خودروسازی خارجی

سریع ترین خودروی تمام برقی

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلایس،خودروی جنوویشن جی ایکس ایی Genovation GXE خودروی تمام برقی ۸۰۰ اسب بخاری که روی پلتفرم کوروت C7 ساخته شده است رکورد قبلی خود را بهبود بخشید. ویژگی این خودروی اسپورت این است که از لحاظ قانونی هم اجازه ورود به خیابان ها را دارد. رکورد قبلی حداکثر سرعت آن ۲۰۹ مایل در ساعت بود که به ۲۱۰.۲ مایل در ساعت معادل ۳۳۸.۲ کیلومتر در ساعت رسید.

برای ثبت این رکورد، از انجمن بین المللی مسابقات مایلی International Mile Racing Association دعوت به عمل آمد تا در یک مسیر ۳ مایلی (حدود ۵ کیلومتری) رکورد جنوویشن جی ایکس ایی را به ثبت برساند و بر دستاوردهای آن صحه بگذارد.

برای شکست رکوردهای پیشین، مهندسان باید تمامی تغییرات ممکن را در نظر بگیرند. برای بهبود رکورد این خودروی تمام برقی، کاهش درگ در دستور کار قرار گرفت و برای رسیدن به این هدف، به جای بال غول پیکر در عقب این خودروی اسپورت، یک بادگیر کوتاه تر در نظر گرفته شد. در بخش جلویی خودرو جایی که هوا پخش می شود و در اصطلاح به آن chin splitter می گویند از زوایای نرم تری استفاده شده و پره های پخش کننده هوا زیر جلوبندی یا در اصطلاح diffuser vanes با زاویه شیب بیشتری طراحی شده است. شیب از عقب تا جلوی خودرو یا در اصطلاح rake نیز تغییر داده شده است، سیستم تعلیق آن سفت تر شده تا در سرعت های بالا مانع ضربه ی شدید شود. قدرت این خودرو هم افزایش یافته اما همچنان محرمانه باقی مانده است.

جنوویشن جی ایکس ایی، به جای قوای محرکه ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر خودروی اسپورت گراند کوروت C7 از ۵ بسته باتری بهره می برد. این باتری ها طوری روی شاسی قرار گرفته اند که وزن را بین جلو و عقب ۵۰/۵۰ تقسیم می کند.  این ۵ بسته باتری موتور ۳۰۰ کیلوواتی را به حرکت در می آورد که ۸۰۰ اسب بخار قدرت را روی شفت تک خروجی single output shaft اعمال می کند. تنها بخش حساسی که از کوروت در جنوویشن باقی مانده –و بدون آن چنین سرعتی قابل دستیابی نبود- سیستم انتقال قدرت ۸ سرعته است که در هر دو خودرو مشترک باقی مانده است. همین عامل هم باعث شده که جنوویشن جزو معدود خودروهای برقی است که سه پدال است.

به منظور سبکی، در بخش های زیادی از این خودرو از فیبرکربن استفاده شده است. تقسیم کننده جلو و پخش کننده عقب، گلگیرهای عقب همگی از مواد سبک با استحکام ساخته شده اند. حتی چرخ های این خودرو نسبت به سابق ۱۰ پوند (۴.۵ کیلوگرم) در هر گوشه این خودرو وزن کم کرده است. با این حال وزن این خودرو ۲۰۴۱ کیلوگرم  یعنی ۴۵۰ کیلوگرم بیشتر از کوروت C7 است.

در روز ثبت رکورد باد مخالف هم وزید و برای همین پتانسیل های این خودرو آن طور که انتظار می رفت بروز نکرد. به احتمال زیاد در دور بعدی ثبت رکورد، این مانع وجود نداشته باشد و رکورد بهتری به ثبت برسد.

در حالی که تسلا و پورشه در مسیر نوربرگرینگ برای ثبت رکورد حداکثر سرعت رقابت می کنند، فعلا، رکورد بالاترین سرعت خودروی برقی متعلق به Genovation GXE است.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا