پیست آزادی در گرمای طاقت فرسا می گذشت، اما عملکرد این سدان لوکس چینی افت نکرده بود. نسبت به موتور و گیربکس آریزو ۶ پرو مدیران خودرو کاملا آشنا بودیم و می توانستیم پیش بینی نسبت به عملکرد آن داشته باشیم. چراکه همین موتور و گیربکس روی آریزو ۶ و آریزو ۵ فیس لیفت مدیران خودرو نیز نصب شده و آزمایش خود را پس داده است.

موتور در حالت درجا کاملا نرم و بی صدا فعالیت می کند. شیفتر را در حالت D قرار داده و شروع به حرکت می کنیم. نباید دید گیربکس های CVT کند قدیمی را نسبت گیربکس CVT اتوماتیک ۹ سرعته آریزو ۶ پرو مدیران خودرو داشت. موتور و گیربکس کاملا با هم هماهنگ هستند و به محض فشردن پدال گاز شتابگیری خوبی را نسبت به توان پیشرانه و وزن این خودرو شاهد هستیم. شتابگیری آریزو ۶ پرو مدیران خودرو با وجود بنزین معمولی درون باک و هوای گرم حدود ۱۰ ثانیه بود. یعنی اگر بنزین با کیفیت تر درون باک خودرو موجود بود و هوا هم زیر ۲۰ درجه سانتی گراد بود، قطعا عملکرد بهتری را از این خودرو شاهد بودیم.
تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو در پیست آزادی
در پیست امکان تست تعلیق نیست. چون ناهمواری وجود ندارد. اما به طور کلی سواری آریزو ۶ پرو باید نرم باشد. عملکرد ترمز با وجود ترمزگیری های پی در پی رضایتبخش بود. فرمانپذیری آریزو ۶ پرو و عملکرد سیستم کنترل پایداری این خودرو توجه ما را به خود جلب کرد. عملکرد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی این خودرو در پیچ ها با وجود اینکه با سرعت بالا وارد می شدیم کاملا رضایتبخش بود و مانع انحراف خودرو می شد. حتی اگر سیستم کنترل پایداری را خاموش می کردید داینامیک آریزو ۶ پرو کاملا رضایتبخش بود. البته ESP فونیکس آریزو ۶ پرو هیچ گاه به طور کامل از مدار خارج نمی شود و حتی اگر آن را خاموش کنید و مواقع بحرانی وارد مدار می شود.
این خودرو جدیدترین سیستم کنترل پایداری نصب شده بین خودروهای چینی را دارد. دو مد رانندگی اسپرت و اکو هم برای فونیکس آریزو ۶ پرو تعبیه شده که تفاوت چندانی را حداقل در مدت اندکی که در پیست داشتیم مشاهده نکردیم. اما مقداری حساسیت دریچه گاز در مد رانندگی اسپرت بیشتر می شود.

گیربکس CVT آریزو ۶ پرو امکان تعویض ۹ دنده به صورت مصنوعی را دارد. امکان معکوس دادن به صورت دستی تنها در دور زیر ۳۰۰۰ امکان پذیر است تا آسیبی به موتور و گیربکس این خودرو وارد نشود. به محض اضافه یا کم کردن دنده توسط شیفتر، این تغییر در گیربکس اعمال می شود و می توان رانندگی اسپرت تری را در حالت تعویض دنده به صورت دستی تجربه کرد. البته به محض رسیدن دور به مرز ۵۳۰۰ گیربکس یک دنده سبک می کند تا آسیبی به آن وارد نشود.

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو در پیست آزادی

امکانات فونیکس آریزو ۶ پرو مدیران خودرو

فونیکس آریزو ۶ پرو مدیران خودرو را می توان لوکس ترین سدان چینی و لوکس ترین سدان صفر کیلومتر حال حاضر بازار ایران دانست. امکانات ایمنی آریزو ۶ پرو شامل شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور، دوربین دید ۳۶۰ درجه، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط و هشدار برخورد از کنار و پایش فشار باد تایرهاست.

امکانات رفاهی آریزو ۶ پرو مدیران خودرو هم شامل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نمایشگر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی در پشت فرمان، نمایشگر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی میان داشبورد، شارژر بدون سیم تلفن همراه، گرمکن دو حالته صندلی های جلو، سانروف برقی، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت با قابلیت تنظیم گودی کمر، قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات تلفن همراه روی نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، آینه های تاشو برقی، نورپردازی داخل کابین در ۶۴ رنگ، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و امکان روشن کردن خودرو از راه دور و چراغ بدرقه است.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا