اخبار عمومی خودرواخبار ویژه

اسقاط خودرو راه حل افزایش مصرف بنزین

معاون وزیر نفت مدعی شد که با اسقاط خودروها می‌توان مصرف بنزین را روزانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد. در واقعیت توان اسقاط خودروها برای حل ناترازی بنزین کمتر از ۲ میلیون لیتر در روز است.

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»  مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که تراز بنزین در سال جاری به میزان روزانه ۱۰ میلیون لیتر منفی شده؛ یعنی مصرف ۱۰ میلیون لیتر در روز بیش از تولید شده است.

همچنین طبق برآورد معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، با روند فعلی تقاضا برای بنزین در افق ۱۴۲۰ به بیش از ۲۲۰ میلیون لیتر خواهد رسید که این عدد دو برابر تولید فعلی بنزین در کشور خواهد بود.

اما راهکار حل مسئله ناترازی بنزین چیست؟ بحرانی که در صورت درمان نشدن، می‌تواند تجربه تلخ آبان‌ماه سال ۹۸ را در کشور تکرار کند.

روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش جلیل سالاری عنوان کرد که با از رده خارج شدن ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده، می‌توان مصرف بنزین را ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد، عددی که نه تنها ناترازی بنزین را رفع می‌کند بلکه سالانه منجر به ارزآوری حدود ۱۲ میلیارد دلاری نیز از صادرات بنزین خواهد شد، درآمدی معادل فروش ۴ ماه نفت ایران.

البته به نظر می‌رسد این گزاره توسط معاون وزیر نفت کمی اغراق‌آمیز مطرح شده باشد، زیرا طبق آمار وزارت صمت (تصویر ۱) و انجمن اسقاط خودرو، در ایران حدود ۱۴ میلیون وسیله نقلیه فرسوده وجود دارد که با از رده خارج کردن آنها روزانه ۳۳ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود./بازار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا