اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگ

پوپولیسم احمدی نژادی در وزارت صمت رئیسی

بازار خودرو همچنان به دلیل محقق نشدن وعده های وزارت صمت در رکود و خودروسازان در بهت به سر می برند اما جای پاسخ در خصوص چرایی این وضعیت شاهد نفوذ پوپولیسم احمدی نژادی در وزارت صمت رئیسی شده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، وزارت صمت پیرو برنامه هایی که بر اساس فرمان ۸ ماده ای رئیس جمهور تدوین کرده بود قرار بود که بازار را به آرامش و شکست قیمت ها هدایت کند.اما هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک تر شدند،در تحقق وعده های ناکام ماندند.هر چند در این میان آمار تولید نشان از افزایش می دهد.ولی در مقابل اثری از کم شدن تقاضا در بازار دیده نمی شود.

با این حال همچنان وزیر صمت کارهای زمین مانده و وعده های بسیاری در خصوص وضعیت بازار و صنعت خودروسازی کشور دارد که بر زمین مانده است.از جمله آنان می توان به خصوصی سازی،عرضه خودروهای وارداتی از دی ماه ، برچیده شدن بساط قرعه کشی و قیمت گذاری دستوری اشاره کرد.حال در این میان به نظر می رسد با توجه به وضعیت آشفته بازار و قیمت هایی که متاثر از نرخ دلار سودای پائین آمدن ندارد،وزارت صمت می خواهد کاری کند کارستان تا بتواند کارنامه قابل قبولی ارائه دهد.اماتاوان این کم کاری ها و عدم توان کنترل بازار را خودروسازان باید پرداخت کنند.چرا که به گفته سخنگوی وزارت صمت قرار است ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی از هفته جاری در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شود.

امید قالیباف در این خصوص گفته است: با عرضه سنگین یادشده، همچنین انجام واردات خودرو و انجام واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود به تدریج به آرامش برسد.عرضه این خودروها نیز در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود و در بورس کالا انجام نخواهد شد. پس از انجام طرح واردات خودرو در سامانه یاد شده و مشخص شدن وضعیت و تکلیف افراد، بلافاصله عرضه خودروهای داخلی در این طرح آغاز خواهد شد.

سخنگوی وزارت صمت همچنین  با اشاره به موضوع واردات خودرو، تصریح‌کرده است: درباره ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه اعلام شده برای این طرح شایعات بی اساسی مطرح شده است و باید گفت این پول در حساب اشخاص است و هیچ کس نمی تواند به آن دست ببرد. ضمن اینکه نقدینگی بسیار زیادی در ایام پایانی سال از این طریق جمع آوری خواهد شد و بر این اساس، این طرح خاصیت ضدتورمی دارد.

اما وی در ادامه درباره قیمت خودروهای وارداتی تصریح کرده است: خودروی اقتصادی در همه جای جهان تعریف مشخصی دارد که از نظر قیمتی به معنای خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار است و تمرکز وزارت صمت نیز واردات همین دسته خودروهاست، اما اینکه با قیمت های بالایی به دست مردم می‌رسد مشکل از وزارت صمت نیست و افت ارزش پول و کاهش قدرت خرید مردم آن را از حالت اقتصادی بودن خارج می‌کند.

این سخنان قالیباف همگی از تلاش و کوشش وزارت صمت برای عرضه های حجیم و تنظیم بازار با واردات از مناظق آزاد و آن سوی آب ها خبر می دهد.اما به نظر می رسد که این سخنان به رغم دلفریبی و زیبایی خاصی که در آن نهفته است تنها جنبه اثر گذاری روانی دارد.به بیان ساده تر اینکه عوام فریبانه بوده و یادآور محور تفکر در دولت مهر ورز احمدی نژاد است.در آن دولت هم سخنانی مطرح می شد که ظاهر خوبی داشتند اما نتیجه بر خلاف آن چیزی بود که انتظار می رفت. مانند شادی و شعفی که از در انواع و اقسام واردات به وجود آمده بود اما با تمام شدن دلارهای نفتی مشخص شد که تا چه اندازه زیرساخت های اقتصادی کشور آسیب دیده و صنایع مختلف چگونه زمین گیر شده اند.اماکار از کار گذشته بود و سرکوب نرخ ارز و قیمت های دستوری کار خود را کرده بودند.

در این شرایط الزام خودروسازان به حضور در سامانه یکپارچه که ظاهر به منظور آرامش بازار صورت می گیرد از جنس همان تصمیم ها و همان حرف های دولت های نهم و دهم است. به بیان دیگر تصمیم جدید وزارت صمت برای عرضه گسترده در سامانه یکپارچه،تنها می تواند ظاهری عوامفریبانه داشته باشد.هر چند ۵۰۰ هزار می تواند عدد بزرگی در این بازار باشد،ولی تنها روی کاغذ. چون این عرضه زمانی می توانست اثر گذار باشد که این حجم عظیم به یکباره به بازار عرضه می شد.اما به گفته وزارت صمت موعد تحویل این خودروها از سه ماه تا یکسال خواهد بود.

بنابراین غیر از ارسال پیام به مقام های ارشد آیا می تواند اثر دیگری داشته باشد.البته قالیباف به جمع آوری نقدینگی هم اشاره کرده که می تواند تا حدی درست باشد.اما نکته اصلی این است که وزارت صکت بدون در نظر گرفتن شرایط تولید،تورم،نرخ ارز و نوسانات صعودی آن،تکالیفی را به عهده خودروسازان گذاشته است که پیش از آن نظر آنها را نخواسته است.

در واقع وزارت صمت خواسته خود را برای تزریق آرامش روانی به خودروسازان تحمیل کرده است. اما، در بازاری که بیش از ۱.۵ میلیون تقاضای انباشته دارد ؛نقش سرمایه ای و حفظ دارایی ها را پیدا کرده است؛محلی برای کسب سودهای آنچنانی شده است؛آیا جمع آوری ۵۰۰ هزار تقاضا می تواند اثر گذار باشد؟آیا با توجه به تورم انتظاری به خصوص در آستانه اعلام قیمت های جدید این طرح مانند تیغ دو لبه عمل نمی کند؟به بیان ساده این طرح باعث می شود که پیش از مشخص شدن قیمت های جدید با توجه به افزایش قیمت کارخانه،حجم سنگین و جدید از تقاضا وارد بازار شود و از سوی دیگر می توان متصور بود که بخش زیادی از این موج به سودای کسب سود،خواسته ناخواسته جریان دلالی را تند تر کنند.اما نکته مهم و اساسی این است که در پس تمام این داستان ها این بخش تولید است که شاهد از دست رفتن فرصت های کسب وکار خود می شود.با این حال به نظر می رسد که بازی با کلمات و اعداد و فریب افکار عمومی در حال حاضر نسبت به آینده صنعت خودروسازی کشور از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا