اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگ

تلاش فاطمی امین برای ماندن در ساختمان دو شیر سمیه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، عصر دیروز یک شنبه ۲۹ خرداد سخنگوی هیات رئیسه مجلس از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر صمت خبر داد و دلیل عمده آن عدم تحقق وعده ها عنوان شد. به بیان دیگر وزیر صمت تا کنون هر وعده ای که داده است نه تنها محقق نشده بلکه خلاف آن رخ داده است.

یعنی نه تیراژ خودرو افزایش یافته است و نه قیمت ها کاهش یافته اند.نه قرعه کشی حذف شده و نه بخش خصوصی تقویت شده است. از این گونه مسائل در کارنامه وی زیاد دیده می شود .هر چند وی طی سخنانش مدعی اشراف بر صنعت است اما به نظر می رسد که وی چندان به امور آگاه نبوده و یا با عینک خود مسائل را می بیند و بر اساس همان نیز تحلیل کرده و راه حل اتخاذ می کند.

در واقع با همین عینک است که خودروسازان را مجبور به افزایش دوره گارانتی کرده است.به بیان دیگر وزیر صمت  با این عمل شان وزارت خانه را در اندازه یک شرکت خوردوسازی دیده و اقدام به افزایش دوره گارانتی کرده است.

با این حال وزیر صمت درست در شبی اقدام به گفت وگو با مردم کرد که عصر همان روز طرح استیضاح وی در مجلس اعلام وصول شده بود.فاطمی امین که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر به نام «صف اول» حضور پیدا کرده بود با اشاره به اینکه حوزه خودرو به علت این‌که عموم مردم با آن در ارتباط هستند، همیشه جذاب بوده و ممکن است با ابهاماتی نیز روبه‌رو باشد تصریح کرد: البته وزارت صمت ۲۵ درصد اقتصاد را مدیریت می‌کند که ۳ درصد آن به خودرو اختصاص دارد، یعنی سهم خودرو در حوزه کار ما بالا نیست.

فاطمی‌امین افزود: مسائل صنعت خودرو کشور مربوط به امروز و دیروز نیست و شاید بیش از پنجاه سال است که این مسائل وجود دارد، اما این موارد یک بار برای همیشه باید حل‌وفصل شوند.

مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

 

وی عنوان کرد: بنده از سال ۱۳۸۶ مجری طرح خودروهای فرسوده بودم، بنابراین به‌طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط داشتم و در آن زمان برای نخستین بار طرح فروش خودروهای فرسوده به‌طور جدی و عملیاتی اجرا شد و در طول یک سال بیش از ۲۲۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شد درحالی‌که تا آن زمان تنها ۴۵ هزار خودرو فرسوده از رده خارج‌شده بود.

وزیر صمت یادآور شد: صنعت خودرو نه آنقدر کوچک و بی‌اهمیت است که آن را پنهان کرده و صورت‌مسئله آن را پاک‌کنیم، نه آن‌قدر اکنون بالنده است که بتوان از آن دفاع کرد؛ بلکه اکنون باید با نگاه طبیبانه به این صنعت نگاه کرده و مسائل مربوط به آن را حل کرده و راه‌حل‌ها را نهایی و در یک دوره زمانی اجر کنیم که ما این دوره زمانی را دو سال در نظر گرفته‌ایم و برای اجرایی کردن این مهم برنامه لازم تهیه‌شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این برنامه دوساله تا اواخر سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، یعنی از سال ۱۴۰۲ این موضوع تغییر پیدا خواهد کرد و درواقع نقطه عطف همین بازه زمانی است.

فاطمی امین همچنین بابیان این‌که شاخصی به نام عبور مستقیم خودرو وجود دارد، تصریح کرد: از خودروهایی که وارد خط می‌شوند، چند مورد به‌طور کامل از خط خارج‌شده و چند مورد به‌عنوان خودروی ناقص وارد پارکینگ می‌شوند؛ امروز هم ایران‌خودرو و هم سایپا هر دو صد درصد عبور مستقیم خودرودارند، یعنی خودرو در خط کامل بیرون آمده و وارد پارکینگ نمی‌شود درحالی‌که دریک زمانی این رقم به ۱۸ درصد کل تولیدات هم رسیده بود؛ البته به‌طور دقیق میانگین تولید خودروی کامل سایپا بالای ۹۰ درصد و ایران‌خودرو از اوایل خردادماه به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

البته وزیر صمت سخنانی دیگر نیز مطرح کرد که عمده گفته های خودرویی وی حول وحوش همین گفته ها است. گفته هایی که طی روزهای اخیر مشابه آن در رسانه های خودرویی نیز دیده می شود. در واقع به نظر می رسد وزیر صمت می خواهد با این سخنان به گونه ای این نکته را به مردم و نمایندگان آنان القا کند که با وی نیز باید با نگاه طبیبانه نگاه شود.یا اینکه اجازه بدهند وی تا پایان ۱۴۰۴ بر مسند بماند تا طرح هایش به ثمر بنشینند.

اما در این میان چند نکته را باید مطرح کرد که اگر قصد وی به سرانجام رساندن صنعت خودرو است بد نیست به آنها نگاهی داشته باشد.در اولین گام باید بداند که شان وزیر و یک وزارت خانه بالاتر از مدیر یک شرکت است و نباید در مسائلی مانند گارانتی و امثال آنها دخالت کند.از سوی دیگر وقتی شتابزده عمل می کند کاملا مشخص است.به بیان دیگر این پرسش را باید پاسخ دهد که چرا درست در روز اعلام وصول طرح استیضاحش باید به برنامه گفت و گوی شبکه خبر بیاید.

در عین به نظر می رسد که دایره معاونان و مشاوران وی آنچنان که باید و شاید نتواسته اند در بخش خودرو به وی کمک کنند.چون هر کدام از راه حل هایی که تا کنون برای صنعت خودرو و تنظیم بازار ارائه شده است بر خلاف انتظار به بخش دیگری آسیب زده است.مانند تاکید بر حضور در سیستم یکپارچه تخصیص خودرو.طرحی که شتابزده تدوین و اجرا شد.به نحوی که از همان ابتدا به چالش ها و ابهام ها اضافه کرد.

در واقع وزیر صمت یا مشاوران و معاونان خوبی ندارد یا شبکه اطلاع رسانی این وزارتخانه کار بلد نیست.در غیر این صورت پیش از اجرای این طرح ها که نشان از علاقه وزیر به غافلگیری دارد باید عموم جامعه و همچنین افراد درگیر و مرتبط با آن آشنا می شدند.در این شرایط اگر ارتباطات وزارت خانه درست عمل می کرد و می توانست به درستی با رسانه ها به عنوان پل ارتباطی با مردم رابطه درستی برقرار کند نیازی هم به سخنگو نداشت.

در هر صورت سرنوشت این استیضاح مشخص نیست.شاید این بار هم برای فاطمی امین ختم به خیر شود اما آنچه که مسلم است وزیر صمت با تیمی که دور خود جمع کرده است به رستگاری نخواهد رسید.

در واقع وزیر صمت باید نگاهی طبیبانه به خود و اطرافیان داشته باشد و با نگاهی غیر وزارتی و حاکمیتی به تصمیمات اخیر خود نگاه کند.قطعا اگر اینگونه نگاه کند شاید به ضربه ای که بر پیکر بخش خصوصی و در کل صنعت خودروسازی زده است ،آشنا شود.

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجی را در رسانه خودرو پلاس دنبال کنید “

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا