اخبار ویژهخودروسازی داخلییاداشت روز

آغاز یک حرکت شجاعانه در ایران خودرو

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس»، اجرای مرحله نخست طرح ویژه جهش کیفیت و خدمات در حوزه موتور و گیربکس از ابتدای تیرماه تا پایان امسال که در گام نخست، محصول تارا در دو نوع دستی و اتوماتیک تحویل شده به مشتریان را شامل می شود،از یک حرکت حساب شده و رو به جلو در آبی پوشان جاده مخصوص حکایت می کند.حکایتی که قرار است طی آن با چهره دیگری از ایران خودرو مواجه شویم. البته بزرگترین خودروساز کشور پیش تر نیز با تحقق وعده هایی مانند افزایش تیراژ،معرفی محصول جدید،افزایش درصد عبور مستقیم تولید و به صفر رساندن تولید خودروهای ناقص نشان داد که برای حرکت به سمتی تولیدات با کیفیت عزمی راسخ دارد.

در واقع ایران خودرو با توجه به جمیع عواملی که طی سال های گذشته باعث شده بود تا به اعتبارش خدشه وارد شود،مسیری را انتخاب کرده است که در حال حاضر به رغم عمر نه چندان بلند آغاز آن توانسته است به مرحله ای برسد که به تضمین کیفیت موتور و گیر بکس بپردازد.به نحوی که اعلام کرده است:” عدم بروز ایراد با منشا موتور و گیربکس خودروهای تارا دستی و تارا اتوماتیک که از ابتدای تیرماه تحویل مشتریان شده، تا شش ماه و یا پیمایش ۱۰ هزار کیلومتر ضمانت می‌شود و چنانچه خودروهای مشمول این طرح به واسطه ایرادات احتمالی کیفی در سامانه موتور و گیربکس در محدوده زمانی و پیمایشی اعلام شده به شبکه خدمات پس از فروش مراجعه کنند، از بسته‌های جبرانی ویژه بهره‌مند خواهند شد. “

 

این مساله نشان می دهد که بر خلاف دوره های پیشین این شرکت می داند که چه می خواهد و در کدام مسیر می خواهد گام بردارد.به همین  علت است که آنها طرح ریزی و پیاده‌سازی ۲۷۲ پروژه مهم کیفی را در دستور کار قرارداده اند که بسیاری از آنها یا اجرایی شده ویا در حال اجراست.

 

بر اساس این گزارش ، ایران خودرو با توجه به مشکلات ساختاری و همچنین عبور و مدیریت تحریم ها،تدوین و اجرای طرح تحول کیفی در زنجیره ارزش و در حوزه‌های تامین، مهندسی و طراحی، ساخت و تولید، فروش، خدمات پس از فروش و لجستیک، در سه محور طراحی و عرضه خودروهای جدید، توقف تولید محصولات قدیمی و رفع عیوب مزمن و کیفی‌سازی محصولات تولیدی فعلی، در دستور کار قرار داده است. همچنین برای عملیاتی شدن محورهای فوق، هفت پروژه توسعه محصول جدید، ۷۳ پروژه بهبود مشخصه‌های کیفی محصولات فعلی و ۱۹۹ برنامه زیرساختی ارتقای کیفیت در طول زنجیره ارزش شرکت ایران خودرو در مجموع ۲۷۹ پروژه، در سه دسته کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف کرده که بسیاری از آنها  در حال اجرهستند.

 

در عین حال  ایران‌خودرو نظارت‌های کیفی از فرآیند تامین، تولید و خدمات پس از فروش را تقویت کرده تا محصول نهایی را با کیفیت قابل قبولی به مشتریان عرضه کند .قرار است در ادامه مسیر نیز سایر محصولات وارد طرح ویژه کیفی این گروه شوند.

 

مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

 

نکته دیگر که نشان می دهد ایران خودرو در پی ارائه خدمات ناب مبتنی بر افزایش میزان رضایت مشتری است،افزایش مدت زمان گارانتی محصولات این شرکت است.به نحوی که مدت گارانتی تمامی محصولات عرضه شده با مدل ۱۴۰۱  به سه سال یا ۶۰ هزار کیلومتر افزایش یافته و مطابق مفاد دفترچه راهنمای خدمات گارانتی، خدمات رایگان در مدت سه سال گارانتی به تمامی مشتریان عرضه خواهد شد.

 

این طرح ایران خودرو نشان می دهد که از یک سو آنها پس از طی یک فرآیند بسیار سخت و پیچیده به طرحی رسیده اند که به همان میزان سخت و پیچیده است.یعنی از یک سو آنها باید ادعای خود در این زمینه را به مشتریان آگاه و سخت پسند ثابت کنند و از سوی دیگر می دانند که چه تعهدی سنگینی برای خود ایجاد کرده اند.آن هم در شرایطی که کشور به رغم مدیریت بحران همچنان در شرایط تحریم به سر می برد.در واقع آبی پوشان جاده مخصوص می دانند که پا در چه مسیری گذاشته اند.مسیری که نه تنها هموار نیست بلکه در شرایط عادی کشور طی دو دهه گذشته نیز کسی حاضر به ورود به آن نشده است.

در واقع می توان اجرای این طرح را نشانه ای از شناخت دقیق محورهای تولید ناب و آغاز حرکت‌های بزرگ و اساسی دانست.طرحی که می توان رگه های عبور مستقیم تولید را در آن به وضوح مشاهده کرد. به بیان دیگر تضمین کیفیت موتور و گیربکس نشانگر این است که از یک سو با بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در نوسازی تجهیزات خطوط تولید گیربکس و موتور، طراحی و عرضه نسخه ارتقا یافته موتورها (پلاس) و گیربکس‌های تولیدی، استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز در آزمون‌های خودرویی و مجموعه‌های تولیدی در فرآیندهای قطعه‌سازان و با ایجاد هم‌افزایی موثر و تعریف برنامه‌های کیفی مشترک با سازندگان، صیانت کامل از مشتریان محترم در حوزه قطعات موتور و گیربکس صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر این امر باعث کاهش مراجعات به نمایندگی ها خواهد شد.این مساله نیز به جای اینکه وقت و انرژی آبی پوشان را برای تامین این گونه نیاز به خود اختصاص دهد، با تولیدات محصولات با کیفیت علاوه بر افزایش میزان رضایت مندی مشتریان،نه تنها فرصت پیشتری برای پیگیری امور توسعه ای در حوزه های مختلف خواهند داشت،بلکه می توانند با بهبود مستمر این روند،پیشران توسعه صنعت خودروسازی کشور نیز به شمار بیایند.

در همین حال اجرای این طرح با توجه به بازخوردهایی که خواهد داشت، می تواند  هدایتگر آبی پوشان جاده مخصوص  در ادامه هر چه بهتر این فرآیند در مسیر جدید باشند. به بیان دیگر تولید محصولاتی که ایران خودرو با اعتماد به نفسی بالا اقدام به گارانتی و تضمین کیفیت آنها کرده است به صراحت بیان می کند که تولید محصولات آنان به شدت با گذشته تفاوت یافته و از آن وضعیت فاصله گرفته اند.

فاصله ای که موید این نکته است؛ایران خودرو بازهم پرچم توسعه صنعت خودروسازی کشور را در دست گرفته  و بار اصلی را بر دوش گرفته است.

 

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجیرا در رسانه خودرو پلاسدنبال کنید “

علی رمضانی

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا